Saga2

Trådstartare
Har någon gett sin hund CBD olja i något syfte..? Hjälpte det?

Kommer inte svara på frågor om varför man skulle göra det, den som är intresserad kan googla på engelska, finns en del info.
 
Det finns en massa falsk info på internet också, bara att googla.
Du kan ju inte blint tro på precis allt som finns på internet.

Nej, jag skulle verkligen inte ge min hund CBD.

Okej, det är ditt val förstås. Tror inte alla som utbyter sina erfarenheter i stödgrupper för hundar ljuger. Det voe som att säga att folk i den här hundgruppen skulle ljuga, vem skulle det gagna. De aktuella grupperna för mig är just nu CBD för hundar med epilepsi. Om jag fick välja mellan ett preparat utan biverkningar och de traditionella medicinerna (varav en utav dessa nylien gav min hund dagliga epilepsianfall), då väljer jag det som hjälper utan biverkningar. Eller en kombo och då kan man ibland dra ner på dosen av dessa läkemedel som ger biverkningar.
 
Senast ändrad:
Förväntar mig inte att hitta någon här som provat den, men frågar utifall att. CBD olja verkar ha en negativ klang i Sverige, i andra länder tex USA och UK börjar det bli mer accepterat bland hundägare och även bland veterinärer. Eftersom den har medicinska attribyt (när det är ett pålitligt märke), annars skulle folk inte använda den. Det görs till och med CBD oil for pets. För info kan nämnas att hundar inte blir höga, finns knappt någon THC i CBD, som i marijuana. Det jag hittills lärt mig och hört är ganska intressant, hade köpt det på studs för vovvens anfall, det enda som får mig att tvivla är fetthalten då han har kronisk pankreatit.
 
Senast ändrad:
annars skulle folk inte använda den.
Jo. Folk ger som exempel hästar vitlök som är giftit. Det säljs som ''superfood'' till häst. Vitlök som ju är så bra människomat.

Bara för att andra gör det betyder inte att det är rätt.

CBD olja funkar absolut till vissa människor, en vän till mig får mycket hjälp av oljan. Men betyder ju inte att det är bra för hundar eller djur överhuvudtaget. Ta vitlöken och hästarna som exempel.
 
Jag lever själv med Ep sen 32 år tillbaka och medicinerar för detta och kan lova att inga sånna här oljor i världen fixar Ep. Den som tror det vet inte vad Ep är eller vad som bevisat utlöser det. Man kan lika gärna mata hunden med gräddtårta motsols.

Ep på människa och hund skiljer sig inte!
 
Okej, det är ditt val förstås. Tror inte alla som utbyter sina erfarenheter i stödgrupper för hundar ljuger. Det voe som att säga att folk i den här hundgruppen skulle ljuga, vem skulle det gagna. De aktuella grupperna för mig är just nu CBD för hundar med epilepsi. Om jag fick välja mellan ett preparat utan biverkningar och de traditionella medicinerna (varav en utav dessa nylien gav min hund dagliga epilepsianfall), då väljer jag det som hjälper utan biverkningar. Eller en kombo och då kan man ibland dra ner på dosen av dessa läkemedel som ger biverkningar.
Nu kan jag just inget om just CBD-olja men att säga att det är utan biverkningar blir märkligt. Alla verksamma ämnen har biverkningar oavsett om de kommer direkt från naturen eller är kemiskt framställda. Men som svar på din fråga, nej, jag hade inte gett min hund det. Inte något annat heller som inte är väl testat där för och nackdelar är tydliga som jag då isåfall ger i samråd med behandlande veterinär. Det är en sak att testa sådana saker själv och en helt annan att ge det till sitt djur som inte kan säga hur det känns. Det jag har läst om CDB-olja är att dosen är väldigt individuell och att biverkningar som inte är roliga alls är vanliga. Att då ge det till ett djur som inte kan säga hur det känns blir fel.
 
Kan tillägga att jag har hemska biverkningar. Jag ser en liten förbättring med oljan nu, men att jag håller med @TinyWiny om att det absolut inte är fritt från biverkningar, jag är inte heller speciellt inne på hela "utrensningssymptomen" som många verkar köra att det är istället för biverkningar men så är jag också en människa och kan anpassa mig efter dos och vad jag tror funkar för mig
 
Ja du tycker man att hundägare som testar CBD bör anmälas, då är man bra okunnig och trångsynt. Jag tror att vi alla vill det bästa för våra djur och gör allt med deras bästa i åtanke. Gör lite research lite så får du se. Folk som mår för jävligt tex inte bli bra med vanlig medicin eller får större biverkningar än nytta av vissa preparat testar till slut naturliga preparat, inget fel i det. Även massvis med hundägare gör precis samma (en del säger att de har ett OK för det från sin veterinär till och med, veterinärer/läkare får i dagsläget inte ordinera det då det fortf klassas som ett naturtillskott och inte medicin), vem vill se sin pälskling lida, i vissa fall kan man "manage" hundens eller kattens problem med bara CBD tillskottet men i de flesta fall använder folk bägge och har då kunnat minska ner dosen på de vanliga medicinerna.
Nu har vi kört på det i en månad i samband med mycket research och många timmar i cbd för hundar, hundar med epilepsi-grupp och liknande FB grupper. Den har faktiskt hjälpt honom med epilsepsin men jag bestämde mig även för att påbörja den medicin han fått. Nu är det positiva att den även hjälpt honom med smärta pga ett skov och han bajsar fast för första gången sedan i maj! Är väldigt fascinerad och förvånad över denna cannabinoid. Har själv påbörjat för att se om den hjälper med mina problem. Igår var jag hos en veterinär (som är från Australien) och vi pratade också om det här och de har i Australien låtit de hundägare som vill testa CBD (om du kollar på nätet finns det många gjorda speciellt för hundar) och enligt honom såg de smärtlindring och resultat på epilepsi. Han trodde även att denna cannabinoid kommer legaliseras eller vad det heter som en riktig medicin inom veterinärkåren då den har många medicinska egenskaper. Visst än så länge har det inte gjorts jättemycket studier på just djur, utan bara vissa studier då mer forskning om de långvariga effekterna behövs. Jag har lärt mig så jäkla mycket de senaste veckorna.
 
Senast ändrad:
Hade detta tillskott varit som marijuana att man blir hög utav det hade jag till 100 % aldrig ens funderat på att köpa det.
 
Att kalla användare för okunniga o trångsynta för att de inte vill ge sina hundar mumbojumbo preparat är typiskt för den som är okunnig o trångsynt.

Återkom när preparatet är godkänt som läkemedel.

Haha oj oj oj typiskt med otrevligt folk på svenska forum. Var och en gör som de vill, ha en trevlig kväll du.
 
Ja du tycker man att hundägare som testar CBD bör anmälas, då är man bra okunnig och trångsynt. Jag tror att vi alla vill det bästa för våra djur och gör allt med deras bästa i åtanke. Gör lite research lite så får du se. Folk som mår för jävligt tex inte bli bra med vanlig medicin eller får större biverkningar än nytta av vissa preparat testar till slut naturliga preparat, inget fel i det. Även massvis med hundägare gör precis samma (en del säger att de har ett OK för det från sin veterinär till och med, veterinärer/läkare får i dagsläget inte ordinera det då det fortf klassas som ett naturtillskott och inte medicin), vem vill se sin pälskling lida, i vissa fall kan man "manage" hundens eller kattens problem med bara CBD tillskottet men i de flesta fall använder folk bägge och har då kunnat minska ner dosen på de vanliga medicinerna.
Nu har vi kört på det i en månad i samband med mycket research och många timmar i cbd för hundar, hundar med epilepsi-grupp och liknande FB grupper. Den har faktiskt hjälpt honom med epilsepsin men jag bestämde mig även för att påbörja den medicin han fått. Nu är det positiva att den även hjälpt honom med smärta pga ett skov och han bajsar fast för första gången sedan i maj! Är väldigt fascinerad och förvånad över denna cannabinoid. Har själv påbörjat för att se om den hjälper med mina problem. Igår var jag hos en veterinär (som är från Australien) och vi pratade också om det här och de har i Australien låtit de hundägare som vill testa CBD (om du kollar på nätet finns det många gjorda speciellt för hundar) och enligt honom såg de smärtlindring och resultat på epilepsi. Han trodde även att denna cannabinoid kommer legaliseras eller vad det heter som en riktig medicin inom veterinärkåren då den har många medicinska egenskaper. Visst än så länge har det inte gjorts jättemycket studier på just djur, utan bara vissa studier då mer forskning om de långvariga effekterna behövs. Jag har lärt mig så jäkla mycket de senaste veckorna.
Veterinärer får och de rekommenderar naturliga preparat när det finns studier som säger att det kan hjälpa även om de inte klassas som medicin utan just som kosttillskott eller naturläkemedel. Att rekommendera ett preparat med så otrevliga kända biverkningar som CBD ger (även om de kallas för annat just inom de frälstas skara) där inga seriösa forskningsresultat säger att det är bra för det eller detta är en helt annan sak. Och nej, alla med svåra sjukdomar testar inte naturliga preparat till slut och om de gör det så är det upp till dem. Vi har inga lagar om att det är förbjudet för vuxna människor att själva inta substanser även om de är eller kan vara farliga för dem. Det har vi för djur (men även för barn!) just för att djur (och barn) är utelämnade till vuxna människors nycker och därför behöver skyddas.
 
Senast ändrad:
Veterinärer får och de rekommenderar naturliga preparat när det finns studier som säger att det kan hjälpa även om de inte klassas som medicin utan just som kosttillskott eller naturläkemedel. Att rekommendera ett preparat med så otrevliga kända biverkningar som CBD ger (även om de kallas för annat just inom de frälstas skara) där inga seriösa forskningsresultat säger att det är bra för det eller detta är en helt annan sak. Och nej, alla med svåra sjukdomar testar inte naturliga preparat till slut och om de gör det så är det upp till dem. Vi har inga lagar om att det är förbjudet för vuxna människor att själva inta substanser även om de är eller kan vara farliga för dem. Det har vi för djur (men även för barn!) just för att djur (och barn) är utelämnade till vuxna människors nycker och därför behöver skyddas.
Här verkar det pågå forskning i alla fall. Jag är med i en fbgrupp där flera ger cbd-olja till hund, i samråd med veterinär, fast av annan anledning (I Usa förstås).
https://cvmbs.source.colostate.edu/preliminary-data-from-cbd-clinical-trials-promising/
 
Jag har faktiskt gett min hund CBD sedan han började gå mindre lätt. Jag köpte CBD-olja speciellt gjord för hundar, för jag tycker inte att det är vettigt att ge din hund normal olja. Men vad jag kan försäkra dig om är att det är helt säkert och att din hund faktiskt gynnas av det. Enligt min mening kan jag verkligen rekommendera att ge din hund CBD eftersom det kan vara bra för många störningar
 
Senast ändrad av en moderator:
Tråden är gammal. Om någon vill ge CBD-olja till sin hund:

*Allmäninformation från Läkemedelsverket https://www.lakemedelsverket.se/sv/...a-medicin-pa-natet/cannabidiol-cbd#hmainbody2 (OBS! effekter har bara kunnat påvisas för ett par åkommor. Vilket inte är anmärkningsvärt - det finns mycket få mirakelmedel)

Man är enligt djurskyddslagen skyldig att ge en sina djur veterinärvård när så behövs - så CBD är inget alternativ till veterinärvård, det kan vara ett komplement.

*Samma regler gäller veterinärläkemedel som humanläkemedel - om du skickar efter från utlandet behöver du kunna visa att det är ett läkemedel avsett för att avhjälpa en åkomma hos din hund. Eftersom CBD sägs avhjälpa sjukdomstillstånd gäller normalt läkemedelslagen. Och innehåller oljan THC gäller dessutom narkotikastrafflagen.

Mina egna fem cent: Så pass mycket forskning bedrivs på CBD att effekterna borde vara vetenskapligt belagda.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras På tal om det här med kamphundar. Min syster tog emot en omplacering för lite mer än ett halvår sedan, en 6 årig mastiffhane. En...
2
Svar
27
· Visningar
1 369
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 114
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
632
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp