Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

Va? Det har jag inte hört nånstans. Källa på det?

Pappisars munnar är inte små, de är proportionerliga mot huvudet. Och de har en riktig nos. Ingen tensens till att trycka ihop.
Marsvin och hamstrar har också pyttesmå munnar. De har inte tandproblem av den orsaken. :D

Papillons hälsoproblem är ffa patella och PRA, båda med hälsoprogram.
Hardjur och gnagare har helt andra tänder och munnar än hundar och kan inte jämföras så.
 
vet :)
Det var mest det med små munnar. Djur har tänder som passar deras munnar.
Det håller jag nog inte med om. Två av mina har tänder som är alldeles för stora för deras små munnar och flera tänder har helt plötsligt bara varit borta utan att de har visat obehag. Deras halvsyster har små tänder på passar hennes mun så hennes tänder sitter bättre trots att hennes mun är mindre och hennes tänder inte blivit skötta innan jag fick hem henne vid 8 års ålder. Alla tre är blandras pudel/chihuahua.

Även hos marsvin kan det dyka upp tandfel när skallen blir för kort
 
Det håller jag nog inte med om. Två av mina har tänder som är alldeles för stora för deras små munnar och flera tänder har helt plötsligt bara varit borta utan att de har visat obehag. Deras halvsyster har små tänder på passar hennes mun så hennes tänder sitter bättre trots att hennes mun är mindre och hennes tänder inte blivit skötta innan jag fick hem henne vid 8 års ålder. Alla tre är blandras pudel/chihuahua.

Även hos marsvin kan det dyka upp tandfel när skallen blir för kort
Ja, det är en blandras - korsar man olika raser kan de få olika egenskaper från resp förälder. Mammas mun och pappas tänder t.ex. :D

Men att papillon/phaléne skulle ha för små munnar för sina tänder är så långsökt att jag inte köper det. Speciellt när de inte har korta nosr eller små munnar. :)
 
Ja, det är en blandras - korsar man olika raser kan de få olika egenskaper från resp förälder. Mammas mun och pappas tänder t.ex. :D

Men att papillon/phaléne skulle ha för små munnar för sina tänder är så långsökt att jag inte köper det. Speciellt när de inte har korta nosr eller små munnar. :)
Fast även yorkien har till exempel mycket tandproblem utan att ha extremt kort eller trång nos Det är inte riktigt så enkelt.
 
Ja, det är en blandras - korsar man olika raser kan de få olika egenskaper från resp förälder. Mammas mun och pappas tänder t.ex. :D

Men att papillon/phaléne skulle ha för små munnar för sina tänder är så långsökt att jag inte köper det. Speciellt när de inte har korta nosr eller små munnar. :)

Fast alltså jag har träffat ett flertal individer av rasen som är extremt dvärghundstypat utseende där huvudet har mycket välvd och rund och nosen oproportionerligt kort och munnen liten. Många har också haft bettfel problem med tandlossning osv. Sen finns det såklart många sunda individer också men att helt blunda för att tänder är ett problem i många dvärghundsraser även om det säkert är nåt som förekommer mer i vissa linjer hos mindre nogräknade uppfödare är svårt.
 
Ja, det är en blandras - korsar man olika raser kan de få olika egenskaper från resp förälder. Mammas mun och pappas tänder t.ex. :D

Men att papillon/phaléne skulle ha för små munnar för sina tänder är så långsökt att jag inte köper det. Speciellt när de inte har korta nosr eller små munnar. :)
Du får para mellanpudel med toypudel och det är betydligt större skillnad än toypudel och chihuahua. Min pomme hade också extremt stora tänder för sin mun och han var renrasig. Jag vet att blandraser kan bli helt kajko både här och där om man blandar helt olika raser men att det skulle vara enda anledningen till att två av mina har stora tänder och den sista, som är mest extrem i sitt huvud, har små tänder känns inte som hela förklaringen. Men ärftligt på något sätt med tandlossning är det absolut
 
Fast även yorkien har till exempel mycket tandproblem utan att ha extremt kort eller trång nos Det är inte riktigt så enkelt.
Pga att tänderna inte får plats i munnen?

De finns massor av tandproblem hos småhundar - det vet jag. Parodontit bl.a Finns en anledning till att uppfödaren skickade med tandborste när jag köpte in hud.
Men att säga att en hund har tänder som inte får plats i munnen för att munnen är liten - det var det enda jag reagerade på.
 
Pga att tänderna inte får plats i munnen?

De finns massor av tandproblem hos småhundar - det vet jag. Parodontit bl.a Finns en anledning till att uppfödaren skickade med tandborste när jag köpte in hud.
Men att säga att en hund har tänder som inte får plats i munnen för att munnen är liten - det var det enda jag reagerade på.
Plats får de, men de är väldigt stora. Sedan är det säkert något mer som påverkar att de sitter så onormalt löst än bara storleken men jag tror att storleken spelar stor roll eftersom Pärlas tänder sitter så bra trots mycket mindre mun. Ping (pudel/papillon) hade också mindre tänder än Bella och Poppy och hennes tänder var också fina. Hur Mattis, pommens, tänder satt fast i längden vet jag tyvärr inte eftersom han gick bort så ung, men de satt liksom på fel håll för att det var så trångt i munnen.
B114F64F-4D4C-4620-ACD7-388E0EB65F5A.jpeg
 
Va? Det har jag inte hört nånstans. Källa på det?

Pappisars munnar är inte små, de är proportionerliga mot huvudet. Och de har en riktig nos. Ingen tensens till att trycka ihop.
Marsvin och hamstrar har också pyttesmå munnar. De har inte tandproblem av den orsaken. :D

Papillons hälsoproblem är ffa patella och PRA, båda med hälsoprogram.
Jag fick för mig att jag läste det i en veterinärs inlägg på insta - att hon opererade ut många pappisars (vilket gulligt ord!) tänder - men jag kan såklart minnas fel! Här står det iaf att ett problem hos dem är tänderna: https://viivilla.se/djurliv/den-fjarilsorade-papillon-en-sjalvsaker-hund/ ?
 
Jag fick för mig att jag läste det i en veterinärs inlägg på insta - att hon opererade ut många pappisars (vilket gulligt ord!) tänder - men jag kan såklart minnas fel! Här står det iaf att ett problem hos dem är tänderna: https://viivilla.se/djurliv/den-fjarilsorade-papillon-en-sjalvsaker-
Att papillon har mycket problem med tandsten och tandlossning är helt klarlagt och välkänt, det har inte gått någon i papillonvärlden förbi. Men att det skulle bero på att tänderna inte får plats har jag aldrig sett något om.
 
Att papillon har mycket problem med tandsten och tandlossning är helt klarlagt och välkänt, det har inte gått någon i papillonvärlden förbi. Men att det skulle bero på att tänderna inte får plats har jag aldrig sett något om.
Då är det jag som minns fel! Ber om ursäkt!
 
Jag fick för mig att jag läste det i en veterinärs inlägg på insta - att hon opererade ut många pappisars (vilket gulligt ord!) tänder - men jag kan såklart minnas fel! Här står det iaf att ett problem hos dem är tänderna: https://viivilla.se/djurliv/den-fjarilsorade-papillon-en-sjalvsaker-hund/ ?
Jag hade inte betraktat Vi i villa som den säkraste källan :) :rofl:

Jag har följt pappisar under några år nu. Varken i grupper eller rasföreningens dokument finns något om munnar med för stora tänder? Inte heller i RAS.

Om du tänker på den här raden:
endast mindre hälsoproblem så som knäledsurvridning, tandproblem och anfall

...så är väl "knäledsurvridning ett mkt märkligt uttryck? Och anfall?? Anfall av vadå? Överdriven glädjefnatt? :D

Många små hundar behöver mer frekvent tandborstning än större raser men det beror nog inte på att tänderna intet får plats utan på att ägarna är lata och inte borstar deras tänder.

Jag tycker du nog gör en väldigt "fri" tolkning av något som uppenbart är en translate-översättning.
 
Nu har finska rasklubben gått ut med potentiella raser att använda. Tibetansk terrier, dansk svensk gårdshund, beagle från ”utställningslinjer”, papillion/phalene, japansk spets och pudel.

Det kan nog bli de mest seriöst framavlade cavapoo’sen någonsin :D

Oj! Det var en blanding av raser. Beagle? Pudel?
 
Nu har finska rasklubben gått ut med potentiella raser att använda. Tibetansk terrier, dansk svensk gårdshund, beagle från ”utställningslinjer”, papillion/phalene, japansk spets och pudel.

Det kan nog bli de mest seriöst framavlade cavapoo’sen någonsin :D
Intressant! Jag ska inte ha hund, men hade jag velat det så hade jag varit högst intresserad av detta då cavaliern är den ras jag tycker bäst om. Så jag hade kunnat tänka mig att ha någon av de första inkorsningarna (då jag antar att de kommer att behöva hem till de valpar som inte går vidare till avel eller behöver utvärderas), det är väldigt intressant att se vad för raser de skulle tänka sig.
Med tanke på mina önskemål och behov som gör att jag ser cavaliern som den ras jag skulle vilja ha ... hmm, tibetansk terrier låter som en passande ras med ev risk för längre päls än vad jag hade velat ha.

Jag undrar varför de inte tittade på den tibetanska spanieln? För kort nos? Den rasen hade varit ett bra alternativ för mig personligen om jag hade tittat på en annan ras istället för cavaliern. Den ska ju vara rätt frisk av sig? 🤔

Dansk svensk gårdshund och beagle (även om från utställningslinjer) känns som för aktiva raser för mig.

Papillon/phalene är ett okej val, lite väl energiska för min smak :p Jag gillar cavaliern för dess milda temperament så det är viktigt för mig.

Japansk spets och pudel känns som att de har lite väl annorlunda päls mot vad cavaliern har. Långhårig eller krullig. Vi vet ju alla vad dessa pudel-blandraser har för mardrömslik päls... :cautious:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 515
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 639
Senast: Takire
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp