Champagnehjälp

Mineur

Trådstartare
Moderator
Det är inte varje dag man får be om det! :D

Bakgrunden är att jag & sambon vill ge bort 5 flaskor champagne till våra bästa kompisar när de gifter sig i höst. Vi ska vara best man samt brudtärna på bröllopet och brudparet är extremt generösa på alla sätt, så vi känner att vi vill ge dem något riktigt fint. Tanken är att märka varje flaska med "First anniversary", "Second anniversary" osv och räcka över dem i någon fin låda eller liknande. Det är alltså tänkt att de ska öppna en flaska på sin bröllopsdag varje år.

Nu till frågan: Lämpar sig all champagne för att lagras i upp till 6 år? Helst skulle vi köpa lite olika sorter tror jag, och helst vill vi hålla oss runt 500 kr per flaska så att kostnaden inte springer iväg allt för mycket. Finns det något/några alternativ som skulle passa lite extra bra för ändamålet?

All input mottages tacksamt!
 
Om de inte är vansinnigt förtjusta i champagne, köp halvflaskor. Bröllopsdagar brukar man inte fira med andra människor och en helflaska champagne är mycket champagne om man ska dela på två.
 
Det är inte varje dag man får be om det! :D

Bakgrunden är att jag & sambon vill ge bort 5 flaskor champagne till våra bästa kompisar när de gifter sig i höst. Vi ska vara best man samt brudtärna på bröllopet och brudparet är extremt generösa på alla sätt, så vi känner att vi vill ge dem något riktigt fint. Tanken är att märka varje flaska med "First anniversary", "Second anniversary" osv och räcka över dem i någon fin låda eller liknande. Det är alltså tänkt att de ska öppna en flaska på sin bröllopsdag varje år.

Nu till frågan: Lämpar sig all champagne för att lagras i upp till 6 år? Helst skulle vi köpa lite olika sorter tror jag, och helst vill vi hålla oss runt 500 kr per flaska så att kostnaden inte springer iväg allt för mycket. Finns det något/några alternativ som skulle passa lite extra bra för ändamålet?

All input mottages tacksamt!

Allt från Pol Roger men deras Vintage är underbar (kanske någon Vintage och några Brut Reserve?).

De flesta bättre champagner (även non-vintage) klarar av att ligga ett tag så det är inga problem. Andra hus som är trevliga är Palmer&Co (speciellt deras Vintage), Deutz, Bollinger och Louis Roederer.
 
Nu till frågan: Lämpar sig all champagne för att lagras i upp till 6 år? Helst skulle vi köpa lite olika sorter tror jag, och helst vill vi hålla oss runt 500 kr per flaska så att kostnaden inte springer iväg allt för mycket. Finns det något/några alternativ som skulle passa lite extra bra för ändamålet?

All input mottages tacksamt!
Kort svar: Ja!
Många är ju uppemot 6 år innan de kommer till Systembolaget ens.
hur de kommer lagra dem är viktigare men jag tror uppemot 6 år knappt räknas som lagring utan bara rimlig dricktid från inköp :D
 
Om de inte är vansinnigt förtjusta i champagne, köp halvflaskor. Bröllopsdagar brukar man inte fira med andra människor och en helflaska champagne är mycket champagne om man ska dela på två.
Bra input, men det kommer inte att vara ett problem med det här paret :p
Neej... jag kan lätt dricka en hela champagne själv :o :D
🙋‍♀️
Kort svar: Ja!
Många är ju uppemot 6 år innan de kommer till Systembolaget ens.
hur de kommer lagra dem är viktigare men jag tror uppemot 6 år knappt räknas som lagring utan bara rimlig dricktid från inköp :D
Där ser man, så bra koll hade jag! Hos mig brukar de hinna lagras i max 6 dagar innan de dricks :angel:
 
Bra input, men det kommer inte att vara ett problem med det här paret :p

🙋‍♀️

Där ser man, så bra koll hade jag! Hos mig brukar de hinna lagras i max 6 dagar innan de dricks :angel:

Ich habe ein vingarderob... en vet ju aldrig när andan faller på eller det kommer gäster! :D Den täcker in det mesta mellan champagne och sött rött dessertvin :laugh:

Edit: Särbon säger att jag kvittrar efter en hela champagne... gör du det också? :rofl:
 
Det är inte varje dag man får be om det! :D

Bakgrunden är att jag & sambon vill ge bort 5 flaskor champagne till våra bästa kompisar när de gifter sig i höst. Vi ska vara best man samt brudtärna på bröllopet och brudparet är extremt generösa på alla sätt, så vi känner att vi vill ge dem något riktigt fint. Tanken är att märka varje flaska med "First anniversary", "Second anniversary" osv och räcka över dem i någon fin låda eller liknande. Det är alltså tänkt att de ska öppna en flaska på sin bröllopsdag varje år.

Nu till frågan: Lämpar sig all champagne för att lagras i upp till 6 år? Helst skulle vi köpa lite olika sorter tror jag, och helst vill vi hålla oss runt 500 kr per flaska så att kostnaden inte springer iväg allt för mycket. Finns det något/några alternativ som skulle passa lite extra bra för ändamålet?

All input mottages tacksamt!
Släng med en champagnekork i lådan också så kan de om de mot förmodan inte skulle dricka upp flaskan direkt spara den. Med en ordentligt champagnekork håller den sig absolut 2 dygn i alla fall.

Håller med @athena_arabians om både Pol Roger och Palmer. Jäklar vad smarrigt 😍

Jag har druckit detta två gånger och blivit väldigt förtjust, det är en Brut Nature som görs på enbart 100% pinot noir. Otrolig till skaldjursplatå.

André Clouet Silver Brut Nature NV​

1625136995936.jpeg
 
Om de inte är vansinnigt förtjusta i champagne, köp halvflaskor. Bröllopsdagar brukar man inte fira med andra människor och en helflaska champagne är mycket champagne om man ska dela på två.
Jag har nog aldrig hört om någon som inte skulle dricka upp en hel champagne? Jag har då inga problem!

@athena_arabians jag har också ett helt skåp. Fick just leverans värd 400€ med bara skumpa, öl, vin, mera vin, lite mer vin, lite brandy och allt möjligt annat.
 
Ich habe ein vingarderob... en vet ju aldrig när andan faller på eller det kommer gäster! :D Den täcker in det mesta mellan champagne och sött rött dessertvin :laugh:

Edit: Särbon säger att jag kvittrar efter en hela champagne... gör du det också? :rofl:
Japp! Och så blir jag blir jätterolig också! Ännu roligare än vanligt!

Inflikar här ett av mina absoluta favoritcitat och tillika ledstjärna här i livet: "I always keep a bottle of champagne in the fridge, for special occasions. Sometimes the special occasion is that there's a bottle of champagne in the fridge."
 
Släng med en champagnekork i lådan också så kan de om de mot förmodan inte skulle dricka upp flaskan direkt spara den. Med en ordentligt champagnekork håller den sig absolut 2 dygn i alla fall.

Håller med @athena_arabians om både Pol Roger och Palmer. Jäklar vad smarrigt 😍

Jag har druckit detta två gånger och blivit väldigt förtjust, det är en Brut Nature som görs på enbart 100% pinot noir. Otrolig till skaldjursplatå.

André Clouet Silver Brut Nature NV​

Visa bifogad fil 72800
Jättebra idé med kork, det ska jag fixa! Fin flaska också, en sån får det bli! Väldigt rimlig i pris också.
 
Alltså va, en helflaska champagne är väl inget som helst problem att dela på två? :D Problemet brukar väl snarare vara att de tar slut lite för fort...

Gudars ja. Jag hade en halva på midsommar och tyckte den tog slut alldeles för fort :laugh: Tack och lov lyckades jag hejda mig så jag knäckte inte en till champagne utan en mousserande (hade blivit lite väl dyrt annars!).
 
Pappa kom nu med följande förslag:

"Varför inte tänka att 5x500=2500 som kan fördelas på något billigare år 1 med stigande finess till flaska 5. Allt för att motivera dem att hålla ut åtminstone fem år 😄 I s f kan man börja med en bra cava, följt av en Franciacorta, för att år tre ta en standard-champagne som följs år fyra och fem av allt bättre slika. Fyran kan t.ex. vara en Taittinger och femman en värsting."

Det kanske vore lite roligare? Kan ju bli lite skämtsamt också att de måste hålla ut i minst tre år innan de får dricka champagne ;)
 
Pappa kom nu med följande förslag:

"Varför inte tänka att 5x500=2500 som kan fördelas på något billigare år 1 med stigande finess till flaska 5. Allt för att motivera dem att hålla ut åtminstone fem år 😄 I s f kan man börja med en bra cava, följt av en Franciacorta, för att år tre ta en standard-champagne som följs år fyra och fem av allt bättre slika. Fyran kan t.ex. vara en Taittinger och femman en värsting."

Det kanske vore lite roligare? Kan ju bli lite skämtsamt också att de måste hålla ut i minst tre år innan de får dricka champagne ;)

Mycket bra förslag från pappa där :up:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 689
Senast: Alandia
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp