Bukefalos 28 år!

Centerbord på trissjolle

Kalaspinglan

Trådstartare
Vi har just köpt oss en trissjolle från sjuttiotalet (?!) någongång. Centerbordet är av någon anledning inte på plats. Någon som vet hur man monterar fast det? Ovanifrån hittar vi ingenstans där det ser ut som man kan sticka ner det... :S

Någon som vet?
 
Sv: Centerbord på trissjolle

Finns det ingen upphöjning i durken? Kanske har den ett skydd eller något som måste bort för att man ska se var centerbordet ska sitta? Det är ju rätt nödvändigt för styrförmågan...

/MataHari, som drivit ganska långt när centerbordet bestämde sig för att gå sönder och trilla av mitt under segling...
 
Sv: Centerbord på trissjolle

Finns det ingen upphöjning i durken? Kanske har den ett skydd eller något som måste bort för att man ska se var centerbordet ska sitta? Det är ju rätt nödvändigt för styrförmågan...

/MataHari, som drivit ganska långt när centerbordet bestämde sig för att gå sönder och trilla av mitt under segling...

Halli hallå!

Det finns en upphöjning, men vi kan inte se att det finns något skydd man kan ta bort för att trä ner centerbordet. Vi funderade på om det kanske är så att man tar det underifrån?

Nu har vi i alla fall hämtat båtkärran så vi ska försöka sjösätta den. Förhoppningsvis med monterat centerbord.. *S*
 
Sv: Centerbord på trissjolle

Halli hallå!

Det finns en upphöjning, men vi kan inte se att det finns något skydd man kan ta bort för att trä ner centerbordet. Vi funderade på om det kanske är så att man tar det underifrån?

Nu har vi i alla fall hämtat båtkärran så vi ska försöka sjösätta den. Förhoppningsvis med monterat centerbord.. *S*

Ja, man för upp centerbordet underifrån.
 
Sv: Centerbord på trissjolle

Grattis till segelbåt! Segla är verkligen nödvändigt :)

Haha! Är det?
Själv är jag uppvuxen med motorbåt, men detta ska bli roligt faktiskt!
Vi har ju egen strand och brygga nere vid mälarens kant så det känns onödigt att inte ha båt. Detta blev en liten kompromiss, eftersom det faktiskt går att hänga på motor i bak när sambon ska ut och fiska någon kväll...
 
Sv: Centerbord på trissjolle

Jag är också uppväxt med motorbåt men blev nästan pådyvlad en segelbåt och tänkte att jag provar väl. Och jag är såld :)
 
Sv: Centerbord på trissjolle

Haha! Är det?
Själv är jag uppvuxen med motorbåt, men detta ska bli roligt faktiskt!

Vi hade en trissjolle när jag var liten :love: och den var helt underbart!
Kanske inte världens snabbaste, men säker och stabil och man kunde verkligen göra ALLT med den! Segla, ro, använda motorn, fiska, åka surfingbräda efter den, åka ut på djupt vatten, ankra upp och hoppa i från den ... och så vidare!

MEN jag vill ändå varna er för centerbordet. Det KAN låsa sig och varken gå att få upp eller ner, så kolla noga att det verkligen fungerar.
Centerbordet på vår båt låste sig uppe en gång, och min pappa blåste från Vadstena till Motala, utan att kunna vända eller hindra det hela ...
Dessutom vet jag att han hade liknande problem vid andra tillfällen också. Så håll koll på det.

Kan du inte sätta in en bild på båten också? Snälla ... :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Centerbord på trissjolle

Tack för tipset om centerbordet. vi ska kolla upp det ordentligt innan vi beger oss iväg.

tyvärr är kameran hos mina föräldrar (glömde på midsommar), men så fort jag hämtat hem den ska jag fota och skicka till dig!!! Nostalgi? ;)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
387
Senast: Hellhound
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 851
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 334
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp