Cellförändringar och kolposkopi vad nu?

Emmel

Trådstartare
hej jag har haft cellförändringar i några år nu men då jag varit under 27 skulle jag avvakta för dom ej vill behandla kvinnor under 27. Har hela tiden fått höra att jag inte ska oroa mig och att det är vanligt med cellförändringar att det oftast läker ut av sig själv. Sagt och gjort jag har inte tänkt så mycket på de förrän jag loggade in på 1177 och läste min journal!


Det här skrevs för mindre än en månad s
Svar på uppföljande VS visar misstänkt höggradig skivepitellession/ASC-H samt HPV 16, HPV 18 och annan högrisk HPV.
Idag var jag och gjorde kolposkopi, hon knipsade mig flera gånger, vävnadsprov. Hon skulle skicka iväg de lite akut. Skulle vänta 2-3 veckor på svar nu.

under alla undersökningar jag gjort sista 2,5 åren har jag knappt fått höra något, bara att jag har cellförändringar och hpv virus som oftast läker ut av sig själv. Varför har jag inte fått höra att det handlar om svåra cellförändringar?

borde jag vara orolig? Inte oroa mig? Vet varken in eller ut. Beroende på svaret efter undersökningen idag så behöver jag evt. ta bort en bit av min livmodertapp sa hon sen fick jag gå hem..

Någon som varit med om något liknande eller är i samma sits nu? Är jag nära en cancerdiagnos nu?

sen åkte min kopparspiral ut idag under undersökningen, är de vanligt? Eller något jag behöver oroa mig ännu mer för?
 
hej jag har haft cellförändringar i några år nu men då jag varit under 27 skulle jag avvakta för dom ej vill behandla kvinnor under 27. Har hela tiden fått höra att jag inte ska oroa mig och att det är vanligt med cellförändringar att det oftast läker ut av sig själv. Sagt och gjort jag har inte tänkt så mycket på de förrän jag loggade in på 1177 och läste min journal!


Det här skrevs för mindre än en månad s
Svar på uppföljande VS visar misstänkt höggradig skivepitellession/ASC-H samt HPV 16, HPV 18 och annan högrisk HPV.
Idag var jag och gjorde kolposkopi, hon knipsade mig flera gånger, vävnadsprov. Hon skulle skicka iväg de lite akut. Skulle vänta 2-3 veckor på svar nu.

under alla undersökningar jag gjort sista 2,5 åren har jag knappt fått höra något, bara att jag har cellförändringar och hpv virus som oftast läker ut av sig själv. Varför har jag inte fått höra att det handlar om svåra cellförändringar?

borde jag vara orolig? Inte oroa mig? Vet varken in eller ut. Beroende på svaret efter undersökningen idag så behöver jag evt. ta bort en bit av min livmodertapp sa hon sen fick jag gå hem..

Någon som varit med om något liknande eller är i samma sits nu? Är jag nära en cancerdiagnos nu?

sen åkte min kopparspiral ut idag under undersökningen, är de vanligt? Eller något jag behöver oroa mig ännu mer för?
Ring gyn och fråga imorgon, det är nog det bästa.
 
Skillnaden när man är yngre är att man delar in höggradiga lesioner i två kategorier där man avvaktar den mindre allvarliga och behandlar den högre. När man blir äldre behandlar de allt som inte är en solklar lätt förändring och orkar inte bry sig om att gradera det närmare eftersom det på gruppnivå är större sannolikhet att man haft HPV eller oupptäckta förändringar längre.

ASC-H är misstänkt höggradig lesion och det är vanligt att det går tillbaka själv utan behandling. Har det däremot gått ett par år sen första provet med HPV och eller förändringar så brukar de rekommendera att man behandlar eftersom chansen att läka ut det själv minskar eftersom ens immunförsvar då tydligen inte är speciellt bra på att hitta viruset, men det är absolut inte samma sak som cancer.

Jag har själv varit fast i cellprovshelvetet och vet hur sjukt dåligt den “vården” fungerar så jag lider med dig.
 
Senast ändrad:
Ta
Skillnaden när man är yngre är att man delar in höggradiga lesioner i två kategorier där man avvaktar den mindre allvarliga och behandlar den högre. När man blir äldre behandlar de allt som inte är en solklar lätt förändring och orkar inte bry sig om att gradera det närmare eftersom det på gruppnivå är större sannolikhet att man haft HPV eller oupptäckta förändringar längre.

ASC-H är misstänkt höggradig lesion och det är vanligt att det går tillbaka själv utan behandling. Har det däremot gått ett par år sen första provet med HPV och eller förändringar så brukar de rekommendera att man behandlar eftersom chansen att läka ut det själv minskar eftersom ens immunförsvar då tydligen inte är speciellt bra på att hitta viruset, men det är absolut inte samma sak som cancer.

Jag har själv varit fast i cellprovshelvetet och vet hur sjukt dåligt den “vården” fungerar så jag lider med dig.
Ja herregud. Den här väntetiden är värst. Vänta på en tid, vänta på svar, vänta på återbesök, vänta på svar, återbesök igen, vänta på svar igen. Sen säger dom vi gör ett nytt prov om ett halvår, oroa sig ett halvår igen.. blehhh
 
Oroa dig tror jag inte att du behöver göra. Det som kan tänkas bli aktuellt är som de säger att ta bort en del av livmodertappen, sk konisering. De vill inte gärna göra det tidigare än nödvändigt iom att upprepade koniseringar kan försvaga livmodertappen och göra att man föder för tidigt. Att det är höggradigt betyder inte cancer, det kan däremot bli cancer om det inte åtgärdas eller läker ut av sig självt, men det tar en sisådär 10 år. I ditt läge hade jag kontaktat de utifall ett brev kommit bort eller nåt.

Jag är strax framför dig i den där vårdkedjan - har högrisk-hpv och fick nyligen höggradiga cellförändringar (efter att ha haft låggradiga i några år). Gjorde konisering i oktober, nu inväntar jag tid för nytt cellprov i vår. Antingen har vi fått bort cellförändringarna och problemet är löst (nåja, antar att det blir extra täta uppföljningar ett tag?), eller så är de kvar och jag får göra en ny konisering för att få bort resten som jag förstått det.
 
Jag har haft samma diagnos, gjorde en konisering och efter det tätare kontroller ett par år sen tillbaka till vart tredje år. Alla prov har varit normala efter det, är nog tolv år sen nu.
 
Ta

Ja herregud. Den här väntetiden är värst. Vänta på en tid, vänta på svar, vänta på återbesök, vänta på svar, återbesök igen, vänta på svar igen. Sen säger dom vi gör ett nytt prov om ett halvår, oroa sig ett halvår igen.. blehhh
Du kan om du vill begära att bli behandlad direkt istället. Det är egentligen inget svårt ingrepp och relativt liten risk för komplikationer och man kan bli sövd om man vill utan det är den mentala biten som är det svåra med det. Man har stor rätt att bestämma över sin egen vård.

Jag bad upprepat om att slippa kommunikation i brevform och de gånger dom sket i det så skickade jag helt enkelt tillbaka breven med ”åter avsändaren ej efterfrågat, jag nås på nr xxx efter klockan y”.

Jag är säkert enormt besvärlig men det är i det närmast olagligt att inte låta patienter vara med och bestämma över sin vård och jag upplevde de enormt intetsägande breven som att jag fick hotbrev från någon som trodde jag var totalt efterbliven så det hjälpte inte mitt mående direkt utan jag blev bara arg. Inte blev jag mindre arg när jag som student hade större koll på både Pubmed, histologi och vårdplaner än de jag pratade med de gånger jag ringde dit i början. Har nog aldrig varit så otrevlig mot någon som till den stackars kvinnan som glatt förklarade att hon var koniserad och minsann hade fött massor med barn. Jag fräste bara att hennes barn knappast hade med mig att göra och att jag absolut inte ville ha några utan mitt problem var att ingen uppfunnit en behandling som inte var ett övergrepp....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 047
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
828
Kropp & Själ För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :() Initialt, redan på akuten...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
27 804
Senast: GotAsecret
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 473
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp