Bukefalos 28 år!

Cementkonst?

vindvissla

Trådstartare
en gång såg jag en helt underbar vask med otroligt vacker mosaik i, och sen har den idéen trillat vidare. Nu har jag kommit på att jag skulle vilja göra en egen vask med inbyggd arbetsyta och antingen mosaika den eller bygga in skärvor typ. Jag vill göra vasken i cement. Och detta är inte det enda jag vill göra i cement. Jag vill även göra en yttertrappa och en massa annat.
Eftersom jag är född på 80-talet så har mina föräldrar uppfostrat mej så att jag tror att jag kan allt, och kan jag inte det så vill jag försöka! ;) Så tell me, är det helt omöjligt, har ni några bra idéer, tips, böcker, länkar, eller bilder från era egna cementunderverk - visa!

/vindvissla - blivande cementskulptör?
 
Sv: Cementkonst?

Mennn å... nu har jag inga bilder på mitt hus i datorn. Är i sommarstugan just nu, men här har vi en bänkskiva och en bordskiva i cement. Kan ta bilder och lägga upp, i morgon.

Jag är lite insöad på cement, har ett soffbord, sideboard och två sängbord med cementskivor. Ser ut som brukas bord.

Nu har jag ingen aning om hur man gör en ho, men en vanlig platta var ganska lätt att göra. Har dock en duktig pappa som hjälper mig.

Men vi hade fört en form, som var ca 3 cm bred. La i ameringsjärn i formarna och sedan la i cementen. Vi strök cementen jämn, när den torkat lite så tog vi vatten och en lång bräda och föste fram och tillbaka över själva plattan, för att ta ut luftbubblorna. Detta upprepade vi några gånger. Sen fick de ligga och bränna. När de var klara så vattenputsade vi dem med en särskild såpa.

:laugh:
 
Sv: Cementkonst?

Vattenputsade med såpa? För att de skulle bli vattentäta eller? För det har jag också funderat på hur man gör. Ja visa jättejättegärna bilder! Jag vill bli inspirerad! Tänkte väl testa mej fram innan jag börjar göra en jätteho, så att det väl blir rätt när jag gör en liksom :D
 
Sv: Cementkonst?

Ja, man vattenputsar dem så de tål mera slitage ex om man spiller vin osv. Innan man gjord detta har de som en dammig yta ovanpå. Lite tråkigt när man torkade av dem, trasan blev grå. Fick gå till en måleributik som gav mig rätt sorts såpa. Sen var det bara att skura av dem.

Här kommer några saker vi har i sommarhuset.

Det trebenta sidebordet (typ som Norrgavels, fast hemmagjort):

21555101.jpg


Avställningsbordet i köket, ej färdigmålat ännu:

21555103.jpg


Bänkskivan i köket (billigare alternativ kan man inte hitta:D):

21555104.jpg


:laugh:
 
Sv: Cementkonst?

Aha.... tack! :D Jagt trodde det var olika grejjer. Att betong var om man blandade i en massa sten och grus. Men då är det så klart betong jag ska göra grejjer i! :D
 
Sv: Cementkonst?

Jag förstår, det är ju inte så praktiskt att t ex baka på en dammig yta :D Vi har en massa cementsäckar kvar sen bygget så jag ska hem och öva. man kan nog få provkakel i affärerna så ska jag öva lite på det också! Åh det ska bli så spännande, jag kan se mej själv dekorera fina fågelbad med mosaik och sälja dyrt :D
 
Sv: Cementkonst?

Är man uppväxt i en betongfamilj så är man :D

Går ju att göra jättefina krukor och ljuslyktor också :) Har några ljuslyktor men tyvärr ingen bild på dom...
 
Sv: Cementkonst?

jaaa jag har spånat vidare i flera dagar nu och längtar tills jag ska hem, är i sverige en vecka till. men sen ska jag testa allt jag kommit på!
 
Sv: Cementkonst?

På Äntligen Hemma gjorde de en bänkskiva (för köket) i betong för nåt tag sen, finns säkert beskrivningar på TV4:s hemsida. :)
 
Sv: Cementkonst?

Jag kom faktiskt på igår att det kan ha varit Äntligen Hemmas hemsida som jag såg det andra på också, de hade gjort krukor och fågelbad mm.
 

Liknande trådar

Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 650
Senast: melen
·
Övr. Barn Hallåjj! Jag har en son, fyller sju om några dagar, som alltid varit svag i sin impulskontroll. Han var sen i talet, och uttryckte...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 892
Senast: Basilika
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 685
Senast: squarepants
·
S
Gravid - 1år var på MVC i dag, pratade lite och fick lyssna på min lilla "Elias" hjärtljud.. åååhh.. vad mysigt det var :D blev helt var i kroppen...
Svar
9
· Visningar
1 132
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp