Centrerad ridning?!

Sv: Centrerad ridning?!

Mahogney skrev:
Min mamma försöker få mig att va med på centrerad ridning med min unghäst!! och jag vill inte för att jag tycker att det är helt konstigt att behöva lära om henne och mig själv till ingen nytta(enligt mig)! Jag behöver nog inte ha en häst som stannar bara för att man andas på ett speciellt vis!! det kan ju bli konstigt om man kommer in på banan och så bli man nervös och tar ett djupt andetag så stannar hästen !!!!!
Jag är mycket skeptisk! eftersom man ska ut med knät när man ställer! och min unghäst är jätte duktig och rida som hon är och jag vill inte hålla på och trixa för mycket med henne! för att jag kommer inte ha användnign för det tror jag, den känslan man ska lära sig på centrerad ridning lär man säg ändå ju!!! dessutom tror inte jag att det är bra tt hålla på med en massa olika saker med en unghäst!
Jag vill inte men hur ska jag säga det till min mamma utan att hon blir skit arg ( det är garanterat att hon kommer och bli skit sur)

Centrerad ridning är inte en ny ridstil som western eller akademisk. Det är helt enkelt att rida i balans och centrerat och kan tillämpas i all ridning. Om du använder din kropp rätt när du rider så behöver många gånger inte hästen lära sig, utan hästen gör som du gör och gör det lättare för att du sitter rätt. Så häng du med och framförallt på teorin (för det hoppas jag din tränare har först) och lär dig grunderna i ridning. Det bör alla ryttare göra. Jag har lärt mig och nu kan jag rida för vilken tränare som helst och få ut så mycket mer av det för att jag förstår.

Hälsning Maja
 
Sv: Centrerad ridning?!

Jag vill inte men hur ska jag säga det till min mamma utan att hon blir skit arg ( det är garanterat att hon kommer och bli skit sur)

Du kan ju säga;
"Mamma, det är slös med pengar att anmäla mig till kursen för med min inställning kommer jag ändå aldrig bli någon bra ryttare"

Ev; "vänta tills jag mognat.."


Mvh
:devil:
 
Sv: Centrerad ridning?!

Jag har bestämt mig för att gå på kursen på lördag!!
Vet inte om jag kommer att gilla det men men det åter står att se!

Tack för svaren
 
Sv: Centrerad ridning?!

haringenfantasi skrev:
Du kan ju säga;
"Mamma, det är slös med pengar att anmäla mig till kursen för med min inställning kommer jag ändå aldrig bli någon bra ryttare"

Ev; "vänta tills jag mognat.."


Mvh
:devil:

Du vet inte hur min mamma är! (Vill inte låta sur)
 
Sv: Centrerad ridning?!

jag var ironisk (kanske du med?)
Men ge det en chans.
Iaf jag strävar efter att behöva använda så små hjälper som möjligt eftersom det är behagligare för både hästen och mig.
 
Sv: Centrerad ridning?!

Berätta hur det gick nästa vecka.
Har läst Sally Swifts böcker och har minsann kommit på min dressyrtränare med att använda tankesättet. Själv ser jag det som en vidareutveckling av min ridning och något som kan göra ridningen lättare.
Har en otroligt lyhörd häst som lyssnar på minsta vink och känner mig ofta klumpig och grov i mina egna rörelser. Skulle vilja lära mig för att kunna dansa med lätthet ihop med pållan på dressyrbanan istället för att sitta som en tung klumpig kossa.

Apo
 
Sv: Centrerad ridning?!

apocalypsen skrev:
Berätta hur det gick nästa vecka.
Har läst Sally Swifts böcker och har minsann kommit på min dressyrtränare med att använda tankesättet. Själv ser jag det som en vidareutveckling av min ridning och något som kan göra ridningen lättare.
Har en otroligt lyhörd häst som lyssnar på minsta vink och känner mig ofta klumpig och grov i mina egna rörelser. Skulle vilja lära mig för att kunna dansa med lätthet ihop med pållan på dressyrbanan istället för att sitta som en tung klumpig kossa.

Apo


Ja det ska jag göra!!!
 
Sv: Centrerad ridning?!

Låter jättebra att du ska testa iaf!! *glad!*

Och kom ihgå att ifrågasätta allt du inte förstår/tycker annorlunda, kurser är ju till för att förklara och lära ut, inte skapa en massa frågor;)

Lycka till!
 
Sv: Centrerad ridning?!

Detta är det värsta jag gjort!!!! :devil:
Skittråkigt asså!! har aldrig varit med om det tidigar eoch jag tänkte till en början bara posetivt men jag hittade inget att vara positiv åt jag fattar ingenting asså asboring!!!
 
Sv: Centrerad ridning?!

va va de som va så tråkigt? fick du bara skritta runt å höra på en massa babbel?
 
Sv: Centrerad ridning?!

Mahogney skrev:
Detta är det värsta jag gjort!!!! :devil:
Skittråkigt asså!! har aldrig varit med om det tidigar eoch jag tänkte till en början bara posetivt men jag hittade inget att vara positiv åt jag fattar ingenting asså asboring!!!
Ja du, det låter som om du inte är mogen för den typen av ridning... :smirk: Vänta några år, prova igen, och du kommer att gräma dig över att du inte tog chansen mycket tidigare...
 
Sv: Centrerad ridning?!

Ja det kanske jag är men jag har fått en så dålig start så jag vill inte prova igen!

Jag tycker att hela iden strider imot vad jag har lärt mig.
Det funkade desutom inte på min 4 åring hon bryde sig inte ett dug och hon gick och tittade på annat!
 
Sv: Centrerad ridning?!

Mahogney skrev:
Det funkade desutom inte på min 4 åring hon bryde sig inte ett dug och hon gick och tittade på annat!
Det handlar faktiskt inte så mycket om nåt "nytt system" som ska funka på nån häst - det är snarare ett sätt att lära sig själv hur man kommunicerar via sina hjälper med hästen på ett mildare sätt - som att viska istället för att skrika åt hästen. Att din häst inte brydde sig betyder mest bara att den blivit lomhörd... redan... :smirk:
 
Sv: Centrerad ridning?!

du kommer inte att "förlora" nåt på att vara med på kursen. LOVAR!
 
Sv: Centrerad ridning?!

nu är det så att jag inte vill för att jag tyckte att det var tråkigt!!!
 
Sv: Centrerad ridning?!

tycker du gör rätt som låter bli om du tycker de e så tråkigt....tycker man de blir de iaf inge bra
 
Sv: Centrerad ridning?!

Exakt vad var det som var tråkigt då? Och du ska INTE döma "centrerad ridning" pga att du antagligen fick en dålig instuktör eller iaf en som inte kunde förklara för dig.

Får man fråga var kursen hölls och vem som höll i den? *är grymt intresserad!!!*
 
Sv: Centrerad ridning?!

Allt var tråkigt !!!!
Jag fattade inte vitsen med det hela eftersom det funkar att rida i alla fall! kan tex. inte förstå varför man ska vara stum i handen och använda skulderbladen för att bromsa! jag har alltid lärt mig att man ska ancända händerna genom att ta halv halter för att få dom att gå i samma tempo! Tycker att iden är konstig! Om det nu är så bra varför är det inte så att de i sveriges elit inte använder det???!!!
Jag vet inte vad hon heter i efternamn men hon heter marianne! det är söder om sthlm!
 
Sv: Centrerad ridning?!

Mahogney skrev:
Allt var tråkigt !!!!
Jag fattade inte vitsen med det hela eftersom det funkar att rida i alla fall! kan tex. inte förstå varför man ska vara stum i handen och använda skulderbladen för att bromsa! jag har alltid lärt mig att man ska ancända händerna genom att ta halv halter för att få dom att gå i samma tempo! Tycker att iden är konstig! Om det nu är så bra varför är det inte så att de i sveriges elit inte använder det???!!!
Jag vet inte vad hon heter i efternamn men hon heter marianne! det är söder om sthlm!
Vad får dig att tro att dom inte använder det ?? Det finns massor med dressyrfolk som använder det jämt. Dvs det är så man rider.
 
Sv: Centrerad ridning?!

Jag gick på vanlig ridskola fram tills -98
Sen fick jag en medryttarhäst som ridskoletekniken inte fungerade på, dvs ska man stanna genom att ta tag i tygeln fungerade inte det på henne utan det blev tillslut väldigt hårda tag. Samma gäller alla andra ridskoleryttare som träffar en häst som blivit riden så puckat att man får ta tag i den. Hårt.
Sådan ridning fungerade inte för mej (jag var 14) och heller inte för hästen.
I tre år kämpade jag själv på mot det som jag inte visste då kallas Centrerad ridning. Jag hade då ingen hjälp då alla här där jag bor är fostrad av den lokala ridskolan.
I slutet av -00 träffade jag en person som introducerade centrerad ridning/AR för mej och det har jag hållit på med sedan dess.
Avskydd av ridlärare och andra på ridskolan är jag också för att jag högljutt deklarerat mer än fler gånger precis vad jag tycker om deras ridskola.
Inte för att jag bryr mej, det finns idag väldigt få människor som får mej att gapa av beundran.
Thina Alsterfeldt är en, Christina Drangel en annan.
Bland andra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 281
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 847
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 136
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp