Bukefalos 28 år!

Cellprovtagning

Asko

Trådstartare
Tar detta på senior då jag tänker att det finns nog flera som har erfarenhet av detta här än på ungdom kanske. Känns lite pinsamt men jag hoppas att allsmäktige buke ska kunna svara på ett par frågor åt mig!

Jag fyllde precis 23 år och därmed fick jag hem det här brevet :nailbiting:
Efter ha läst alla inlägg och trådar här om hur viktigt det är så tänker jag ju definitivt göra det. Men jag är lite rädd/nervös dock :o Jag har läst lite på 1177.se hur undersökningen går till men känner mig bara nervösare av det.
Skälet är mest pga jag är oskuld (aldrig haft någon lust att ha sex och inte heller träffat någon som jag varit attraherad av) och har noll lust av att få något i mig så att säga :crazy: Självklart förstår jag att man inte direkt har lust för detta även om man inte är oskuld, men det känns väldigt främmande och läskigt för mig vid bara tanken på det. Det har även gjort ont när jag försökt använda ett finger så det känns läskigt att det kan göra ont, jag är en fegis när det gäller smärta :banghead:
Så gör det ont vid undersökningen? Hur kan man underlätta det? Hur går det till egentligen? Måste jag verkligen göra det här :arghh:

Så jag hoppas på tips eller råd och lite lugnande info, skulle vara väldigt tacksam!
 
Om du inte har sexdebuterat har du ju även läge att vaccinera dig, men det kanske du redan har gjort?

För egen del tycker jag inte det är så märkvärdigt, känns inte. Men jag tycker du ska framföra din oro till den som gör provtagningen.
Man sätter sig i en gynstol, den för in en typ av "öppnare" som ser ut som två spatlar med hjälp av massa glidslem, den är ihålig. Genom den åker provtagningsstickan. Klart.
 
Steg ett: Andas
Steg två: Ring mottagningen och berätta vad du skrivit här

Undersökningen gör inte ont och går tämligen kvickt, men är man orolig och spänner sig så torde det vara mer obehagligt än för en som är avslappnad, men att få prata med någon innan kan hjälpa mycket för att lugna nerverna.
 
Tar detta på senior då jag tänker att det finns nog flera som har erfarenhet av detta här än på ungdom kanske. Känns lite pinsamt men jag hoppas att allsmäktige buke ska kunna svara på ett par frågor åt mig!

Jag fyllde precis 23 år och därmed fick jag hem det här brevet :nailbiting:
Efter ha läst alla inlägg och trådar här om hur viktigt det är så tänker jag ju definitivt göra det. Men jag är lite rädd/nervös dock :o Jag har läst lite på 1177.se hur undersökningen går till men känner mig bara nervösare av det.
Skälet är mest pga jag är oskuld (aldrig haft någon lust att ha sex och inte heller träffat någon som jag varit attraherad av) och har noll lust av att få något i mig så att säga :crazy: Självklart förstår jag att man inte direkt har lust för detta även om man inte är oskuld, men det känns väldigt främmande och läskigt för mig vid bara tanken på det. Det har även gjort ont när jag försökt använda ett finger så det känns läskigt att det kan göra ont, jag är en fegis när det gäller smärta :banghead:
Så gör det ont vid undersökningen? Hur kan man underlätta det? Hur går det till egentligen? Måste jag verkligen göra det här :arghh:

Så jag hoppas på tips eller råd och lite lugnande info, skulle vara väldigt tacksam!
Jag skulle rekommendera dig till att ringa och prata med barnmorskan och försöka få en tid att sitta ner i lugn och ro och dels prata igenom det men även för en undersökning för det ska inte göra ont, men barnmorskan behöver få veta det innan så hon kan ta det väldigt försiktigt och kolla upp om det kanske är något fysiskt fel som gör att det gör ont.
Jag har aldrig upplevt att cellprovet gör ont, men jag känner mig väldigt trygg med min barnmorska så vi brukar pladdra på och så talar hon om att det är klart. ;)
 
Det gör inte speciellt ont. Jag gjorde min första gynundersökning innan jag hade haft sex (konstig mens trots ålder för att ha den regelbunden) och det var inget konstigt. Det är naturligtvis inte trevligt att ligga i stolen men pratar man innan med barnmorskan att det känns obehagligt kommer de att vara förstående.

Gör provtagningen. Den räddar bokstavligen liv. Du behöver aldrig ha sex om du inte vill det men gynundersökningar behöver man även om man inte är sexuellt aktiv pga de sjukdomar man kan få ändå.
 
Prata med dem när du kommer dit!
Vet de att du är osäker och smärtkänslig så hjälper det stort.

själva provet är inte smärtsamt numera. förr nöp de av en bit med en tång och DET gjorde ont. Numera penslar de bara på livmodertappen.

Det man gör är att föra in ett spekulum (från Wikipedia:
Spekulum (eller Speculum) är ett instrument vilket används vid medicinska och anatomiska undersökningar av kroppshåligheter, såsom exempelvis näshålan, analöppningen, ögonen eller slidan.
Det finns olika former beroende på vilken hålighet som skall undersökas.
)

Med spekulumet hålls slemhinnorna isär så det går att se livmodertappen.
 
Behöver man göra cellprovsundersökning även om man inte haft samlag?

För mig gjorde det inte speciellt ont. Jag var väldigt (väldigt!) nervös, och sköterskan var inte speciellt trevlig, men det var ändå snabbt överstökat och kändes bara lite "udda", inte ont. Trots att jag spände mig ganska rejält.
Men alla är förstås olika, och det kan säkert kännas både mer och mindre.

Jag hade ganska nyligen gjort två större, sjukt jobbiga gynundersökningar också och i jämförelse med dem kändes cellprovet som en piece of cake. Men jag tror att jag även utan de undersökningarna hade blivit positivt överraskad och lättad över hur ofarligt det var.
 
Det enklaste är nog att du ringer bm mottagningen och förklarar läget och frågar och förklarar din nervositet :)
 
Behöver man göra cellprovsundersökning även om man inte haft samlag?

För mig gjorde det inte speciellt ont. Jag var väldigt (väldigt!) nervös, och sköterskan var inte speciellt trevlig, men det var ändå snabbt överstökat och kändes bara lite "udda", inte ont. Trots att jag spände mig ganska rejält.
Men alla är förstås olika, och det kan säkert kännas både mer och mindre.

Jag hade ganska nyligen gjort två större, sjukt jobbiga gynundersökningar också och i jämförelse med dem kändes cellprovet som en piece of cake. Men jag tror att jag även utan de undersökningarna hade blivit positivt överraskad och lättad över hur ofarligt det var.

Ja, cellprovet screenar för livmoderhalscancer och det kan man få ändå, jämför med bröstcancer. Är man sexuellt aktiv kan man ha fått ett virus som ökar risken men som sagt, livmoderhalscancer kan man få ändå.

Vaccinet man kan ta skyddar mot humant humant papillomvirus, dvs det virus som ökar risken.
 
Citat från 1177:

Om du aldrig har haft sex
Om du aldrig har haft sex behöver du inte lämna cellprov. Detta efter som man får livmoderhalscancer genom ett virus som kallas HPV, humant papillomvirus. Viruset smittar genom slidsex.
 
Ja, cellprovet screenar för livmoderhalscancer och det kan man få ändå, jämför med bröstcancer. Är man sexuellt aktiv kan man ha fått ett virus som ökar risken men som sagt, livmoderhalscancer kan man få ändå.

Vaccinet man kan ta skyddar mot humant humant papillomvirus, dvs det virus som ökar risken.

Jag tänkte så, men hade även för mig att gynekologen jag var hos sa i stort sett samma sak som @Thera skrev.

Men hur det än är, hellre undersöka sig en gång för mycket än en gång för lite.
 
Som skrivits innan så behöver du inte ta cellprov om du inte har haft sex.

Men! Cellprovet tar ca 1 minut och gör inte ont över huvud taget. Eftersom du inte riktigt jublar över att gå till gyn (vem som nu gör det :p) så kan det ju vara ett bra första besök för att "bryta isen" :)
 
Om du inte har sexdebuterat har du ju även läge att vaccinera dig, men det kanske du redan har gjort?
Nej, tyvärr är jag livrädd för nålar också så sprutor undviker jag så gott jag kan :o Dessutom hjälper den ju bara mot en liten "del" av de olika varianterna så man behöver ju kontrollera sig ändå och kan bli drabbad ändå, har jag uppfattat det som?

Prata med dem när du kommer dit!
Vet de att du är osäker och smärtkänslig så hjälper det stort.

själva provet är inte smärtsamt numera. förr nöp de av en bit med en tång och DET gjorde ont. Numera penslar de bara på livmodertappen.

Det man gör är att föra in ett spekulum (från Wikipedia:
Spekulum (eller Speculum) är ett instrument vilket används vid medicinska och anatomiska undersökningar av kroppshåligheter, såsom exempelvis näshålan, analöppningen, ögonen eller slidan.
Det finns olika former beroende på vilken hålighet som skall undersökas.
)

Med spekulumet hålls slemhinnorna isär så det går att se livmodertappen.
:nailbiting:
Hm, vet inte om jag blev lite lugnad av ditt inlägg :angel:;)

Behöver man göra cellprovsundersökning även om man inte haft samlag?

För mig gjorde det inte speciellt ont. Jag var väldigt (väldigt!) nervös, och sköterskan var inte speciellt trevlig, men det var ändå snabbt överstökat och kändes bara lite "udda", inte ont. Trots att jag spände mig ganska rejält.
Men alla är förstås olika, och det kan säkert kännas både mer och mindre.

Jag hade ganska nyligen gjort två större, sjukt jobbiga gynundersökningar också och i jämförelse med dem kändes cellprovet som en piece of cake. Men jag tror att jag även utan de undersökningarna hade blivit positivt överraskad och lättad över hur ofarligt det var.
Precis det jag är rädd för, att jag skulle få någon sköterska som inte orkar bry sig och då bara gör mig ännu spändare :arghh:

Men tack så mycket för alla svar, uppskattar verkligen den supersnabba hjälpen! :love:
 
Ja, cellprovet screenar för livmoderhalscancer och det kan man få ändå, jämför med bröstcancer. Är man sexuellt aktiv kan man ha fått ett virus som ökar risken men som sagt, livmoderhalscancer kan man få ändå.

Vaccinet man kan ta skyddar mot humant humant papillomvirus, dvs det virus som ökar risken.

Citat från 1177:

Om du aldrig har haft sex
Om du aldrig har haft sex behöver du inte lämna cellprov. Detta efter som man får livmoderhalscancer genom ett virus som kallas HPV, humant papillomvirus. Viruset smittar genom slidsex.

Eeeh, nu blir jag förvirrad :crazy: Undra vilket som gäller.

Får väl ringa och fråga, kan ju passa på då och tala om hur det är. Kanske jag kan få en shysst sjuksköterska som är van vid nervösa tjejer då :p
 
Även ifall man inte är tvungen att lämna cellprov när man är oskuld så är det ju bra att göra det ändå, och passa på att få en undersökning samtidigt. TS skrev att det gör ont om hon känner med ett finger i slidan. Det behöver såklart inte vara något, men det är bra att undersöka hur som helst.

TS, alla barnmorskor/gynekologer jag träffat har varit lyhörda och förstående när jag varit orolig eller upplevt något som obehagligt. Vet de om det tar de det extra försiktigt. :)
 
Tja, det jag har fått veta av sjukvården är att det givetvis finns en viss risk för livmoderhalscancer även om man är oskuld. Risken blir enormt större om man har fått viruset.

Kan ha fel men det är de uppgifter jag fått.
 
Även ifall man inte är tvungen att lämna cellprov när man är oskuld så är det ju bra att göra det ändå, och passa på att få en undersökning samtidigt. TS skrev att det gör ont om hon känner med ett finger i slidan. Det behöver såklart inte vara något, men det är bra att undersöka hur som helst.

TS, alla barnmorskor/gynekologer jag träffat har varit lyhörda och förstående när jag varit orolig eller upplevt något som obehagligt. Vet de om det tar de det extra försiktigt. :)
Jo, jag tänker ju så också. Har aldrig haft något behov förut av att gå till gynekologen så det vore kanske smart att kunna kolla av läget rent allmänt då också.
 
@athena_arabians
Fast cellförändringarna orsakas ju av ett virus så det är medicinskt omöjligt att få det om man är oskuld. Vet inte hur det är med oralsex och annat, men 1177 känns ju rätt pålitligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 449
Senast: Tora
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 809
Senast: Happimess
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 812
Senast: lillamy73
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 110
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp