Bukefalos 28 år!

Cavalier King Charles Spaniel

Lilljessicah

Trådstartare
Någon som kan besvara dom här frågorna,eller bara berätta allmänt om rasen och egna erfarenheter!?:bow:

Temperament?
Storlek(normalhöjd)?
Hårlag,finns det olika?
Bra sällskapshund?
Aktiv hund?
Något speciellt för rasen?
Vanliga problem?
Bra kennlar?
Passar den in i mitt stojiga liv,med mkt aktivering,promenad,bus,träning och utevistelse?
Lydnadskapacitet?
Agility?
m.m.



Berätta gärna allt ni vet,bilder är MER än välkomna!!!:bump:
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel

Jag vet inte mycket. Men en jag kände körde Lkl II med sin. Så visst kan de lära sig ett och annat.
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel

Verkar vara stor skillnad från hund till hund. En kompis syster körde agility med sina två, medans min inte knappt kunde lära sig sitt... trots massa träning osv. det gick bara inte. Men en underbar hund iaf :love:
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel

Temperament?
Skiljer från hund till hund. Vissa är mer livliga än andra men över alg är den välbalanserad och lugn

Storlek(normalhöjd)?
Inte mer än 35 cm iaf

Hårlag,finns det olika?
Hrm, är inte säker på vad du menar men jag pälsen skall vara lång och silkeslen utan lockighet. Den får vara lite vågig och den ska hänga ner ordentligt. Du behöver och får aldrig trimma den

Bra sällskapshund?
Utomordenligt !

Aktiv hund?
Är matte lat, är hunden lat och tvärtom :)

Något speciellt för rasen?
Lätt för att få hjärtproblem. Har för mej att dt är en klaff som brukar brista. Hör dej för om hunden föräldrar så kan du se om din hund har ärvt anlagen för hjärtskjudomar. Dock måste föräldrarna vara hjärtfriska vid parning men dt kan ju uppstå problem efteråt

Vanliga problem?
Kolla ovan !

Bra kennlar?
Sannsiss som min hund kommer från är mkt bra. Ligger i Skåne men jag vet inte riktigt var du bor. Kolla på www.cavaliersallskapet.net för mer info !

Passar den in i mitt stojiga liv,med mkt aktivering,promenad,bus,träning och utevistelse?
Jadå. Är du aktiv är den också aktiv

Lydnadskapacitet?
Min hund är åtminstonde väldigt lättlärd. Lär hunden så mkt som möjligt vid ung ålder och håll dt i "trim".

Agility?
Jätteduktig ! Många cavalierer är med på agilitytävlingar. Min hund älskar dt åtminstonde


Jag tycker absolut du ska köpa en cavalier. Dt är en jättebra första hund ! Vet inte om du har haft hund innan men den är som sagt jättebra ! Lycka till

Ursäkta storleken. Men här är min hund Bonzo. Egentligen : Sannsiss Black Cap.
Pappa: Sannsiss Hot Stuff. Mamma: Downsbank Anise

Bonzost.jpg
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel

Tack så mkt för ditt svar,jag är väldigt sugen på en cavalier. Jo jag har haft hund hela mitt liv,första var en rottis,andra o tredje åxå,sen blev det en tax och nu har jag en schipperke tik..=) Jag ska kika runt på lite kennlar. Det är inte aktuellt förän tillvintern men det gäller ju att ha bestämt sig=) Tack än en gång!
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel

En busig bild på Bonzo ! Han är världens goaste slickepott ;P !


Bonzobus.jpg





Tänkte bara säga dt också. Om du inte visste dt så finns dt alltså fyra färger på cavaliererna. Black & Tan (Svart och brun/röd. Bara 9% som är dt. Min hund är dt iaf), Blenheim (tror dt stavas så. Vit och brun/röd. Vanligast), Ruby (brun/röd), tricolor (trefärgad. Svart, brun/röd, vit).
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel

Dt var så lite så :)! Är alltid kul att hjälpa till :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 126
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 878
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Någon som skulle kunna ta sig tiden och förklara skillnaden med Cavalier King Charles Spaniel och King Charles Spaniel? (förutom...
Svar
4
· Visningar
1 416
K
Hundavel & Ras Min mamma funderar på att skaffa hund när hon pensionerar sig. Har inte så stor erfarenhet av att ha hund. Men tänker lägga ner mycket...
2
Svar
24
· Visningar
17 521
Senast: Kerba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp