Cavalier King Charles Spaniel?

T

Tintomara

Jag skulle vilja höra lite från er med Cavalierer. Hur är dessa hundar? Vad jag har läst mig till är de snälla och milda generellt sett. Dock verkar det vara en sjukdomsdrabbad ras?

Jag har en längre tid funderat på att skaffa hund, och börjar mer närma mig en möjlighet till detta nu. Jag har aldrig haft hund tidigare, så jag har tittat mer och mer mot "sällskapsraserna" för att inte skaffa mer än vad jag klarar av. (Har tidigare varit inne på dvärgschnauzer, men läst att de kan vara skarpa och inte alltid rekommenderas som förstahund.) Cavalieren verkar av det jag läst vara en mkt sympatisk hundras. Dock gillar jag att vara ute och vandra och vill ha en hund som skulle tycka att det vore kul att t.ex. vara ute i fjällen på vandring ibland. Därför tvekar jag - jag har helt enkelt inte hittat så mycket om fjällvandrande cavalierer...

Så, Cavalier - ägare, berätta! :)
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel?

Min första hund var en cavalier och han gillade att springa bredvid cykeln, jogga med mig, vi tränade/tävlade agility, spårade m.m. Så visst är de aktiva om de får en chans! :) Det är en väldigt allround och trevlig liten ras som man kan göra nästan allt med.
Nackdelen är att det tyvärr är mycket sjukdomar inom rasen, orkar man ta sig tiden att leta runt och hittar en bra och seriös uppfödare så går det dock att hitta en vettig hund. Vanligaste problemet är blåsljud på hjärtat vilket vanligen uppkommer när hunden blir äldre. Vissa påverkas mindre och andra mer.

Dock måste jag säga att den uppfattningen jag fått av dvärgschnauzer, utan att ha haft någon själv, är att de faktiskt är trevliga och väl lämpade som "förstagångshund". Men samma där, man väljer uppfödare med omsorg. Falukorw här på buke föder upp dvärgschnauzer och kan berätta mer, jag har träffat hennes hundar och de har fått mig att få upp ögonen för de "små skäggiga". :D Robusta, lugna och behagliga.

Båda raserna funkar för fjällvandring, så länge cavalieren inte har hjärtproblem iaf.
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel?

Jo, just sjukdomsproblematiken är ju något som dyker upp så fort man söker lite på cavalierer. Dock verkar de vara en grymt trevlig ras generellt sett, snälla och vänliga, vilket känts positivt som förstahund.

Just "springa bredvid cykeln och jogga med" plus kanske agility (vilket verkar kul) är det jag ser framför mig som vardagsmotion. Helt enkelt en hundkompis som hänger med och som man kan ha kul tillsammans med. Som gärna traskar med i skogen när man plockar blåbär, men sedan tycker att det är rätt trevligt att bara komma in och ta det lugnt också.
Men, som sagt, som även skulle kunna följa med på en vandring i fjällmiljö.

Dvärgschnauzer är en ras jag tittat en hel del på när jag började kolla runt, eftersom storleken är lagom och hundarna verkar trevliga. Men jag har även hittat en del kommentarer om att de kan vara skarpa (samt att de ska vara skälliga?), och då det skulle bli min första hund har detta börjat få mig att tveka. Är dock fortfarande rätt förtjust i dem...
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel?

Jag har haft en och det var den mest underbara hund man kan ha. Nackdelen med dom är ju att nästan alla får någon form av hjärtproblem när dom blir lite äldre, våran fick det när hon var runt 9 men levde i 4 år till med medicin utan problem. Så det är en jätterolig ras annars, blir väldigt vad man gör dom till.

Men som sagt så är sjukdomarna inte roliga och man kommer nästan inte undan dom tyvärr och det var därför jag valde en annan ras efter den. Annars hade jag definitivt valt rasen igen, älskar cavalierer.
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel?

Båda raserna funkar för fjällvandring, så länge cavalieren inte har hjärtproblem iaf.

Fjällvandring går visst alldels utmärkt även om de har klaffel, har haft två Cavalierer med det som båda funkat utmärkt att ha med i fjällen på turer...:D
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel?

Jag har bara positiva saker att säga om de Cavalierer jag haft, trots att båda hade klaffel levde de till 12 års ålder och det är enligt uppfödare jag pratat med mycket även för en frisk Cavalier.

Lite bilder från fjällen och Dessy den senaste lilla Cavalierdamen vi hade...det är även henne jag har som avatar...;)
dessy107.jpg


dessy204.jpg


dessy203.jpg
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel?

Se där! Fjällvandrande cavalier :)

Hur påverkas de av att de får klaffel? Och vad kommer det sig av att så många drabbas?
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel?

Klaffelet innebär att klaffen inte sluts ordentligt och en del av blodet går tillbaka genom den "läckande" klaffen.
Det gör att hjärtat får arbeta hårdare och kan få svårt att få runt tillräckligt med syresatt blod vid ansträngning, men detta går att hjälpa med mediciner som vi gjorde.
Det enda man kunde märka var att hon vid kraftig ansträngning som när hon fick sina "springbusanfall" som jag kallade det och bara sprang för att det spritte så i benen. Att hon då kunde "tuppa av" några sekunder eftersom hjärnan inte fick nog med syre.

Till största delen handlar det om ärftlighet och att klaffel oftast upptäcks såpass sent att många avelsdjur som fått det redan har ganska många kullar ute vid det laget.
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel?

Dvärgschnauzer är en ras jag tittat en hel del på när jag började kolla runt, eftersom storleken är lagom och hundarna verkar trevliga. Men jag har även hittat en del kommentarer om att de kan vara skarpa (samt att de ska vara skälliga?), och då det skulle bli min första hund har detta börjat få mig att tveka. Är dock fortfarande rätt förtjust i dem...

Det förvånar mig att höra för det stämmer inte alls överens med min bild av rasen. Ja visst, de har lite tjockare pannben än en cavalier men är i min bok lämpliga som förstahundar. Att de skulle vara skälliga har jag aldrig märkt. Men det är klart, de låter väl kanske lite mer än en cavalier men inte så att det skulle vara en problemras på något sätt. Tvärtom, det är trevliga små hundar med egen vilja och en dos värdighet och stolthet. En cavalier är lite mera clown. :)
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel?

Min är ju visserligen en blandning o king charles o pekingese, men han inte mkt peke mer än utseendet. Han är väldigt aktiv o glad, skulle säkert kunna tänka sig att fjällvandra. Att vara med i stallet är det bästa som finns o han älskar långa promenader :)
Han har ett supertemprament, tycker om alla o är alltid glad utan att vara påstridig. Skälle i princip aldrig.
 
Sv: Cavalier King Charles Spaniel?

Cavaliern är en underbar ras! Tyvärr är den som du säger väldigt sjukdomsdrabbad. Det många tänker på då är främst hjärtproblemet, men det är inte längre det största problemet. Utan det är Syringomelia (SM).

Tyvärr är SM ärfligt, och finns enligt min uppfödare i alla cavaliers stamtavla. Skulle vi ta bort dom som har SM i sina stamtavlor, skulle det inte finnas några fler cavalierer kvar. Det är en hemskt sjukdom som jag önskar att ingen får vara med om. Själv fick jag ta bort min älskade cavalier i våras, som blev nästan fyra år gammal. Då hade hon en väldigt kraftig SM och led otroligt mycket av den.

För att få reda på om cavaliern har SM, måste det göras en MRI-scanning. Tyvärr är det ännu inga krav på detta innan hunden går i aveln, men har vi tur så kommer det som krav snart!

Min hund hade i några led bakåt i sin stamtavla en känd SM-hund som hade bekräftad SM och gav avkommor med SM...

Ingen kan förutse om din cavalier får SM, så det hänger lite på tur. Om du ska köpa en cavalier trots detta. Se till att kontakta en seriös uppfödare som tar detta på allvar, inte alla som gör det...

Om jag vore dig, skulle jag vänta några år innan du skaffar cavalier, detta för se om det händer något på SM-fronten.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 850
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 034
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 301
Senast: nickan1
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 825
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp