Du kommer inte att ångra dig om du skaffar en Cavalier, har själv haft två st och de var helt underbara fanns inte ett ont ben i någon av dem...
Jag brukade säga att de var 99,9% barnsäkra speciellt den sista (egentligen kunde jag skriva 100% men det är bäst att vara garderad)... Dessy som nr två hette var så bra med barn hon sade aldrig nått inte ens om hon blev inträngd i ett hörn utan då tittade hon bara bedjande på en "snälla ta bort den här"....
Tyvärr så hade de båda hjärtfel men blev ändå över 12 år gamla.
Kommer ihåg en gång på Husdjursmässan i Karlstad när Cavaliersällskapet hade en monter där. Jag var där i en annan monter men hade Dessy med mig så jag gick och hälsade på dem och det finns nog knappast nån annan ras där man kan ta och släppa ihop 6-7 hundar som aldrig tidigare träffats utan att det blir det minsta bråk....

Det är också en hund som passar väldigt bra om man tycker om att vara ute mycket, men den passar också bra om man är en soffpotatis. Det enda jag kan säga som man måste akta sig lite för det är att de kan ta över och bli aningen odrägliga men då gäller det bara att se till att de får veta vem som står högst i rang så fixar det sig också..... Fast de kommer givetvis att testa med jämna mellanrum...
Det bästa om du vill veta var det går att få tag på seriösa uppfödare är att kontakta Kennelklubben eller Cavaliersällskapet..... Lycka till....
/Carina