Bukefalos 28 år!

central beslutat vargavskjutning

landsbygdsbo

Trådstartare
senaste nytt på vargfronten, regeringen föreslår en halvering av dagens bestånd.

¨-ett väl dokumenterat beslut.


man hävdar att man uppfyller de avtal som finns.
de antal djur som ska finnas är någonstans runt 200 individer.
idag lever väl närmare 500 vargar här inkl. årets kullar


ett bra beslut, tråkigt att man lokalt i de regioner som vill ha mer varg inte kan ta de besluten;)
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Någon måtte fått en major hjärnblödning. Det går emot all forskning, alla överenskommelser, all vetenskaplig forskning och jag tror inte på något vis att detta är hugget i sten, sverige kommer få så mycket på skallen för detta beslut så bered dig på att beslutet kommer att nagelfaras och ifrågasättas på internationell nivå.

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/regeringen-oppnar-halverad-vargstam

1 Man har väl vetenskapligt fastslagit att det minsta antal vargar som krävs är 100 st.
2 samma vetenskapliga undersökning fastställde väl att det krävs betydligt fler vargar för att hålla e livskraftig stam...100% är nog att betrakta som betydligt mer

3 i och med det så verkar det ju som man uppfyller de kriterier de ingågna avtalen ställer.



Och bara för att man framför en välgrundad åsikt som du inte delar så innebär det inte att de fått hjärnblödning...eller tycker du så om alla som inte delar dina åsikter:D

Regeringens förslag: Målen för vargstammen i Sverige är
att vargens referensvärde för gynnsam bevarandestatus när det gäller
populationen i Sverige, med utgångspunkt i Skandulvs redovisning
av minsta livskraftiga population om 100 individer, ska vara 170–270
individer,
att vargens referensvärde för gynnsam bevarandestatus när det gäller
utbredningsområdet i Sverige ska vara hela Sverige förutom den
alpina regionen och Gotlands län,
att vargstammens koncentration minskas där den är som tätast,
att vargens förekomst i renskötselområdet i huvudsak ska begränsas
till de områden där den gör minst skada, och
att vargens förekomst i län med fäbodbruk, intensiv fårskötsel eller
skärgårdar i huvudsak ska begränsas till de områden där den gör minst
skada.
 
Senast ändrad:
Sv: central beslutat vargavskjutning

Nej, det finns ingen chans i helvetet att någon seriös forskare har fastslagit att 100 vargar totalt utgör en livskraftig population. Vad som däremot är vetenskapligt fastslaget är att det krävs en effektiv avelspopulation om minst 100 individer för att en stam ska hållas genetiskt sund och livskraftigt.

På ren svenska: det behövs minst 50 st reproducerande alfapar för att Sverige ska ha en livskraftig vargstam.

En vargflock består av kanske 5-10 individer så i praktiken handlar det om 250-500 individer+strövvargar.

Ska man då sätta ett vetenskapligt baserat referensintervall bör det snarare ligga på 300-500 individer snarare än futtiga 170-270 st.

Men att Alliansen är populister i vargfrågan är ju ingenting nytt. Nu är det dags att böra fiska röster inför nästa val.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Nej, det finns ingen chans i helvetet att någon seriös forskare har fastslagit att 100 vargar totalt utgör en livskraftig population. Vad som däremot är vetenskapligt fastslaget är att det krävs en effektiv avelspopulation om minst 100 individer för att en stam ska hållas genetiskt sund och livskraftigt.

På ren svenska: det behövs minst 50 st reproducerande alfapar för att Sverige ska ha en livskraftig vargstam.

En vargflock består av kanske 5-10 individer så i praktiken handlar det om 250-500 individer+strövvargar.

Ska man då sätta ett vetenskapligt baserat referensintervall bör det snarare ligga på 300-500 individer snarare än futtiga 170-270 st.

Men att Alliansen är populister i vargfrågan är ju ingenting nytt. Nu är det dags att böra fiska röster inför nästa val.

Återigen minsta livskraftiga population handlar väl om, tror jag att populationen ska under en viss tid riskera 10% chans till total utrotning. dvs att med 100 individer finns det 90 % chans att gruppen överlever. Därför fastslog väl utredaren att antalet vargar som vi ska ha, skulle "ligga betydligt över de 100"

och 270 individer ligger onekligen över de 100.

och vad det gäller röstfiske så har väl tillräckligt många här på forumet klargjort att en majoritet är för en stor vargstam..så röstfiske kan det väl knappast vara i så fall:nailbiting:
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Återigen minsta livskraftiga population handlar väl om, tror jag att populationen ska under en viss tid riskera 10% chans till total utrotning. dvs att med 100 individer finns det 90 % chans att gruppen överlever. Därför fastslog väl utredaren att antalet vargar som vi ska ha, skulle "ligga betydligt över de 100"

och 270 individer ligger onekligen över de 100.

och vad det gäller röstfiske så har väl tillräckligt många här på forumet klargjort att en majoritet är för en stor vargstam..så röstfiske kan det väl knappast vara i så fall:nailbiting:

Men du glömmer hela tiden bort de viktiga orden reproducerande individer. I en vargflock finns bara två stycken vargar som reproducerar sig och det är alfaparet. Strövvargar kan inte heller räknas in i den effektiva avelspopulationen utan den effektiva avelspopulationen (som behöver ligga på 100 individer, 50 hanar och 50 honor) utgörs av de individer som fortplantar sig vid given tidpunkt.

Dvs. 50 alfapar är den effektiva avelspopulationen men du kan ju inte skjuta bort alla djur där utöver.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Men du glömmer hela tiden bort de viktiga orden reproducerande individer. I en vargflock finns bara två stycken vargar som reproducerar sig och det är alfaparet. Strövvargar kan inte heller räknas in i den effektiva avelspopulationen utan den effektiva avelspopulationen (som behöver ligga på 100 individer, 50 hanar och 50 honor) utgörs av de individer som fortplantar sig vid given tidpunkt.

Dvs. 50 alfapar är den effektiva avelspopulationen men du kan ju inte skjuta bort alla djur där utöver.

du...verkar totalt ignorera det faktum att man nu har siffror att utgå ifrån.
Skandulvs redovisning
av minsta livskraftiga population om 100 individer, Det är ju basen och till dessa siffror lägger man sedan till "ett betydande antal individer"

skulle tro att vi hamnar på någonstans straxt under dagens 350 individer på årsbasis . valpar oräknade

men som sagt, trots att dagens propp ligger rätt enligt min mening anser jag fortfarande att regionerna skulle få ta besluten...så att ex stockholm skulle kunna välja att ha tätare bestånd;)
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Och om något spån har kommit fram till att 100 individer totalt skulle utgöra minsta möjliga antal för en livskraftig stam tycker jag att man ska begära en utredning från någon som har bättre koll på sin populationsgenetik.

Du kan omöjligt ha en naturligt fungerande sund vargstam med så få individer. En så liten population förutsätter att vi planterar in varg på regelbunden basis eller god invandring av obesläktade individer och vi har ingetdera.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Och om något spån har kommit fram till att 100 individer totalt skulle utgöra minsta möjliga antal för en livskraftig stam tycker jag att man ska begära en utredning från någon som har bättre koll på sin populationsgenetik.

Du kan omöjligt ha en naturligt fungerande sund vargstam med så få individer. En så liten population förutsätter att vi planterar in varg på regelbunden basis eller god invandring av obesläktade individer och vi har ingetdera.

Något spån är följande : skandulv Deltakende institusjoner

Norsk institutt for naturforskning (NINA)
NINA er et nasjonalt og internasjonalt kompetansesenter innen naturforskning. NINA's kompetanse utøves gjennom forskning, overvåking, utredningsarbeid og konsekvensutredninger.
NINA koordinerer den norske delen av SKANDULV, og er ansvarlig for å prosjektets hjemmeside.


Høgskolen i Hedmark (HIHM)


Grimsö forskningsstation, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU)

Jag har inga examina eller akademiska meriter i vargforkning men för svensk del så tror jag nog att SLU inte ska betraktas som "spån":D

Men det är klart sannolikheten att man blir ensam kvar om en åsikt är ju att man idiotförklarar alla som inte delar den...

hur var det mitt gamla befäl uttryckte sig: - Jag är demokrat, för delade åsikter. Det betyder att jag har en åsikt och ni delar den!:D
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

...
men som sagt, trots att dagens propp ligger rätt enligt min mening anser jag fortfarande att regionerna skulle få ta besluten...så att ex stockholm skulle kunna välja att ha tätare bestånd;)

Ett större regionalt ansvar ligger med i förslaget. Utökad delegering till Länsstyrelserna nämns som möjlighet.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Något spån är följande : skandulv Deltakende institusjoner

Norsk institutt for naturforskning (NINA)
NINA er et nasjonalt og internasjonalt kompetansesenter innen naturforskning. NINA's kompetanse utøves gjennom forskning, overvåking, utredningsarbeid og konsekvensutredninger.
NINA koordinerer den norske delen av SKANDULV, og er ansvarlig for å prosjektets hjemmeside.


Høgskolen i Hedmark (HIHM)


Grimsö forskningsstation, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU)

Jag har inga examina eller akademiska meriter i vargforkning men för svensk del så tror jag nog att SLU inte ska betraktas som "spån":D

Men det är klart sannolikheten att man blir ensam kvar om en åsikt är ju att man idiotförklarar alla som inte delar den...

hur var det mitt gamla befäl uttryckte sig: - Jag är demokrat, för delade åsikter. Det betyder att jag har en åsikt och ni delar den!:D

Spån finns överallt och har någon kommit på att en vargstam om 100 individer räcker för en livskraftig stam borde hen få sin biologiexamen tillbakadragen.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Spån finns överallt och har någon kommit på att en vargstam om 100 individer räcker för en livskraftig stam borde hen få sin biologiexamen tillbakadragen.

"Minsta livskraftiga population för varg utan genetiska aspekter
Den minsta livskraftiga populationen som klarar stora plötsliga förhöjningar av dödlighet, till exempel i samband med en naturkatastrof eller sjukdomar är 100 individer. Utan marginal för sådana plötsliga omvärldsförändringar kan en minsta livskraftiga population för varg vara 38 individer redovisar forskarna. Detta förutsätter att det inte finns någon genetisk problematik. . Det betyder att på kort sikt, på 100 år, finns det mindre än 10 procentig risk att vargstammen dör ut."

"Redovisning
Naturvårdsverket redovisade uppdraget den 2 juli 2012 en sårbarhetsanalys för varg."


därför så ligger nivån på "ett bytande antal individer" mer än dessa 100.
Dels för att garantera och dels för att den genetiska statusen inte ä'r den bästa.


så uttrycket spån ekar nog en aning falskt här.

Det är nog en idiotförklaring till dem som inte delar din åsikt istället
 
Senast ändrad:
Sv: central beslutat vargavskjutning

Och jag tänker fortsätta hävda att detta inte kan gälla för den totala populationen utan att de måste avse den effektiva avelspopulationen.


Någonstans i allt citerande måste detta falla bort för annars är de sannerligen idioter.

Om en population om 38 individer skulle vara livskraftig skulle vi ha mycket få utrotningshotade arter på denna jord.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

Och jag tänker fortsätta hävda att detta inte kan gälla för den totala populationen utan att de måste avse den effektiva avelspopulationen.


Någonstans i allt citerande måste detta falla bort för annars är de sannerligen idioter.

Om en population om 38 individer skulle vara livskraftig skulle vi ha mycket få utrotningshotade arter på denna jord.

jag har inga akademiska meriter i biologi?
Det har däremot de som jobbar på bla SLU

Att du anser att det är si eller så hyser jag den största respekt för.
men så länge allt talar för att SKANDULV har både djupare kunskap och större akademisk tyngd i frågan än du så ser jag på dina inlägg som tyckande och SKANDULV:s som fakta;)
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

jag haller helt med dig, och gissar pa att denna utredning ar snedvriden av makthavarna eller att nagon precis som du sager, bor fa sin biologi examen indragen. For med dem siffrorna vet dem ingenting om populations genetik.

Sen betyder ju inte "mindre an 10% risk att dem dor ut" samma sak som en livskraftig och schyst stam.

KL
Sakerna Sol sager har ingenting med att inte dela nagon asikt, utan det ar helt enkelt ett konstaterande och papekande av fakta som ar allmant vedertagna inom populationsgenetik, speciellt med hansyn till arter som reproducerar i ett alpha system.
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

jag haller helt med dig, och gissar pa att denna utredning ar snedvriden av makthavarna eller att nagon precis som du sager, bor fa sin biologi examen indragen. For med dem siffrorna vet dem ingenting om populations genetik.

Sen betyder ju inte "mindre an 10% risk att dem dor ut" samma sak som en livskraftig och schyst stam.

KL
Sakerna Sol sager har ingenting med att inte dela nagon asikt, utan det ar helt enkelt ett konstaterande och papekande av fakta som ar allmant vedertagna inom populationsgenetik, speciellt med hansyn till arter som reproducerar i ett alpha system.

och usa sprängde själva sina torn samtmänniskan gick aldrig på månen:D:D:D

eller får man vara så fräck att fråga om du har källa för ditt häpnadsväckande påstående
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

häpnadsväckande?

jag har varken tid eller lust med att lara dig baserna i populations genetik, det tar nog lite tid och jag har bade jobb och tva projekt att skota.

Du kan ju borja med att lasa "Evolutionary Conservation Genetics" av Uppsala's Jacob Hoglund. Matten i den ar inte ens sarskilt svar och den ar faktist ratt sa lattlast aven om den ar for masters niva ;)

I ovrigt rekommenderar jag dem flesta populations genetik bocker, da kan du ju rakna ut siffrorna sjalv?
 
Sv: central beslutat vargavskjutning

häpnadsväckande?

jag har varken tid eller lust med att lara dig baserna i populations genetik, det tar nog lite tid och jag har bade jobb och tva projekt att skota.

Du kan ju borja med att lasa "Evolutionary Conservation Genetics" av Uppsala's Jacob Hoglund. Matten i den ar inte ens sarskilt svar och den ar faktist ratt sa lattlast aven om den ar for masters niva ;)

I ovrigt rekommenderar jag dem flesta populations genetik bocker, da kan du ju rakna ut siffrorna sjalv?

Jag har inte hittat på siffrorna, ledsen för det. Då hade det ju varit betydligt lättare att kritisera dem. Utan det är respektabla lärosäten o institutioner som med hjälp av forskare tagit fram dem.

Jag har lärt mig att om jag inte har kunskap själv så använder jag kunskap från källor jag respekterar. SLU är en av dessa källor
Men du verkar tydligen ha kunskap på en betydligt högre nivå:D Så du behöver tydligen inte respektera dessa källor, du verkar ju ha egna;)

Fast konspirationsteorin tyder på att källan är F.T.S,


Fan ta sia....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 186
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp