Centrerad ridning?!

M

Mahogney

Min mamma försöker få mig att va med på centrerad ridning med min unghäst!! och jag vill inte för att jag tycker att det är helt konstigt att behöva lära om henne och mig själv till ingen nytta(enligt mig)! Jag behöver nog inte ha en häst som stannar bara för att man andas på ett speciellt vis!! det kan ju bli konstigt om man kommer in på banan och så bli man nervös och tar ett djupt andetag så stannar hästen !!!!!
Jag är mycket skeptisk! eftersom man ska ut med knät när man ställer! och min unghäst är jätte duktig och rida som hon är och jag vill inte hålla på och trixa för mycket med henne! för att jag kommer inte ha användnign för det tror jag, den känslan man ska lära sig på centrerad ridning lär man säg ändå ju!!! dessutom tror inte jag att det är bra tt hålla på med en massa olika saker med en unghäst!
Jag vill inte men hur ska jag säga det till min mamma utan att hon blir skit arg ( det är garanterat att hon kommer och bli skit sur)
 
Sv: Centrerad ridning?!

Det är ju aldrig fel att prova på nya grejer iofs. Man vet ju aldrig hur det är förän man har provat! :idea:

Men om du inte är intresserad och om ridningen går bra ändå så finns det väl ingen anledning. Är du skeptisk från början så är det ju mycket troligt att det inte kommer gå särskillt bra att träna på det nya sättet...

malu
 
Sv: Centrerad ridning?!

lära om och lära om... Jag har börjat med klassisk dressyr på min häst. Visst - JAG har fått lära om men min häst har bara gått bättre och bättre och han är inriden "vanlig" dressyr. Hade hoppat på centrerad ridning med en gång om jag hade haft chansen! Du kan ju prova... du kasnke gillar det?
 
Sv: Centrerad ridning?!

Tyvärr så har du fått lite fel uppfattning om centrerad ridning. Låna Sally Swifts första bok (din mamma lånar säkert den till dig om du frågar) "Ett med hästen" så kommer du garanterat ha en helt annan syn på saken :smirk: Är själv inte mkt insatt så jag kan inte förklara personligen... Men det handlar mest om att lära sig tänka på VARFÖR man rider på ett visst sätt och HUR det påverkar hästen, och det är väl bra, tycker du inte?

Du kommer ångra dig om du inte tar chansen att vara med på den där kursen, för eller senare, det kan jag nästan gå i graven för... :love:
 
Sv: Centrerad ridning?!

Jag säger som vissa andra, gå när du får chansen!
Du får en helt annan känsla för vad du håller på med. Centrerad ridning passar alla, oavsett ridstil. Jag har inte gått någon kurs, men väl läst Sallys böcker.
 
Sv: Centrerad ridning?!

Känslan du har vid centrerad ridning har du inte annars också, det är liksom därför man som f.d. engelsk dressyrryttare har sånt schå med att lära om sej.
Personligen tycker jag att det är lättare och ser bättre ut om man kan stanna en häst (exempelvis) bara med en muskeländring.
Eller tycker du det är snyggt med att slita och dra för att få hästen att stå?
Din mamma har väldigt rätt och det av ganska många bra orsaker.
 
Sv: Centrerad ridning?!

Centrerad ridning är egentligen inget man lär hästen. Den känner allt vi gör när vi sitter på dess rygg, och de flesta ryttare måste snarare lära sina hästar att inte reagera på alla signaler vi ger dem hela tiden. T.ex. när vi andas på ett visst sätt, eller råkar ändra balansen i sadeln för en millisekund.

Centrerad ridning går ut på att lära oss ryttare att "behärska" våra kroppar och vara medvetna om vad vi snackar för goja med hästarna hela tiden. Att bli tydligare i vårt kroppsspråk och att utnyttja hästens lyhördhet för våra pyttesignaler och andetag, helt enkelt.
 
Sv: Centrerad ridning?!

pinky skrev:
Centrerad ridning är egentligen inget man lär hästen. Den känner allt vi gör när vi sitter på dess rygg, och de flesta ryttare måste snarare lära sina hästar att inte reagera på alla signaler vi ger dem hela tiden. T.ex. när vi andas på ett visst sätt, eller råkar ändra balansen i sadeln för en millisekund.

Centrerad ridning går ut på att lära oss ryttare att "behärska" våra kroppar och vara medvetna om vad vi snackar för goja med hästarna hela tiden. Att bli tydligare i vårt kroppsspråk och att utnyttja hästens lyhördhet för våra pyttesignaler och andetag, helt enkelt.

Håller med. Även NH är ju något som hästarna vet precis vad det är (tänker kroppsspråk) och som vi människor behöver lära oss :crazy:

Varför inte testa centrerad ridning, och jag ser det som så att har du en såpass ung häst (4 år) så är det så mycket bättre eftersom du får med dig de kunskaperna från början.
Det är ju skitbra!!! :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Centrerad ridning?!

vacasso skrev:
Känslan du har vid centrerad ridning har du inte annars också, det är liksom därför man som f.d. engelsk dressyrryttare har sånt schå med att lära om sej.
Personligen tycker jag att det är lättare och ser bättre ut om man kan stanna en häst (exempelvis) bara med en muskeländring.
Eller tycker du det är snyggt med att slita och dra för att få hästen att stå?
Din mamma har väldigt rätt och det av ganska många bra orsaker.

Men man kan ju faktiskt träna sin häst att stanna på ett lite tygeltag!
Dessutom så kanske man använder den muskeln i en omhoppning (senare) också stannar den!!!?? då kan man nog hålla sig för skratt Thi :p
 
Sv: Centrerad ridning?!

Jag håller med! det är ju inte så att centrerar ridning är ett helt annorlunda ridsätt så till den milda grad att hästen uppfattar det som en helt ny metod.... snarare är det fokus på medvetenheten hos ryttaren runt hjälperna, och att ryttaren sitter rätt och därmed inverkar "naturligt" på hästen genom korrekt sits och korrekta hjälper osv. Läs som sagt Sally Swift - riktigt riktigt bra!
 
Sv: Centrerad ridning?!

Mahogney skrev:
Min mamma försöker få mig att va med på centrerad ridning med min unghäst!! och jag vill inte för att jag tycker att det är helt konstigt att behöva lära om henne och mig själv till ingen nytta(enligt mig)! Jag behöver nog inte ha en häst som stannar bara för att man andas på ett speciellt vis!! det kan ju bli konstigt om man kommer in på banan och så bli man nervös och tar ett djupt andetag så stannar hästen !!!!!
Jag är mycket skeptisk! eftersom man ska ut med knät när man ställer! och min unghäst är jätte duktig och rida som hon är och jag vill inte hålla på och trixa för mycket med henne! för att jag kommer inte ha användnign för det tror jag, den känslan man ska lära sig på centrerad ridning lär man säg ändå ju!!! dessutom tror inte jag att det är bra tt hålla på med en massa olika saker med en unghäst!
Jag vill inte men hur ska jag säga det till min mamma utan att hon blir skit arg ( det är garanterat att hon kommer och bli skit sur)
Tror du att man bara lär sig rida en gång och sen är det klart? Man lär sig ju hela livet och du ska inte missa den här chansen. Det är förmodligen det viktigaste du lärt inom ridningen.
 
Sv: Centrerad ridning?!

Jag skulle själv vilja testa att rida för nån som lär ut centrerad ridning. Även om man inte vill "lära" hästen allt som hör till, så kan man ju plocka det man själv tycker är bra. Säger som många innan, läs Sally Swifts bok, den är riktigt bra!
 
Sv: Centrerad ridning?!

Hade velat svara typ som pinky men orkade inte riktigt;)

Får man fråga vart någonstans den här kursen håller hus? MKT intresserad;)
 
Sv: Centrerad ridning?!

Gå när du har chansen, det kan vara väldigt nyttigt....
Centrerad & kroppsmedveten ridning får en verkligen att förstå
hur ens sätt att rida påverkar hästen. Allt du gör i sadeln och med händerna påverkar hästen............
 
Sv: Centrerad ridning?!

Du menar väl inte att du lärt dig att man ska slita och dra för att få hästen att stanna vid vanlig dressyrridning? Hoppas inte det för när jag ska göra halt räcker det med en knappt märkbar ryggsträckning. All dressyr går ju ut på att man ska använda så små hjälper som möjligt och en känslig och lyhörd häst vill vi nog alla ha.
Centrerad ridning skulle jag också prova om jag fick chanser men inte se det som att lära om. Snarare som en eventuell vidareutveckling. (utvecklig för endel och avvecklig för andra, jag har sett båda resultaten)
 
Sv: Centrerad ridning?!

Din häst kommer nog inte lära sig stanna för att du andas på ett bra tag ;)
Om du nu lyckas lära den det, har du själv lärt dig så pass mycket (och hästen) att du kommer kunna rida en bra omhoppning ändå.

Varför vara så trångsynt :confused:

Jag hade absolut testat (tävlar själv hoppning och fälttävlan och är skolad på engelskt vis) och tycker att du ska göra det med och komma med en positiv inställning :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Centrerad ridning?!

Jag tycker du ska testa det. Jag tror det kan vara jättebra för ens egen kroppskännedom. Och hästen behöver du nog inte lära om. Det är nog mest du själv som får jobba i början, med att hitta din kropp och bli medveten om allt du gör.
Jag rider själv med en del inslag av centrerad ridning. Min tränare har plockat lite från den filosofin. Och jag tycker att iaf de bitarna är bra.
Testa och var öppen! Man lär sig aldrig något om man bara förkastar allt innan man egentligen vet något!
Jag tror på att plocka lite godbitar ur olika filosofier och inte blint förlita sig på en.
 
Sv: Centrerad ridning?!

Centrerad ridning är bra för dig men bäst för hästen! Det handlar om att skona hästen så att den håller för ridning, hela livet. Den akademiska ridningen är även den helt underbar att ha i grunden oavsett vilken inriktning man sen väljer. Mycket bra kunskap för hästen skull alltså! Du har en klok mor!
:cool:
 
Sv: Centrerad ridning?!

Mahogney skrev:
Men man kan ju faktiskt träna sin häst att stanna på ett lite tygeltag!
Dessutom så kanske man använder den muskeln i en omhoppning (senare) också stannar den!!!?? då kan man nog hålla sig för skratt Thi :p

Det här svaret visa verkligen att du behöver den kursen! :cool:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 144
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag verkligen verkligen HATAR är att jag blir så jävla på verkad av andra helatiden. Eller inte HELATIDEN men iallafall för...
2
Svar
32
· Visningar
1 416
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp