Bukefalos 28 år!

Centrerad ridning

P

pumpqin

Jag har blivit otroligt intresserad av centrerad ridning på senaste och målet är nu att så snart som möjligt komma iväg på minst(!) ett pass. (Helst regelbundna pass ett bra tag)

Det jag nu undrar är om någon här har märkt någon förändring hos er själva/er häst sedan ni började med centrerad ridning. Även om det varit negativa förändringar vill jag veta det.

Jag är även intresserad av att höra andras tankar och åsikter kring centrerad ridning då jag tycker att det är ett ämne som inte disskuteras allt för ofta.

Mina personliga åsikter är att det borde läggas mycket mer fokus på centrerad ridning, övningar på marken och liknande. Det känns som att mer eller mindre allt går ut på att få hästen att gå fint, även om den kanske hela tiden balanserar upp en obalanserad ryttare och i slutändan får ont. Jag tycker att ryttare måste lägga större vikt vid sin egen balans och koordinationsförmåga.
 
Sv: Centrerad ridning

Den centrerade ridningen lärde mig att bli ett med min häst, genom ”lösgörande arbete” för ryttaren, både avsuttet och till häst.

Att läsa om och delta i kurs i centrerad ridning, gav mig en ny känsla för min borttappade sits, efter en nack-/ryggmärgsskada för ett par år sedan. Jag fick nycklar för att återskapa delar av min forna stabilitet och balans på hästryggen. Det var en sån fantastisk känsla, att jag fortfarande får tårar i ögonen, när jag tänker på vad jag sa till instruktören.

Tack för att jag känner var jag har mina sittben igen.”

020723

070428

Ps. Jag har inte kvar den ruggiga sadeln... Ds
 
Senast ändrad:
Sv: Centrerad ridning

Det är den uppfattningen jag fått att de flesta har av centrerad ridning. Det ska bli otroligt kul att komma iväg på en kurs och jag hoppas att det ska hjälpa mig med min ridning, då jag har en ryggskada har jag svårt att "hålla sitsen" genom hela passet.


ps. Jag känner igen hästen, är det möjligtvis en kursledares häst? Minns tyvärr inte namnet på kvinnan i fråga, inte heller hästens namn. ds.
 
Sv: Centrerad ridning

Näpp, det är jag och min Fatima, e Flyinge Phaeton x

(länk till "vår" hemsida, finns i min profil)
 
Sv: Centrerad ridning

Det jag nu undrar är om någon här har märkt någon förändring hos er själva/er häst sedan ni började med centrerad ridning. Även om det varit negativa förändringar vill jag veta det.

QUOTE]

Jag red några lektioner förra året och har lusläst Sally Swifts böcker. Det mest positiva jag märkte med min häst var att hon fick en mycket bättre skritt. Jag kan reglera takten och tempo på ett annat sätt nu. Även tölten fick jag mycket bättre kläm på. Då min häst är travtaktig kunde jag själv "hjälpa" henne att hitta sina bakben bättre genom att jag själv lyfte min sittben i takten.
Min instruktör i "vanlig" ridning har sett en förbättring och en bekant tyckte att hästen har fått en kul sving på höfterna. Hon vickar väldigt när hon skrittar.:D

Tyvärr har jag inte haft möjlighet att fortsätta lektionerna. Och min kassa höft klarar inte riktigt att slappna av som jag vill. Ska ta itu med höften och ge naprapaten en chans nu.
 
Sv: Centrerad ridning

Jag har ridit för en instruktör i centrerad ridning en gång i månaden sedan september. Jag ser bara positiva förändringar genom det. Sisten är mycket bättre och det känns som att jag har utvecklas mer i min ridning det senaste halvåret än vad jag gjort de tidigare 10 åren. Jag rekomenderar varmt centrerad ridning, sitter grunderna är resten inte lika avancerat! =)

Jag kan lägga till att första lektionen filmades vi i samtliga gångarter och medans vi gjorde lite skänkelvikningar och volter, bara det var lärorikt, för då såg man ju själv vad man gjorde för fel.
 
Sv: Centrerad ridning

Hmmm, vad menas egentligen med centrerad ridning? Later intressant!:p
 
Sv: Centrerad ridning

Jag rider för en instruktör inom AR/Centrerad ridning (kan lika gärna blandas med vanlig dressyr också beroende på vad som passar för tillfället) men har ärligt talat inte märkt så mycket av den centrerade ridningen än. Vi har sitstränat 1½ lektion hittills (fast instruktören är såklart på mig om att JAG ska göra rätt för att hästen ska göra rätt oavsett vad vi ska göra).

Fast förutom det så har jag själv försökt testa litegrann, experimenterat med sitsen. Har i princip inte fokuserat alls på att träna hästen de senaste veckorna utan försökt testa mig fram själv hur man kan få hästen reagera genom ändringar i sitsen.
Har bl a börjat få till hållningen lite bättre, glömmer lätt bort mig men det blir mer och mer naturligt. När hållningen är bra så känns det mycket mer som att hästen bär mig, även om den inte bokstavligt talat "bär" så mycket än, att man inte bara är ett bagage. Sen så känns hållningen stoltare, tycker jag märker det på hästen också. Vissa stunder kan jag bara sitta och åka med ett brett flin! :rofl:

Sen har jag insett att jag är ganska sned. Blir inte bättre av att hästen gärna sätter mig snett, blir liksom ännu svårare att rätta till det...
I högervarvet så insåg att jag behövde "bära" högeraxeln bättre, blir lätt lite ihopsjunken i bröstkorgen på den sidan, och att jag har lätt för att spänna bak höften när jag egentligen borde göra tvärtom, vinkla fram höften lite för att släppa fram hästens innerhöft och innerbak. När jag började tänka tvärtemot den vanliga reaktionen att spänna bak högerskinkan och istället överdriva och skjuta fram höften och bakåt/uppåt med axeln lite så *poff* blev högervarvet mycket mer stabilt!
Vi har haft stora problem med rakriktningen, och från början så "vet" jag att det inte bara var jag som var sned, kusen hade sneda höfter, men nu märker man såpass lite på hästen utan ryttare att jag måste skärpa mig rejält för att ta oss vidare.

Men så blev det ju pannkaka i vänstervarvet dårå helt plötsligt, vänstervarvet hade varit hyfsat ett tag innan. Nu hade kusen fått återfall och ville bara snedda utåt med högerbogen åt helt fel håll när vi skulle åt vänster...
Fick rotera min högerhöft uppåt framåt och känna att jag flyttade ryggraden och axlarna åt sidan, för att inte kollapsa (att ryggen var lite böjd åt höger omedvetet, vikten hamnade nog också åt höger). När jag fick till det så gick kusen riktigt bra och balanserat på volterna i vänstervarvet också! :)

När det väl är befäst, att jag gör det automatiskt och inte när kusen väl har börjat snedda, då tror jag det kan bli riktigt bra!
Har varit drygt att ha en häst som är väldigt känslig för sitsen, viktförändringar, att känna sig "låst" någonstans av sitsen osv, men när man väl börjar få till det så är det istället en kanonbra läromästare! :banana:

Det här är väl dels lite tips jag plockat upp på Buke (av Fredrik_ bl a), dels sånt jag läst i Sally Swifts bok/böcker för länge sen som börjat ploppa upp igen i huvudet, och dels sånt man själv testat sig till. När det inte funkar att styra med tyglarna och skänklarna så måste man försöka sig på annat för att öht kunna rida på något vettigt sätt! :angel:
Har haft lite hjälp av visualiseringar (egentligen mest känslan av att vi är ett stolt flott dressyrekipage och att jag måste sträcka på mig och brösta upp mig som för att skryta om hur bra vi är! ;) ) men mest hjälp har ändå hästen varit som sagt. Tror det är bra att våga testa och utvärdera.
 
Sv: Centrerad ridning

Hmmm, vad menas egentligen med centrerad ridning? Later intressant!:p

Jag kan ha missat en del/missuppfattat något, men jag ser det helt enkelt som att ryttaren är i centrum.
Att hästen bara är en reflektion av ryttaren och att man därför fokuserar på "allt"; andning, avslappning, fokus, hur man använder kroppen med varje liten detalj och som helhet - för att kunna rida med så små men tydliga signaler som möjligt, och "korrekta" på så vis att man inte hindrar hästen från att göra det man vill, vilket är grymt lätt att göra har jag märkt! :angel:

Vissa verkar vara rätt extrema och tycka att man ska jobba en månad i taget med varje kroppsdel/pusselbit och att det då tar flera år innan man ens hunnit lära sig hur man ska använda "hela" kroppen... Vissa verkar vara väldigt inne på fokus, andning m.m. Andra verkar mest blanda in det i den vanliga träningen för att underlätta hästens jobb.
Finns säkert andra varianter eller någon som är mer vanlig än andra, de här är de jag stött på. Men har väl aldrig ridit någon "ren" lektion inom Centrerad ridning.
 
Sv: Centrerad ridning

Jag har aldrig ridit för någon CR-instruktör, däremot håller jag på att läsa en av Swifts böcker.
Det första som slog mig när jag började var: Så äckligt flummigt! Det var inte alls vad jag hade väntat mig, det var ju mer någon slags yoga, med bollar i magen och allt vad det var. Det köper jag inte.
Däremot tycker jag att själva idéen är bra, med att lära känna sig själv och sin kropp ordentligt innan man skyller på hästen, och att hästen speglar sin ryttare. Kroppskännedom är ju aldrig fel, vad man än sysslar med.
Jag har testat några av övningarna, de man kan göra själv. Antagligen gjorde jag fel, det var länge sen jag hade så ont i ryggen! Tur jag ska till kiropraktorn på måndag, så kanske jag kan börja om som en rak männsika igen..
 
Sv: Centrerad ridning

För mig är det mitt i prick, jag är intresserad av att leva här o nu oavsett om jag är med mina djur eller inte, och där stämmer centrerad ridnig in perfekt. Jag tränar mkt generellt, och däribland yoga, pilates o meditation och sedan jag började med det har min inställning och ridnig blivit 1000% ggr bättre.
När man inser att hästens problem i de allra flesta fall härleds från oss, vilket ju inte är speciellt konstigt egentligen, har man kommit långt på vägen. Likadant är det ju med våra egna problem, de kommer hel o fullt från oss själva..
 
Sv: Centrerad ridning

Tusen tack för alla svar !

Totola, kul att det går mycket bättre för dig med din häst. Som jag förstod det var det inte pga att du tagit lektioner i centrerad ridning utan pga att du testat dig fram själv? Hur kom du på vad som var "fel" och hur du skulle rätta till det? Jag vet själv om att jag är sne i ryggen (pga en skada) och försöker att rätta till det, men hästen jag rider försöker också rätta till det, så det blir bara pannkaka av det hela.

Hoppas därför att jag ska få tips och idéer från cr-tränaren. :)
 
Sv: Centrerad ridning

Red för en CR tränare för första gången för nästan ett år sedan. Hade då så stora problem med spänningar och snedhet (pga gammal skada) att jag helt lagt ner ridningen. Markarbetade bara hästen hela förra våren. Funderade på om det kankse var något fysiskt fel på hästen också eftersom inget fungerade uppsuttet. Det var en endagskurs jag red, och den dagen förändrade allt. Red bara i skritt och gick igenom "grundstenarna", jobbade med sitsen och att göra allt utan spänningar. Plötsligt gick hästen rakt och fint och gick att ställa åt båda hållen utan att allt blev fel som det blivit tidigare.
Väl hemkommen efter den kursen köpte jag boken "centrerad ridning" och jobbade vidare med det jag lärt mig.
I höstas var det åter dags för kurs med samma instruktör. Denna gång blev det även lite travarbete. När jag kom dit bad jag om hjälp eftersom jag inte lyckades sitta ner i traven, var tvungen att rida lätt. Så då jobba vi med det och när dagen var slut kunde jag sitta i traven!
Tredje kursen jag varit på var igår. Hästen var i lite dålig form efter vintervila, men ändå kändes det tydligt att vi kommit framåt sedan kursen i höstes. Denna gång fick vi prova lite i alla gångarter, jobbade med korrekta igångsättningar med betoning på hur man ska få hästen att jobba med bakdelen.
Dessa kurser i centrerad ridning har förändrat min ridning totalt. Jag har insett att i de allra flesta situationer så beror problem i ridningen på ryttaren. Man kan ta mig och min häst som exempel. Vi hade problem med höger galopp, han fatta bara fel. Instruktören visa att jag sitter snett i sadeln och inte "släpper fram" hästen när högergaloppen ska fattas. När vi jobba på det igår så var det plötsligt inget problem med högergaloppen!

Håller med en ovanstående om att centrerad ridning kan verka flummigt med alla bilder och övningar, men det här är ju bara Sally Swifts sätt att i boken försöka få fram vad hon menar. För vissa funkar det att tänka i bilder på det här sättet, för andra behövs andra typer av beskrivningar.

KAn i alla fall varmt rekommendera den centrerade ridningen till ryttare i alla discipliner, men precis som alltid annars så är det ju viktigt att kemin stämmer mellan instruktör och elev. Instruktören ska ju inte bara kunna beskriva allt som det görs i böckerna, utan kunna anpassa sig efter ekipaget, dess förutsättningar och målsättningar.
 
Sv: Centrerad ridning

Tusen tack för alla svar !

Totola, kul att det går mycket bättre för dig med din häst. Som jag förstod det var det inte pga att du tagit lektioner i centrerad ridning utan pga att du testat dig fram själv? Hur kom du på vad som var "fel" och hur du skulle rätta till det? Jag vet själv om att jag är sne i ryggen (pga en skada) och försöker att rätta till det, men hästen jag rider försöker också rätta till det, så det blir bara pannkaka av det hela.

Hoppas därför att jag ska få tips och idéer från cr-tränaren. :)

Eftersom hästen är så känslig som sagt så "måste" jag sitta rätt för att öht kunna rida på en volt, annars blir det inte en volt utan vingel lite vartsomhelst alt. en väldigt ostadig volt där jag får sitta och korrigera hela tiden.
När JAG gör rätt och samtidigt lyckas "flytta tillbaka" hästen med sitsen, då spårar den mycket bättre och använder bakbenen mycket jämnare, man kan sitta med lös tygel och utan att använda skänklarna och relativt passiv med sitsen när jag väl hamnat rätt. bara att åka! :angel:
Hästar är ju lite olika känsliga för det där, men om man testar en massa olika varianter och känner sin häst borde man märka när man får ett resultat som känns bättre. Rider man för instruktör kan man ju då fråga om även instruktören upplever det bättre.
 
Sv: Centrerad ridning

Allt är bra om man använder det med förnuft! :)
För även centrerad ridning tycker jag kan bli liite överdrivet. Mycket kan man ju för det första träna icke-uppsuttet också för att få in känslan för att slippa utsätta hästen för en himla massa sitsträning. För det andra så måste trots allt även hästen skolas, (viss grundlydnad bl a). Man kan skylla mycket på ryttarens sits, men inte allt, även om det nog är vanligare att göra tvärtom...
 
Sv: Centrerad ridning

Jo, förvisso, men de två cr-tränare jag ridit för har definitivt inte varit flummiga, utan oerhört medvetna och intelligenta hästmänniskor. Tror att urvalskriterierna för vem som får utbilda sig till tränare är rätt bra, fast det är bara en gissning.
Har haft stor glädje av de två, de har ju grunderna i utbildningstrappan med sig, och det är inget hokuspokus alls.
Kanske krävs det en viss förmåga att tolka metaforer för att kunna ta till sig Swift´s böcker...
 
Sv: Centrerad ridning

Jag gick en helgkurs i centrerad ridning för några år sedan. Det visade sig att jag redan red på det sättet. Där jag red i vanliga fall (gör ett uppehåll från ridningen) lärde de ut mycket om centrerad ridning fast de inte sa det rätt ut. Det är intressant med cr och jag märker att allt fler rider och lär ut cr.
 
Sv: Centrerad ridning

Jag har ridigt CR aktivt i ca 4 år nu och jag kan nästan inte förstå hur stark jag har blivit i min kropp tack vare denna ridning! Har alltid varit väldigt svag i min rygg... ja väldigt svag i hela kroppen egentligen. Men speciellt i rygg, mellangärdet och bäckenet har varit väldigt kämpigt.

Mycket tack vare min häst också som har gjort en helt otrolig förändring sedan jag började rida honom för min instruktör. Han har blivit mycket mer lyhörd och oerhört mycket mer bärig med det här arbetssättet när vi har koncentrerat oss på min kropp och inverkan på honom. Jag behöver vara kroppsmedveten till 110% för att kunna rida den hästen och tack vare CR kan jag det. :love:
 
Sv: Centrerad ridning

någon som kan förklara för mej hur jag hittar mina sittben igen! jag gick nån centruerad ridnings kurs , en dag och för första gången kände jag mina sittben. Men nu har känslan för det helt försvunnit, och på ridskolan rider vi inte sånt och tränaren är bara här några gånger om året... så är det nån som kan beskriva några bra övningar lr nått sånt kanske??
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 525
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp