Champagnehjälp

Det är inte varje dag man får be om det! :D

Bakgrunden är att jag & sambon vill ge bort 5 flaskor champagne till våra bästa kompisar när de gifter sig i höst. Vi ska vara best man samt brudtärna på bröllopet och brudparet är extremt generösa på alla sätt, så vi känner att vi vill ge dem något riktigt fint. Tanken är att märka varje flaska med "First anniversary", "Second anniversary" osv och räcka över dem i någon fin låda eller liknande. Det är alltså tänkt att de ska öppna en flaska på sin bröllopsdag varje år.

Nu till frågan: Lämpar sig all champagne för att lagras i upp till 6 år? Helst skulle vi köpa lite olika sorter tror jag, och helst vill vi hålla oss runt 500 kr per flaska så att kostnaden inte springer iväg allt för mycket. Finns det något/några alternativ som skulle passa lite extra bra för ändamålet?

All input mottages tacksamt!
Märk dem med 10, 20, 30, 40 och 50-års bröllopsdag istället. Fem år är ganska kort tid :)
 
Jag gillar Cuée Sir Winston Churchill
1625153021304.png
 
En flaska vore kul om det var årgångschampagne från året då de blev ihop ☺️
Vi ska på ett 30-årigt bröllopsfirande i sommar och har köpt en flaska champagne från -82 som är året då paret blev ihop. Sen köpte vi även ett lagrat dessertvin från året de gifte sig.

Fast vintage görs inte varje år i champagne utan bara de år som skörden bedöms vara tillräckligt bra :)
 
Den är god men inte värd pengarna om man inte har väldigt mycket pengar (över). Pol Roger Vintage ger mer pang för pengarna tycker jag (och man får nästan tre flaskor av den för vad en Winston kostar!).

Men visst, den är godare än Dom Perignon.
Dom Perigon är inget för mig,
 
Funkar det med lite väntetid, eller när behöver du ha dem? Det finns bra mycket roligare och mer prisvärt i de tillfälliga släppen, och då kan du få riktigt bra champagner från småodlare istället för hyfsat okej från stora, kända hus.
 
Jag har vid tillfälle varit med på bröllopspresent som inneburit en flaska champagne till 1-årsdagen, en flaska något jag inte kommer ihåg (jag har druckit lite vin :angel:) till femårsdagen och en flaska portvin till tioårsdagen. Mycket uppskattat! Dessutom gjorde min far en tjusig trälåda som det hela paketerades i. Men bara bubbel funkar såklart också! Eftersom vi är i allmänhet okunniga om alkohol i min familj har vi tagit hjälp av personalen och bara angivit en rimlig summa pengar för kalaset :D
 
Funkar det med lite väntetid, eller när behöver du ha dem? Det finns bra mycket roligare och mer prisvärt i de tillfälliga släppen, och då kan du få riktigt bra champagner från småodlare istället för hyfsat okej från stora, kända hus.
Jo då, bröllopet är inte förrän 18 september så vi har tid på oss! Du får hemskt gärna skicka ett PM om du har några specifika tips :)
 
Just nu skulle jag säga den här som långlagringsalternativ (och seriens dyraste flaska, de flesta jag lägger till samlingen finns för 3-400:- de få timmar man kan lyckas köpa dem)

RésurgencePremier Cru Extra Brut, 2012 nr 72048.

Problemet är att det bara släpptes drygt 100 flaskor och att de förmodligen är slut när du läser det här.

/Hon som ställer klockan mitt i natten för att beställa champagne
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 689
Senast: Alandia
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp