Chambon, bra för överlinjen?

T

Tomaten

Lite nyfiken på chambon, har sökt lite på forumet men är ännu inte helt säker på hur den fungerar.
Det jag söker är något som får hästen att sänka huvudet och kommer åt överlinjen. Inget för att få ihop henne i en hög form eller dra in näsan på henne.
Den ska användas vid ridning under en ingångsättnings period

Har en gammal graman liggandes i hyllan men det känns mer som att man drar åt sig huvudet än får henne att sträcka ut överlinjen och få en låg form....

Tips mottaget tacksamt!:bow:
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

En chambon för inte användas vid ridning, endast longering....dock har jag aldrig förstått varför:p jag rider med min:D

Kan inte svara på din fråga, men det är lätt att hästen hamnar på bogarna vid användning av chambon.
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

Hahaha, jösses vad mycket klokare jag blev på det :rofl:
Apropå att hamna på bogarna, har man inte spännt in för mycket då? :o
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

ja, jag kände med att det var ett givande svar:rofl: Lite trött:D

Nja, det är snarare att hästen går i framvikt och inte arbetar bakifrån.

Om man spänner in den för mkt kan väl hästen inte sänka huvudet tillräckligt? Blir väl som en hand utan eftergift och sänker ryggen istället..... - ingen expert, dem vaknar nog vi 10 imorn:D
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

Nja, snarare driver man lite för lite om hästen hamnar på bogarna. För att kompensera att huvudhöjden kommer ner måste hästen kliva fram ordentligt närmare tyngdpunkten med bakbenen.

Om man kan sköta inramningen på annat vis så brukar det fungera bra. Och just det där att man hittar en balans i drivning och bjudning så hästen varken går iväg i övertempo = på bogarna eller bjuder för dåligt = på bogarna utan hittar sin balans.
Sen få man ta med i beräkningarna att vissa hästar klarar inte av att slappna av och sluta gå emot trycket (särskilt om det är gummibandsmaterial, men det brukar det nog inte vara på chambon.? ) och då är det inte särskilt givande. Känner hästen sig låst kommer den spänna överlinjen istället vilket ju är det motsatta mot vad man vill. Men det märker man ju efter ett par försök om det går bättre och bättre eller inte! :idea:

Av de hjälptyglar som finns känns chambon åtminstone på papperet som det bästa. Har ärligt talat bara testat det någon enstaka gång själv men så longerar jag inte så ofta (med inspänning) nuförtiden heller.
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

men det var ju alltid något :)
Ska bli roligt att se vad de kommer med för några kommentarer... Är själv ganska novis på allt vad hjälptyglar heter, pysslade med det när jag var 13 eller så. Nu är det martingal som gäller men den verkar ju inte alltid. Fast nu blev jag ju rekomenderad att skaffa en men är nyfiken ändå :bump:
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

Med en chambon är hästen alltid fri att sänka sig så mycket som tygeln tillåter. Chambonen bromsar endast i nacken när hästen reser upp huvudet och är "stjärnkikare".
Jag har använt chambon på en travare i början av utbildningen för att "visa vägen" för hästen. Hon sänkte sig och jobbade frivilligt lågt, ibland med mulen nästan nere vid marken men en låg form är inte fel i början när muskler ska sättas.
I mitt tycke är chambonen den hjälptygel som tillåter hästen att jobba mest korrekt då tygeln inte hindrar hästen att gå lågt och långt fram med huvudet. Det kan en outbildad och "svag" häst behöva göra inledningsvis.
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

ALLA inspänningstyglar uppmanar hästen att gå på bogarna. Form/bärighet kommer bakifrån och alla inspänningstyglar fixerar på hästens huvud. Håller man ner hästens skalle kommer den att hamna på bogarna, ganska enkelt.
Bra ridning påverkar överlinjen.
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

:bow: ja det är ju det jag är ute efter att hon inte ska sätta huvudet i vädret men vara fri att sänka sig.
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

Aj då, endast god ridning... ingen hjälp att få. Här är man helt hjälplös...
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

En chambon för inte användas vid ridning, endast longering....dock har jag aldrig förstått varför jag rider med min

Det finns en viss risk att hästen kan fastna med benskydden i linorna om den sänker huvudet alltför mycket, och då blir ju konsekvenserna kanske lite värre när man rider än om hästen är "fri".

Det är den enda anledningen jag kan komma på varför den skulle kunna vara olämplig att rida med.

Annars är det väl mest sedan gammalt att hjälptyglar bara används vid longering, vid ridning används ryttarens hjälper. ;)
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

Mmm, bara läst att man inte rider med chambon, utan då använder man en sk gogue-hjälptygel. Vad jag kan förstå fungerar dem ungefär lika..
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

Nja, de är inte direkt lika. En chambon tillåter hästen att ta näsan framåt, en gouge knäpps tillbaka som en trekant och tillåter inte hästen att sträcka fram-ned på samma sätt.

Chambon är väl den bättre av hjälptyglar om man nu ska ha dem, men man ska inte tro att de är mirakelmedel. Alla hjälptyglar fokuserar på hästens huvud, de drar näsan bakåt/neråt.
Folk ser att halsens böjs men missar att hästen inte är arbetar genom ryggen.
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

En gogue påverkar som sagt bara främre "triangeln" av halsen, mest framme vid nacken.
Tyvärr kommer man ju då inte åt den bakre delen av halsen vilket är det viktigaste.
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

Jag läste om en fransk studie i tidningen Hästfocus. De hade testat ett antal hjälptyglar, däribland graman (minns dock ej vilka andra). Studien visade att chambon var den enda hjälptygeln som ökade hästens bakbensaktivitet.

Min uppfattning är dock att hjälptyglar oftast är "konstgjord andning". Det är som sagt bakifrån formen ska komma...
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

Att använda chambon vid longering ser jag inte som konstgjord andning. Hur många redskap har man då som "förare" egentligen att inverka med? Oftast behöver man någon form av knep för att få ut något av träningen, att den inte bara går och sliter på sig, annars hade jag hellre tömkört eller dylikt.
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

Jag har slängt/sålt allt vad inspänningstyglar heter sedan jag köpte min kapson och lörde mig hantera den. Nu kan jag påverka hästen att söka rätt och ställa sig i nacken utan massa remmar. Kapson bättre än xhambon på mina hästar iaf.
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

Håller med om att det bästa är om man är så skicklig att man kan longera utan inspänning öht. Men kan man inte det så ser jag ingen nytta öht av longering om man inte får till något vettigt på annat sätt - t ex att träna sökningen med hjälp av chambon.
 
Sv: Chambon, bra för överlinjen?

Chambon är ett väldigt bra hjälpmedel vid longering på hästar som behöver hitta en bra grundform och hjälpa dem använda kroppen rätt. ::)
Den visar vägen för hästen. När hästen sänker nacken hänger den löst. Alltså ingenting som sitter fast eller låser hästen på något vis. Om hästen höjer huvudet igen trycker den på nacken för att visa vägen ner igen. Att hästen ska sänka nacken är för att engagera hela överlinjen. (man sänker nacken för att komma åt bakdelen) Linföraren ser till att hästen tempo är bra så att bakdelen är aktiv. Jag har aldrig varit med om att en häst hamnat på bogarna med chambon. (som någon skrev)
Den går inte att jämföra med inspänningar eller snodd då den fungerar helt annorlunda.
På hästar som har en bra grundform använder jag helst kapson.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 898
Senast: mysboll
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 205
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 372
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 836
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp