Champagnekupor/skålar/coupeglas eller smala champagneglas?

bettysmatte

Trådstartare
Ska sätta ihop en tjusig presentkorg till en kollega, och tänkte en flaska bubbel, något tjusigt att dricka den ur och lite tilltugg. Så snubblade jag över något jag aldrig har funderat över... När jag googlar champagneglas får jag upp smala höga glas, men även champagnekupor (eller skålar/coupeglas/och allt vad jag har sett dem kallas ;) ). Är det trevligt att dricka bubbel ur dessa? Har aldrig testat själv - vad jag minns i alla fall - men de känns lite lyxiga, tycker jag :) ! Hur dricker ni ert bubbel, om ni får välja? Smala glas eller kupor?
 
Jag blir lite villrådig nu..... Coupeglasen är ju så eleganta.... :D Om det blir att jag köper sådana får hon väl i värsta fall använda de till något annat, om hon inte gillar att dricka bubbel ur dem.
 
Jag kan rekommendera att du smyger ner en liten påse lantchips i korgen också, det passar alldeles utmärkt med champagne!
Champagne och chips är en mycket bättre kombination än t.ex champagne och choklad eller champagne och jordgubbar. Sältan i chipsen förhöjer smaken på vinet.
 
Ska sätta ihop en tjusig presentkorg till en kollega, och tänkte en flaska bubbel, något tjusigt att dricka den ur och lite tilltugg. Så snubblade jag över något jag aldrig har funderat över... När jag googlar champagneglas får jag upp smala höga glas, men även champagnekupor (eller skålar/coupeglas/och allt vad jag har sett dem kallas ;) ). Är det trevligt att dricka bubbel ur dessa? Har aldrig testat själv - vad jag minns i alla fall - men de känns lite lyxiga, tycker jag :) ! Hur dricker ni ert bubbel, om ni får välja? Smala glas eller kupor?
Jag dricker helst ur glas gjorda för champagne för att få ut det mesta ur smaken. Har Riedels Veritas champagneglas, som i princip ser ut som ett vinglas. Men man måste inte vara så nördig ;)
Har även helt vanliga höga smala som jag fått och kupor. Kan tycka att det känns lite extra dekadent att dricka ur typ 20-tals kupor också men egentligen är det svårare att dricka ur sådana och man spiller lätt. Plus bubblorna försvinner rätt fort.
544926528_wf--3AVeEqe.jpg
 
Ska sätta ihop en tjusig presentkorg till en kollega, och tänkte en flaska bubbel, något tjusigt att dricka den ur och lite tilltugg. Så snubblade jag över något jag aldrig har funderat över... När jag googlar champagneglas får jag upp smala höga glas, men även champagnekupor (eller skålar/coupeglas/och allt vad jag har sett dem kallas ;) ). Är det trevligt att dricka bubbel ur dessa? Har aldrig testat själv - vad jag minns i alla fall - men de känns lite lyxiga, tycker jag :) ! Hur dricker ni ert bubbel, om ni får välja? Smala glas eller kupor?

Inte kupor, de gör inte att smaken kommer till sin rätta och bubblorna försvinner direkt. Absolut bäst är tulpanglas men annars smala glas.
 
Hade köpt champagnekupor just för att de är vackra och har fler användningsområden (serverar både desserts och cocktails i mina) + att de flesta troligen ändå redan har smala champagneglas. Själv dricker jag helst champagne ur smala glas. :)
 
Höga smala glas alla gånger. Kupor ser visserligen lite skönt 20-tals-dekadenta ut men de höga glasen ger vinet större chans att komma till sin rätt.
Jag håller inte med, det behöver finnas en viss kupa för att få champagnen att komma till sin rätt. Höga och smala glas ger inte champagnen tillräckligt med syre.
Men inte ett coupeglas utan mer som glaset som visades ovan.
 
Jag håller inte med, det behöver finnas en viss kupa för att få champagnen att komma till sin rätt. Höga och smala glas ger inte champagnen tillräckligt med syre.
Men inte ett coupeglas utan mer som glaset som visades ovan.
Ja, så är det ju förstås om man ska nörda ner sig ordentligt. :) Min uppfattning är att champagne kommer mer till sin rätt i en flöjt än ett coupeglas. Det var ju det som var alternativen här i TS fråga. Inte vilket glas som är optimalt på en provning. De flesta champagnehus jag besökt använder flöjtglas i sina provningsrum.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 542
Senast: Imna
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 898
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 911
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp