Chambon...

pinky

Trådstartare
Dags att testa folks åsikter om nästa hjälptygel... :)

Jag har funderat på att skaffa en chambon, att ha vid enstaka tillfällen, både ridning, longering och tömkörning. (Jag jobbar henne helst utan, men ett par gånger per år åker hjälptygeln på... :smirk:)

Jag har fått för mig att den kan ge dubbla signaler, genom att den ger tryck på nacken OCH verkar i mungipan, men jag vet inte? :confused:

Chambonen anses ju annars som en väldigt snäll hjälptygel, för jag har inget behov av att dra in huvudet på henne, snarare att få till en lång/låg form.

Åsikter tack! :)
 
Chambonen är den enda hjälptygel jag använder. Det är den enda som jag anser är bra. Det drar inte in hästen huvud utan den verkar lång och låg på hästen.
Använder den ej vid ridning utan bara vid longering eller tömkörning. Utan gör jag ganska sällan för det har visat sig att det påverkar hästens rygg mer negativt att gå fri vid longering, alltså att det inte finns något som visar vägen fram nedåt så hästen kan få upp magen och ryggen.

När jag longerar gör jag visserligen det med två tömmar nästan som när jag tömkör och då är det lite annorlunda än om man bara har en töm och hästen går fri.

Men Chambonen är bra, det liknar en De gough men den fixerar ej huvudet so goughen gör. Jag är för Chambonen ! :bow:
 
Jag har nyligen införskaffat en chambon, och jag måste säga att den fungerade över mina förväntingar! :) Min häst som har problem i galoppen, han rusar för att kunna hålla den och sänker ryggen och höjer huvudet, gick underbart bra på denna. Han höll en kort galopp i en lång och låg form i flera varv innan han inte orkade längre :banana: Så det blir väl en del tömkörning och longering i framtiden tror jag.. :smirk: :D
Men som med alla hjälptyglar så passar de inte alla individer, men det märker man ju!
 
Har bara testat på min egen häst, och på henne funkar den inte. Å andra sidan klarar hon inte av någon slags "nacktryckare" utan trycker emot, så hon är kanske inte så representativ.
 
Enda jag använder om jag använder något.

Den hänger bara där när hästen inte stretar upp med huvudet och när den gör det så får den ett trycker över nacken och även en impuls (dock uppåt) i munnen om man använder bett.

I övrigt kan den ha näsan hur långt framåt/nedåt den vill.
 
Ska jag använda en inspänning vid longering väljer jag alltid chambonen eftersom de rimmar väldigt väl med syftet med min longering: Jag longerar min häst som komplement till ridningen och när jag longerar vill jag ha en häst som rör sig i ganska lång-låg form och med avspänd överlinje. Chambonen är den enda hjälptygeln som tillåter hästen att släppa fram näsan.

Anthony Paalman beskriver chambonens verkan på ett bra sätt i sin bok 'träna hästen för hoppning' - ett lästips!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 639
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 563
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp