Cement eller gegga - pest eller kolera i boxhage?

Alexandra_W

Trådstartare
Det här ideliga regnandet gör ju att hur mycket jag än flyttar runt Visions lilla hage så blir det alldeles söndertrampat och geggigt efter en halv dag.

Nu har senildementa jag kommit på att jag ju faktiskt har en stor jäkla gödselplatta bakom ladugården. Jämn cement (med miss mossväxt förvisso, men den är ren från gödsel alltså).

Nackdelen med den är att HAN inte ser ett smack utom tomma kohagar, och att JAG inte kan hålla koll på om han börjar springa eller ha sig. Så jag vet inte riktigt om jag 'törs'. Men om vi struntar i det, så rent udnerlagsmässigt, vilket skulle ni ha valt? Gegga eller cement?

Jag har ett till förslag i rockärmen men jag måste kolla lite mer förr. Jag skulle kunna ställa honom i jordkällaren med. Innan ni börjar skrikaså kan jag meddela att den är i sutteränghus, så golvet på den är i nivå med marken utanför, jag tänker inte stoppa stackaren under jord ;) Men förutsatt att takhöjden räcker och det inte finns något att göra sig illa på och han accepterar att vara där så skulle han kunna få typ engelsk utebox. Dvs han kan sticka ut huvudet och titta ut, men är under tak, och på cementunderlag. Men jag måste kolla storlek och dylika saker först.
Så min grundfråga just nu är ang underlag, pest eller kolera - lera eller cement?
 
Nu är jag ju lekman ut i tåspetsarna, men jag skulle säga cement. Han står ju i strödd box på nätterna. Förutsatt att inte veterinären har sagt att han ska ha mjukt underlag, men då tror jag ju inte att du hade kommit med idén.
 
Veterinären sa ingenting alls om underlaget, utan bara 'liten konvalescenthage'. Så det borde menats vanligt jord/gräs/grusunderlag. Det menades knappast tungt/mjuk iaf.

Jag kan ju ringa vet och fråga också, men med tanke på problemen i grunden så tror jag att han kommer gå på samma linje som min equiatriker, dvs vad fan som helst utom tungt underlag..
 
Har en idé! Du kan göra en hage på cementen och läga en gummimatta i, en sån man har på industrier etc. Det borde inte vara så dyrt + att du slipper geggan och får ett lagom sviktande underlag för honom.
 
Jag tror att cementen är bättre för honom än den äckliga klibbiga leran i alla fall.
Bättre han går på stumt underlag än att benen sugs fast i leran varje steg skulle jag tro.
 
Cement. Gegga är inte bra, det är ju tungt för benen att gå i (Och tänk på dina dyra PG!!!) och han får mugg... Du kan väl strö på cementen? :confused:

Då jag hade min häst i boxhage så slog vi ner stolpar utanför stallet, så han stod på stallplanen, som är sand/grus. Hade även strö ovanpå.
 
Svarar flera i ett inlägg:

Gummimatta är tyvärr DYRT. Bara den jag köpte till transporten (3m*1.50m) kostade ungefär 2500 kr. Svindyrt mao, så det är tyvärr inte ett alternativ.

Sen ang ströa på cement, så vet jag inte riktigt om jag vill ströa? Lite strö såklart så han törs kissa och så, men ströa upp ordentligt känns inte så bra. Då står han på 'boxbädd' dygnet runt och jag vetesjutton om jag tycker det är en så bra ide?

Jag hade gärna haft gummimatta dock, men som sagt, det kostar för mycket..

Jag valde iaf DETTA alternativ: http://hem.passagen.se/waikele/tortyr2.jpg

Det otacksamma kräket..förlåt älsklingshästen.. hävdar att det är en tortyrkammare och är MYCKET missnöjd och klampade runt (det är oströat) och lät som en elefantgjord, skrapade med framhovarna (det har han aldrig gjort förr men nu kom han snabbt på det) och försökte knäcka brädan. Hoppas han inte kommer på den briljanta iden att HOPPA; det lär isf vara det sista han gör i det här jordelivet... :crazy:

Nu har han dock (av ljuden att döma) lugnat ner sig, så endera har han gett upp, eller så har han brutit benen och dött.. Ska gå och kolla snart igen vad han sysslar med.

Nackdelen med det här arrangemanget är att det är stor boxstorlek på det hela. Inte mätt men uppskattningsvis är det 4-5 meter gånger 3-4. Han ska ju eg ha 10*10 meter. Men jag inbillar mig ändå att det är bättre med litet men torrt och fast. Fast IDEALISKT är det ju absolut inte =/
 
Varför inte köpa hem ett lass grus och göra en liten grushage. Den kan du ju få glädje av fler gånger.
 
För att det inte 'bara' är att tippa ut grus så har man en bra hage. Utan gruset trampas ner i geggan om man inte gör underarbetet korrekt med schaktning och dränering.

Om jag tippar på massor med grus klarar jag mig säkert till geggperioden är över, men det blir väldigt tungt underlag det med. Räcker med att jag tittar på den grusade delen av vägen här. Den har ändå undermaterialet gjort, men den är väldigt tung, och mycket grus körs ner i underlaget (som alltså inte är lerigt från början utan bara mjukt).

Så tippa ett lass grus i boxhagen gör att det inledningsvis är torrt (men tung, grus som inte 'satt' sig är väldigt tungt) och efter X tid så har gruset försvunnit i leran. Det minskar fortfarande hur lerigt det är, men som sagt, det blir fortf tung.

Jag tippade ett halvt lass grus i en hagöppning en gång. Supersmart tyckte jag. Ett tag ;) Sen insåg jag varför man lägger ner så mycket energi på underarbetet.. :o
 
e det ´jordkällaren´ du pratade om?

Japps, just den. Finns mer bilder på min hemsida, klicka på Nytt så finns det direktlänk till 'Tortyrkammaren'. Eller använd direktlänk )(fast då blir utseendet på ramar etc inte som det ska, men bilderna är ju desamma. http://hem.passagen.se/xyplex/tortyr.htm )

Kan ta bilder i med om det är intressant, men det är vanliga vitkalkade stenväggar och inget spännande alls. Rummet innanför är dock spännande, där är det valvtak och köttkrokar i taket. Jag får väl öppna dörren dit och visa Vision var han hamnar om han fortsätter gnälla ;)
 
Förlåt att jag missat anledningen till...

...att han ska gå i sjukhage, men jag vill passa på att påpeka att det ibland ordineras "sjukhage" i onödan. Han går kanske lugnare i stor hage än i liten?
Tips?

;) Krocket, som haft häst springandes som idiot i sjukhage, men som gick lugnt när hon fick komma ut i den stora hagen.
 
Re: Förlåt att jag missat anledningen till...

Anledningen är att de gjort en hasledsartroskopi. Sen, problemet är inte att han är 'stirrig' i boxhagen, han är så lugn så. bara om ungstona röjer precis förbi honom som han kan bli lite uppspelt. Utan problemet är att en mycket snabb snösmältning följd av regn, regn och mer regn gjort marken vattensjuk. Och eftersom det blir så liten yta han går på i en 10 *10 meters konvalescenthage så trampas den sönder fullständigt och han går i lera upp till kotorna (men ser på bilderna från tortyrkammaren hur högt leran gått) och det är det jag vill komma ifrån. Men lugn är han även i sin konvalescenthage =)
 
Lika illa skulle jag vilja säga, men jag skulle nog ha valt lera.. Men om jordkällaren är ok så kan man ju ha pållen i den. :)
 
Inte behövs det dräneras och så, det finns mattor som man kan lägga på leran och sen hälla på grus. Det funkar superbra. Kolla med nån byggaffär eller så. :)
 
Lägg ett gruslass på gödselplattan, efter konvalecensen så har du ju grus du kan använda till annat :idea:
 
Dragon - fibermattorna kräver jämnt underlag, dvs att man schaktar bort lös jord/lera först.

Martha - nja, jag har ingen större användning för grus sen iofs. Ska jag hälla gruset nånstans skulle jag nog hälla det i jordkällaren. Gödselplattan ligegr som sagt liite för 'offside'. Jag stod och velade var jag skulle fixa idag men kom fram till att jag inte vill ha honom på plattan. Det som avgjorde var att den ligger så jag varken hör eller ser om han börjar springa. Annars var iden himla bra (med att hälla gruset där alltså!)

Till vem det nu var (glömt namnet) som skulle föredra leran - Kan du motiver varför? *nyfiken* Det känns iaf spontant som att djup, tung lera är värre underlag för en has än stumt men 'lätt' (eller hur man ska säga) underlag. Så du får jättegärna motivera varför hellre leran? *nyfiken som sagt*
 
Re: Förlåt att jag missat anledningen till...

Vi har också vattensjuk mark hemma nu, men jag tycker inte att det är något större problem ändå. Jag hade haft honom på leran om han nu inte går omkring så mycket. Tycker att det låter lite farligt att ha honom på ren betong, men det är bara min personliga åsikt. Sedan hade jag naturligtvis varit noga med att spola benen när han skulle in i boxen igen.

Är det däremot så att han går omkring mycket i sin boxhage är jag nog ändå av den åsikten att han lika gärna kan gå i stor hage med någon lugn häst.

Men känner du själv att leran verkar för tung har du ju bara betongplattan och jordkällaren att välja på.

;) Krocket - glad över att inte vara i din sits.
 
Re: Förlåt att jag missat anledningen till...

Jag ska försöka förklara lite bättre så blir det nog förståeligare =)

De har alltså gjort en hasledsartroskopi, inkl en liten skrapning i leden. Sen var det boxvila två veckor och sedan sprutades hasen med tuppkam. Samtidigt som hasledsartroskopin så sprutades bägge framknäna med kortison med.

Och det han absolut INTE får göra är springa. Han får gå i 10*10 meter konvalescenthage men ska hålla sig lugn, devs inte vandra oavbrutet eller försöka busa, och han ska skrittas vid hand i lugn skritt 20 minuter per dag. Jag får inte utöka skritten vid hand heller.

I sin lilla hage så är han lugn (utom som sagt att han kan bli lite uppspelt när ungstona röjer precis utanför men då räcker det med att harkla sig lite på verandan för han ska skärpa sig ;) Dock så står han ju inte pin still hela dagen i sin konvalescenthage. Större delen av tiden står han still och filosoferar, och övrigt tid rör han sig makligt, från ett ställe till ett annat, letar förlupna grässtrån etc.

Men eftersom det är på så begränsad yta och marken är så vattensjuk så blir det lervälling av 'ingenting', dvs trots att han ändå rör sig såpass lite så efter ungefär sex timmar så är det lervällingssörja som går upp till eller över kotorna. Denna leran är väldigt sugande (gummistövlarna fastnar och det tar rejält mycket ansträngning att dra upp dem).

Och detta djupa och ffa TUNGA underlag är väl inte att betrakta som bra eller nyttigt för någon häst, men det är rena döden för hasen. Defekten är dessutom av sådan art att den påverkar när benet LYFTS och ju högre det lyfts dessto mer påverkan. SÅ att försöka dra loss bakbenen ur mördarleran är rena mardrömen sett för hasen.

Det var ju felskrivet på det papper jag fick med mig hem efter OP, där stod det totalt en månads konvalescens och sen ut i hage. Min veterinär höll ju på att få skrämselhicka när han såg det och tyckte "nej, nej, nej, vi har u varit IN i leden och dessutom skrapat (om än lite). Det är alldeles för tidigt att släppa ut då utan konvalescensen är totalt 8 veckor innan han får gå ut i stor hage". Och han fick absolut inte springa. Vi hade ju haft incidenten med skidåkarna när han i fem minuter skenat runt på stallplan, och vet bleknade två nyanser när han hörde det. Och pga det så kollade vi hästen lite i trav på klinik. Typ fem steg. Och vet poängterade att hästen verkligen INTE ska springa. Jag hade velat ha knäna böjda men vet avstyrde det med motiveringen att "han ska inte springa"

Så det är liksom TOTALT springförbud.

Och Vision är normalt en mycket aktiv häst i hagen. För det första rör de sig över stora ytor varje dag, men framförallt så RÖJER de en hel del. Massor med hagbus. Han är så även när han går själv. Inte stirrig eller stresspringer, men det busas och brallas en del. Totalt kanske inte mer än 10% av tiden en hel dag i hagen, men det räcker ju. Och efter en månad på strikt vila så lär det busas en hel del mer sådär i början.

Så ut i stor hage går han absolut inte. ÄVEN om han skulle vara som mitt kallblodssto (Som nog är som du beskriver din häst) som bara lugnt och stilla lunkade runt i hagen och mest åt, så blir det ju ändå för mycket skritt utslaget på en dag. Eftersom jag inte ens fick öka på skrittpromenaderna vid hand från 20 minuter. Och som sagt, Vision blev aldrig äldre än två år när det gällde hagbus ;) SÅ därför är gå ut i stor hage helt uteslutet.

Sen kan jag ju ströa uteboxen (han har lite strö, så det inte är ren betong, men inte så mycket strö att det 'dämpar' betongen någonting) men jag har avvaktat med det eftersom jag vill ha tag i vet. Jag är inte så säker på att mjukt boxbäddsunderlag är det bästa dygnet runt utan vill höra om det. Sen står han ju (vilket är det som jag eg har mest dubier kring) mest still i sin 'utebox'. Det blir ju som vanlig boxvila (jmf med de 10*10 m han ska ha eg).

Men jag hoppas du förstår bättre nu varför släppa ut i stor hage inte är ett alternativ? =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp