Chansar här

Ajda

Trådstartare
Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem.

I år har jag helt plötsligt reagerat på solen genom att mina läppar (antagligen) bränner sig och även omkringliggande hy runt läpparna.
Krävs inte mycket sol alls för detta. De blir lite röda i kanterna först för att sedan bli skrovliga och fjälliga. Ett par gånger lite blåsor eller knottror också. Sen sprider sig detta runt munnen och jag blir röd och huden torr och fjällig. Ca 1-2 cm runt munnen.

Var på vårdcentralen första gången för då var det värst. Jag var bombsäker på att jag hade perioral dermatit. Men de trodde det var ett herpesutbrott som blivit lite... snett. Ville att jag skulle smörja med vitt vaselin.
Smörjde med alvovera och ja det tog sin tid men föravann på ca 2 veckor.
Fick tillbaka men lindrigare.
Nu har jag köpt ett solstift med solskyddafaktor 50 som jag använder på läpparna och runt munnen. Men det hjälper inte.
Idag ser jag bedrövlig ut med rodnad runt munnen igen. Läpparna är som sandpapper. Återfuktar med cerat ibland men tycker det blir kladdigt. Alovera fuktar det inte tillräckligt utan då fjällar det endel.

Ringa vc innan helgen går inte för jag kan ändå inte åka dit i morgon då jag jobbar. (Och det är kasst att se ut som en 3 åring som slickat sig runt munnen en hel vinter på jobbet).

Jag börjar deppa ihop rejält nu över detta. Kan inte åka med ut på sjön, kan inte bada eller sola (sola kan jag väl leva utan men det tar emot... men värre med badet när man har två barn). Den här reaktionen kommer snabbt.
Idag tex var jag lite narig på läpparna sen helgen då vi var på sjön (då hade jag en t-shirt för munnen) och jag longerade en häst imorse i solsken, spelade lite fotboll med sonen och tog ett dopp Som varade ca 30 min totalt. Föesöker vara med ryggen mot solen så mycket jag kan. Har keps (dock täcker den oftast inte munnen) och smörjer med 50. Kl 13 började jobbet. Och då blossade det upp.

Har ni några råd att ge mig? Har någon varit med om liknande? Google kan inte hjälpa mig.
Har aldrig reagerat på solen tidigare.
 
Om det nu inte är ett virus som behöver behandlas med antibiotika så rekommenderar jag zink solskydd, sådant som surfare har. Det ser kanske lustigt ut först men det går att hitta hudfärgad zink med. Jättevanligt här i Australien så ingen bryr sig här hur nån med zink i ansiktet ser ut, alla förstår.

Sedan är det även viktigt att "återfukta inifrån" = drick mycket vatten (smaksätt vattnet med citron, gurka, hallon, saft eller vad som om du inte gillar vatten)
 
Om det nu inte är ett virus som behöver behandlas med antibiotika så rekommenderar jag zink solskydd, sådant som surfare har. Det ser kanske lustigt ut först men det går att hitta hudfärgad zink med. Jättevanligt här i Australien så ingen bryr sig här hur nån med zink i ansiktet ser ut, alla förstår.

Sedan är det även viktigt att "återfukta inifrån" = drick mycket vatten (smaksätt vattnet med citron, gurka, hallon, saft eller vad som om du inte gillar vatten)

Vart kan jag hitta solskyddsfaktor med zink och varför är det bra?

Virus borde väl inte komma och gå som detta gör? Tänker att det borde vara beståeende.
 
Vart kan jag hitta solskyddsfaktor med zink och varför är det bra?

Virus borde väl inte komma och gå som detta gör? Tänker att det borde vara beståeende.
Idomin innehåller zinkoxid. Grunda med det och en hög SPF ovanpå. Så gjorde jag när jag var aktiv dykare förr, typ alla dykare gjorde så, Vissa säger att zink fungerar som solskydd men det är vetenskapligt omtvistat. Men uppenbarligen tycker många att det är effektivare än att enbart använda SPF.
 
Vart kan jag hitta solskyddsfaktor med zink och varför är det bra?

Virus borde väl inte komma och gå som detta gör? Tänker att det borde vara beståeende.
Typiskt för flera sorters virus, bland annat de som orsakar munsår, är just att de blossar upp i perioder och går sen i ”dvala” istället för att försvinna helt. Vissa får man ändå aldrig symtom av igen men de kan också återkomma och försvinna i flera omgångar. Ofta i samband med stress eller andra sjukdomar som ger lite nedsatt immunförsvar. Men någon antibiotika hjälper absolut inte mot virus. Finns dock receptfri munsårssalva som kan vara värd att prova.
 
Om det nu inte är ett virus som behöver behandlas med antibiotika så rekommenderar jag zink solskydd, sådant som surfare har. Det ser kanske lustigt ut först men det går att hitta hudfärgad zink med. Jättevanligt här i Australien så ingen bryr sig här hur nån med zink i ansiktet ser ut, alla förstår.

Sedan är det även viktigt att "återfukta inifrån" = drick mycket vatten (smaksätt vattnet med citron, gurka, hallon, saft eller vad som om du inte gillar vatten)
Det är ytterst få antibiotika som biter på virus.
 
Vart kan jag hitta solskyddsfaktor med zink och varför är det bra?

Virus borde väl inte komma och gå som detta gör? Tänker att det borde vara beståeende.

Antagligen för att det är bättre vatten- resistent och tjockare än vanlig solkräm

Screenshot_20190719-111009_Google.jpg


Angående virus (eller bakterie) borde en läkare kunna utreda åt dig om du får en tid nästa vecka? Och ge medicin för det
 
Vart kan jag hitta solskyddsfaktor med zink och varför är det bra?

Virus borde väl inte komma och gå som detta gör? Tänker att det borde vara beståeende.

Det ar jattevanligt i varma klimat, precis som du beskriver, helt utan vare sig virus eller bakterie. Plotsligt har kroppen fatt nog av sol och just munnen ar vanligt att den reagerar. Jag reagerar ofta som dig efter en dag med dykning, och strandliv i tropiskt solsken. En kompis till mig fick vansinniga munsar, hennes lappar svallde upp och hon sag ut som Kalle Anka ... med super botox.
Solskydd (garna zink) och att halla ansiktet utanfor solen nar det gar ar enda losningen.

Numera nar jag inte bor i tropikerna langre sa klarar jag mig mycket battre nar jag kommer till tropiska trakter ... UTOM om det ocksa ar mycket torrt (okenlandskap) och aven hog hojd over havet.
 
Eller bakterie, du har rätt men nåt slags borse läkare kunna utreda och ge för det, om det nu inte är solen som gör det.

Tveksamt om vårdcentralen kan det. Det är ju ingen infektion jag har så tror knappast antibiotika är aktuellt och ev virus måste läka ut av sig självt.
Men funderar på att ringa ändå. Kanske kan en remiss till hud vara aktuell.

Idag är jag värre än igår. Röd och svullen om överläppen och ett område om 2 cm utanför. Under underläppen är det nästan likadant men mindre svullet. Dock rödare. Ser precis ut som man använt napp och dreglat. Känns fint att åka till jobbet nu :down:
Testade att smörja med propyless nu. Aloveran är inte tillräckligt fet nu och jag vill inte använda stick för det blir nästan för fett.

Idominet... lägger det sig så så som
Surfarnas solkräm på bilderna gör? Det sjunker väl in? Det blir inte för fett då? Är rädd för att det blir något reaktion av det med i solen. Även om jag får hålla mig borta från den så går det knappast helt.
Zinkpasta? Blir det för torrt? Tänker inte nu när jag ser ut såhär, men när det här lagt sig.
 
Någon som vet om det säljs solskyddsfaktor med zink i Sverige? Lyckas inte hitta något på nätet när jag googlar.
 
Tveksamt om vårdcentralen kan det. Det är ju ingen infektion jag har så tror knappast antibiotika är aktuellt och ev virus måste läka ut av sig självt.
Men funderar på att ringa ändå. Kanske kan en remiss till hud vara aktuell.

Idag är jag värre än igår. Röd och svullen om överläppen och ett område om 2 cm utanför. Under underläppen är det nästan likadant men mindre svullet. Dock rödare. Ser precis ut som man använt napp och dreglat. Känns fint att åka till jobbet nu :down:
Testade att smörja med propyless nu. Aloveran är inte tillräckligt fet nu och jag vill inte använda stick för det blir nästan för fett.

Idominet... lägger det sig så så som
Surfarnas solkräm på bilderna gör? Det sjunker väl in? Det blir inte för fett då? Är rädd för att det blir något reaktion av det med i solen. Även om jag får hålla mig borta från den så går det knappast helt.
Zinkpasta? Blir det för torrt? Tänker inte nu när jag ser ut såhär, men när det här lagt sig.
Idomin lägger sig ovanpå. Det är min räddare för eksem och att förhindra vaglar. Man ser inte riktigt klok ut eftersom man blir vit, men är så värt. Går väl in på 1-3 timmar på mig beroende på hur mättad huden är och känns rätt fet ett bra tag. Men om du är fnasig så är det väl bra om den är fet? Jag som annars är rätt känslig har inte fått någon reaktion på Idomin i solen, men kompletterar med 50spf i ansiktet också om jag ska vara ute. Jag har solskyddsfaktor i princip varje dag året om i ansiktet för att skydda det.
 
vad jag vet har inte zink pasta solskydds faktor ... det laggs bara pa tjockt nog so solen inte "nar fram" till huden. Sjalv har jag problem med zink pasta da jag far utslag, typ finnar som utvecklas till herpes, av det, men samtidigt ar det det enda som hjalper mot total chaoz.
Det ar definitivt en "grade of hell".
 
Mina läppar blir lite torra i solen och kan fjälla, just nu är jag röd och torr runt munnen, får en hel del akne där. Försöker återfukta så gott det går.
Jag har torrhud och kan få värmeeksem, troligtsvis har jag fått något liknande runt munnen.

Vet inte om du har torr hud förstås. 🤔
 
Mina läppar blir lite torra i solen och kan fjälla, just nu är jag röd och torr runt munnen, får en hel del akne där. Försöker återfukta så gott det går.
Jag har torrhud och kan få värmeeksem, troligtsvis har jag fått något liknande runt munnen.

Vet inte om du har torr hud förstås. 🤔

Har kass hy! Torr, eksem på händer. Eksemet får jag om jag är varm, kall, fuktig osv. Ja till och från hela tiden. Men det stör mig inte såpass. Sitter bara fläckvis på händerna.
Det här runt munnen är vidrigt! Tror inte jag får det pga värme. Är sällan varm så jag blir svettig i ansiktet.
 
Frågade läkaren på jobbet idag (jobbar själv som ssk) och han hade (såklart) iiiingen aning om vad det var.
Ringt vc nu iallafall som ska ringa upp. Känns ändå hopplöst och tror inte jag kan få mycket hjälp från dem.
 
Ringde vc idag och de tror jag fått en inflammation i huden orsakad av att jag brönt mig i början av sommaren. Och den här inflammationen triggas igång igen och igen av solen. Blev rekommenderad att smörja med hydrokortison en gång på kvällen.
Köper deras teori! MEN, för två år sen fick jag prickar i ansiktet som jag då tog min kortisonkräm på, vilket hjälpte till viss del, men den är stark (klass 3). Läste sen på nätet att det var big NO NO och när jag slutade fick jag rosacean from hell!
Alltså inte bara röda kinder utan plitor, krustor och svullnad i halva ansiktet. Kunde knappt visa mig ute. Ett helvete som satt i en månad innan det mattades av och sen var jag lite röd på områdena i ett halvår.
Sen dess har jag sagt att ALDRIG mer kortison i ansiktet. Dock var det ju helt fel salva att använda. Och de på vc försäkrade mig om att oddsen för att det skulle bli så igen av svag kortison var låga.

Vågar man testa? Kanske kan ta ett tunt tunt laget på en fläck och se reaktionen....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som har erfarenhet av perioral dermatit? För ca 2 månader sedan fick jag röda utslag runt munnen. Efter ett tag dök utslagen även...
2
Svar
38
· Visningar
4 600
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 321
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp