centraldammsugare, ja eller nej?

Comfort

Trådstartare
min kille tycker vi ska sätta in det medans jag tycker att man lika gärna kan bära omkring på en dammsugare,
vad tycker ni som har det?
är det nödvändigt?
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Jag älskar min centraldammsugare :love:

Det är självklart en nödvändighet, det är så mkt smidigare att dammsuga, det är tystare och det blir så mycket renare.
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

det blir stor sillnad i renlighet alltså?

problemet är att ska vi ha cd, måste vi regla upp för att fälla in, och jag ser bara en massa tid som försvinner, fast samtidigt är det ju skit att dammsuga när man egentligen bara flyttar runt på smutsen..
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Min mamma har det och det är super :love:

Tyst, bekvämt och renligare, man slipper fara runt med en klump som fastnar överallt, sladden räcker inte mm mm!
Man behöver inte byta dammsugarpåsar lika ofta heller.

Inte en nödvändighet men det är riktigt skönt och bekvämt med en centraldammsugare. :)
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Jag är frälst.....:bow:

Efter att ha slitit ut tre st "vanliga" dammsugare (vi renoverar så det kommer förstås en hel del byggdamm trots att man tycker att man plastat ordentligt i renoveringsrummen och det sliter på dammsugarna) så gick vi över till centraldammsugare.

Jag rekommenderar att man fixar "sughål" i kök och hall, då sparkar man bara på en list så kan man sopa in brödsmulor och dyl utan att ens behöva ta fram dammsugaren.

Vi köpte en elektrolux, de har kommit ut med ett nytt munstycker som är betydligt lättare än deras gamla (fick prova båda).

Jag skulle absolut inte byta tillbaka till "vanlig" dammsugare igen.
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Centraldammsugare, helt klart! Det är väldigt smidigt och känns renare än att släpa omkring på en liten klump hela tiden.
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Jag tycker som du.... Sambon tjatar o jag säger nej.....
Min syster har. Tycker inte det är roligare att dammsuga där...
En extra fråga... Alla ni som säger att man drar omkring på en klump- var sjutton gör ni av den otympliga slangen????
O dessutom så har man många ytterhörn (som jag) i huset skaver man ju av tapeterna... Eller man ska lista in alla dom?
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Jag har CD och använder den aldrig, tycker slangen är för klumpig. Jag har en Ergorapido när jag ska dammsuga upp det värsta och en vanlig dammsugare när det ska storstädas.
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Jag bor i läghethetshus med centraldamsugare och jag tycker verkligen att en vanlig "klump" är så himla mycket lättare att dra runt på. Slangen till centraldamsugaren är lång och åbäkig och trasslar ihop sig och viker sig så att det inte suger och ligger i vägen när man ska städa. Hade min lägenhet varit större hade jag blivit tokig på riktigt. Vår centraldamsugare är dessutom långt ifrån tyst. Sägas ska dock att det är ordentlig kraft i den, men hade jag haft plats så skulle jag absolut ha köpt en vanlig!
 
Senast ändrad:
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Jag är jättenöjd, haft min i drygt 5 år nu. Vill inte byta tillbaka.
Visst är det mycket slang att ta hand om, men vi har den i källar trappan, så den är ju inte ivägen.
Enda kruxet är när man ska städa bilen och husvagnen, då blir det jobbigt :p
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

För dom små partiklar som kommer igenom dammsugarpåse och filter blåser centraldammsugaren ut ur huset istället för en vanlig dammsugare blåser runt det i huset.

Våran slang är jätte lätt att dra efter sig och den korvar inte ihop sig heller.
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Jag hade centraldammsugare i en lägenhet jag bodde i en gång. Jag gillade det inte alls särskilt väl. Slangen var väldigt otymplig, och det blev ett projekt av dammsugningen, men att ta ned slangen, dammsuga allt och sedan hänga upp den långa slangen igen. Dessutom var det väldigt knappt att den kom åt i bortersta änden.

Jag föredrar en vanlig, helt klart!

/Jonaz
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Vi har cd, fungerar kanonbra! Slangen hänger jag in i städskåpet. Når hela huset (165 kvm) från ett uttag! Okej, inte längst in i badrummet, men där våttorkar jag ändå...Det finns fler uttag men då slipper jag ju byta;)

Vi passade dessutom på att sätta uttag i carporten och ett i tvättstugan så det är bara att koppla på. HAr sparklist i köket också.Fast vi byggde nytt hus och lade in rören direkt.
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Vi har valt kortare slang och 2 uttag, vårt hus är på 104 kvm men jag kommer nästan åt att dammsuga hela huset från ett uttag.
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Ja centraldammsugare är absolut nödvändigt:love:
Man slipper få "klumpen" farandes på hälsenorna hela tiden och slipper bära den uppför och nerför trappor.
Till bilarna och till sadelkammaren har vi vanliga dammsugare (inte samma) och jag är så tacksam varje gång jag har använt dem att jag slipper släpa på dem inne.
Vi har två uttag på drygt 160 kvm, vi har tyvärr ingen sparklist men önskan finns;)
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

tack för alla svar, det låter onekligen som det är positivt, och jag har mer och mer börjat fundera på det Nackdelen är ju att det medför så mycket jobb, och ag har en sambo som verkar anse att vi ska flyta in om tio år, och att pengarna kommer att räcka hur länge som helst verkar det som :(

vi kommer säkert behöva tre uttag, huset är på 220 kvm minst.
 
Sv: centraldammsugare, ja eller nej?

Vårt hus är på 350 kvm (boytan är 295). Vi har två uttag, ett uppe och ett nere och från uttaget nere når jag hela nedervåningen och halva övervåningen!

Jag tror faktiskt att jag även skulle kunna fixa största delen av källaren (vi har "halv" källare).

Skaver slangen på tapeter och hörn så har man för kort slang!
 

Liknande trådar

Samhälle Fråga till er som varit på evenemang med väskförbud. Hur tycker ni det fungerar både för egen del och hur meningsfullt det är.. Har det...
2
Svar
27
· Visningar
1 789
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 961
Senast: Mabuse
·
Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
2
Svar
20
· Visningar
1 981
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 469
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp