Cellgifter.. Någon annan?

Karma

Trådstartare
Har en autoimmun sjukdom och ska nu börja med cellgifter om en vecka för att få till lite läkning.. Men bara att tänka på det i sig är ju skrämmande :o Visserligen är det en rätt låg dos men det känns fortfarande läskigt med alla provtagningar och biverkningar.. Så finns det någon annan som tar cellgifter, mot vad? Har det hjälpt? Har ni fått några biverkningar?
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Yepp får cellgifter jag med, numera en starkare sort än tidigare.
Hoppas att det ska fungera bra :)

Har många i familjen som också går på cellgifter och det är lite blandat hur dem mår.
Den som mår sämst är också jättesjuk i sin sjukdom och kommer aldrig att bli frisk utan det handlar mest om att bromsa och må så bra som möjligt tills det är slut.
Medan de som är "lite lagom" sjuka och får det som underhållsbehandling mår bra av det och det håller sjukdomen i schack.

Tycker du ska försöka tänka cellgifterna som något positivt, psyket spelar en VÄLDIGT stor roll för hur du kommer att må.
Långt ifrån alla får biverkningar, framförallt om det är i liten dos.
Prover antar jag att du gjort förr? Det är ju bara blodprov i tid och otid?
Så det är väl ingen fara? Eller är du nålrädd?
Proverna brukar ju dessutom vara mer täta i början för att sen glesas ut?

Jag har gått på en sort som jag fått lite biverkningar av och mått lite sådär av, dessutom hjälpte den föga..
Men from idag faktiskt så har jag börjat med en annan sort för bara ett par timmar sen och mår hittills helt okej.
Så nu håller jag tummarna att den här sorten gör mig symtomfri iaf då jag har en sjukdom som kommer sitta i resten av livet.

Positivt tänkande!
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Min särbo får det mot sin reumatiska värk. Tror inte han har några biverkningar så länge han tar B-vitaminer dagen efter. Cellgift på måndagar och B-vitamin på tisdagar.
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Tack för att du tog dig tid att svara :)

Ja prover går jag på i tid och otid annars också, och frisk blir jag aldrig heller. Handlar bara om att bli friskare och orka med vardagen igen. Mediciner med galna biverkningar har jag haft i drivor, men det här kändes lite läskigare på något vis.

Vad skönt att höra att det verkar fungera bra för många.

Så, då tar jag och andas lite och tänker.. Positivt :)
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Jag äter cellgift (imurel, azatioprin) för ulcerös colit. Har inte haft några direkta biverkningar, något förhöjda leverprover vid något tillfälle men de har gått tillbaka av sig själv. Var rädd att jag skulle dra på mig mycket infektioner eftersom de sätter ner immunförsvaret, men de har gått bra trots att jag jobbar som sjuksköterska. Tog i början prover varje vecka, nu är det utglesat till var tredje månad.
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Jag tar Imurel (verksamt ämne azatioprin) mot Crohns sjukdom. Mina värden har sett bra ut hela tiden men jag märker att jag är infektionskänsligare. Jag har också tappat rätt mycket hår i omgångar men det har kommit tillbaka (jag har väldigt tjockt hår så det syntes inte att jag tappat hår men jag märkte det ju när jag borstade håret). Förutom Imurel tar jag Humira (sprutor) och tidigare fick jag Remicade (dropp) och Cimzia (sprutor).

Det är naturligtvis inte trevligt att behöva äta mediciner och speciellt inte sådana här mediciner men för mig finns det inget alternativ. När jag har ett aktivt skov mår jag skräp och kan inte göra någonting.
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Jag har svår Psoriasisartrit, vanlig Psoriasis och PPP (en svår form av psoriasis som sätter sig på händer och fötter) och tar för det metojectsprutor (istället för Metotrexat-tabletter för liiite mindre biverkningar) hemma en gång i veckan.

Biverkningarna är grymt illamående dagen efter sprutan men som avhjälps hyfsat med hjälp av primperan och soffliggande. Tappar hår gör jag ungefär varannan vecka ganska exakt och då ganska rejält (min frisör tycker så här :nailbiting: om min hårkvalité).

I början är det ett jäkla springande på provtagningar, men ju längre tid man tar medicinen desto längre tid blir det mellan gångerna så håll ut :). Det är dock viktigt att du går på alla provtagningar för bla. levern skull!!!! Jag fick ta uppehåll på ett halvår för min lever mådde till slut så dåligt så jag hamnade på akuten. Ska dock tilläggas att jag stod på en väldigt hög dos då.
Utöver Metoject får jag även Remicade i dropp på sjukhuset var åttonde vecka.
Mitt immunförsvar är...åh, finns det något kvar? ;) Jag har lärt mig den hårda vägen. Jag undviker helt enkelt sjuka människor och har bra handhygien, för när jag väl blir sjuk så blir jag inte så lite sjuk heller...

Det är inga roliga mediciner men det är värt det, jag mår som en prinsessa! Utan medicinerna kan jag knappt röra mig ett steg.

Lycka till! Hoppas du får en medicin som passar dig :)
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Jag har samma sjukdom som athena_arabians och får även samma medicin.
I början tappade jag mycket hår, har tjockt hår men det syntes att det blev tunt, om man tittade mitt uppe på huvudet. Det har dock kommit tillbaka trots att jag fortfarande äter medicinen.
Får även Remicade och av det får jag ont i kroppen ett par dagar men i övrigt håller allt det här min sjukdom i vila så det är värt det.
Många provtagningar blir det, särskilt i början, och jag som var spruträdd hade i början sambon med mig som stöd. Tack vare jättegoa sköterskor behövs det inte. Numera kan jag sitta och titta och prata medan de tar prov/sätter kanyl.
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Tusen tack för svar! Det är crohns jag har, haft ett skov sen oktober nu och det har inte gett sig med enorma mängder kortison av olika former så sammanbrotten har inte varit långt bort..

Det låter riktigt lugnande och bra att det verkar hjälpa, mitt immunförsvar är redan skit trots extremt noggrann hygien så mycket värre med förkylningar och andra virus kan det nog inte bli.
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Har en autoimmun sjukdom och ska nu börja med cellgifter om en vecka för att få till lite läkning.. Men bara att tänka på det i sig är ju skrämmande :o Visserligen är det en rätt låg dos men det känns fortfarande läskigt med alla provtagningar och biverkningar.. Så finns det någon annan som tar cellgifter, mot vad? Har det hjälpt? Har ni fått några biverkningar?

Jag har 2 autoimmuna hudsjukdomar, kroniska. Jag har ätit Metotrexat i 1½ år drygt. Jag var också skeptisk till insättande av cellgifter men tänkte jag ger det en chans. Jag var mycket sjuk då.

Nu är jag inte frisk men i stort sett symptomfri och mår bra. Jag har inte haft svårare biverkningar men står på en låg dos. Regelbundna blodprovstagningar, 1 g/mån första året, nu var 3e månad. Proverna varit bra hela tiden och varit en trygghet för mig. Nu har man börjat diskutera att sätta ut, avsluta behandlingen men jag känner mig tveksam till det, övertygad om recidiv, att det blossar upp igen och att jag sen blir behandlingsresistent.

Kortison hade jag aldrig gått med på men den här behandlingen har givit mig livet tillbaka. Nu är jag ganska gammal och har förlorat en del hår vid tidigare misslyckad behandling - som inte kommit tillbaka men det stör mig inte så mycket. Äldre damer kan vara lite tunnhåriga och ingen tittar så noga på mig längre. Min ena sjukdom har jag haft i 40 år, den andra tillstötte på ålderns höst och var förskräcklig.

Pga min ålder, ska ändå dö snart ? ;-) så oroar jag mig inte för biverkningar utan är nöjd med att må så bra som jag gör.

Efterom jag blodprovas regelbundet brukar jag skämta och säga att jag dricker under läkarkontroll (levern). Jag gillar att dricka vin då och då och ibland även starkare grejer.

Mår du inte bra av behandlingen kan den avbrytas. Lycka till o prova.
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Fråga din läkare om du kan få börja med Humira eller Remicade också (och om inte, varför då). Enligt min läkare är Humira speciellt effektivt i kombination med azatioprin. Eftersom de inte lyckats häva ditt skov med kortison tycker jag iaf att du ska ta upp det med din läkare, är det något jag lärt mig under min sjukdom är att man måste ligga på. Det är min kropp och det är jag som får ta konsekvenserna av vad som händer med den!

När jag fick Humira (och första vändan Remicade) blev jag mycket bättre inom en vecka, det var helt otroligt. Azatioprin tar längre tid för att verka men som sagt, jag mår väldigt bra på min nuvarande "cocktail".

Tyvärr är min Crohns aggressiv, jag står på dubbel dos av medicinerna jämfört med vad en kvinna i min storlek borde få. Vi testade att dra ner på dosen men det funkade inte, jag blev dålig direkt (vilket iofs bevisade att jag inte tar dem i onödan så jag är glad att jag provade!).
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Jag har fått Imurel/Azatriopin i över tio år och det sattes in mest för att jag skulle kunna sänka kortisondosen. Tycker det har fungerat riktigt bra.

För snart 1,5 år sedan räckte det inte så jag fick ett biologiskt läkemedel speciellt framtaget för min sjukdom, SLE. Men för snart ett år sedan fungerade inte det heller utan jag fick gå över till cellgifter i droppform, Sendoxan. I juli höjdes dosen och jag började må lite bättre. Jag fick dock en envis infektion så nu väntar jag på nästa kur.

Visst mår man illa men jag blir ändå piggare av det så det är det värt.:)
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Nu känner jag att jag har noll koll. Pappa har Chrohns sedan i början av 90-talet. Måste kolla vad han tar för mediciner. I början var han så illa däran att det var nära att han strök med sen har han varit i god form under alla år.
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

För mig var Remicade räddningen. Efter första dosen så hade jag för första gången på många månder inte ont i magen direkt efter maten. Och sen blev det bättre och bättre. För mig har det varit som guds gåva :).

Hoppas du blir hjälpt av medicinerna!
 
Sv: Cellgifter.. Någon annan?

Jag åt tachapzol för några år sen pga av giftstruma. Fick inga biverkningar av den mer än fruktansvärd trötthet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 157
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 518
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 335
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp