Charles Owen Wellington storlek

aleksis

Trådstartare
Idag köpte jag en ny hjälm, en Charles Owen Wellington Professional. Jag har på min tidigare hjälm dragit storlek 57 ( en 10 år gammal märkeslös sak från Rusta)

Denna köpte jag i storlek 56 då jag fick höra att man ska köpa den trång då den töjer sig. Men jag blir osäker. Det är inte så att den gör ont, men den sitter ju åt ordentligt. Borde jag stå ut med det eller ska jag byta till min vanliga storlek (som jag också tyckte satt åt rätt ordentligt)

Någon som har denna hjälm eller någon annan Charles Owen och kan komma med erfarenheter? :)
 
Jag har en CO Wellington Classic som tävlingshjälm. När vi mätte mitt huvud inför studentmössan hade jag storlek 55, men i min "vanliga" hjälm som jag har hemma har jag 56. Hade säkerligen kunnat ha 55 i den egentligen, men vill kunna sätta upp håret när jag rider och hur jag än gör blir det mer "bulligt" då (hade utsläppt hår på studenten).

I CO-hjälmen har jag 56, och den sitter tajt, men utan att vara obekväm. Har förstått det att de ska sitta åt ganska hårt? Nu har jag enbart min på tävling (det vill säga, den töjer sig ju inte direkt när jag använder den så pass sällan) och dessutom har jag inbakad fläta när jag tävlar (ännu mer hår under hjälmen än i vanliga fall). Jag kan ju inte säga något om hur passformen är om man rider i den dagligen, för jag har använt min sju gånger totalt sen jag köpte den, men tanken är att när de nya reglerna börjar gälla får detta bli min hemmahjälm och så köper jag en ny (exakt likadan men med rätt märkning, hej fantasi) som tävlingshjälm. Är den inte obekväm hade jag inte bytt, men känns det för tajt ska du så klart göra det. Men de ska sitta åt.
 
Jag har 2 hjälmar från Charles Owen, den ena använder jag dagligen. Du kanske redan har löst det, men det som är så fiffigt med deras hjälmar är att dom går att trycka till utefter huvudets form! Hjälmarna är väldigt tjocka och inte gjorda av samma tunna plast som ex hööks hjälmar, vilket gör att dom formar sig bättre och bättre efter huvudet ju mer dom används.
 
Jag hade bytt. Har aldrig fattat varför man ska tvinga på sig nånting för att det "töjer sig". Tacka fan för det när du tvingar på nånting för litet. En som sitter bra från början töjer sig såklart inte lika mycket.
 
Tack för svar!
Jag gick tillbaka och bytte dels modell, till en Charles Owen JW och gick dessutom upp två (!) storlekar. Nu sitter den åt bra utan att kännas för tajt och skulle den nu töja sig så har jag inlägg att lägga i. Hellre det än att den aldrig går ut sig. Jag är nu väldigt nöjd :)
 
JW och Wellington är väl samma hjälm men med JW har en signatur baktill? Jag har 58 i mina CO JW, men 55 i mina andra hjälmar (Kylin). Men tror att CO är små oc Kylin är stora haha.
 
Jag hade en Wellington Professional från början, inte Classic :)

Däremot så, om jag förstått och sett rätt, så är det mer skillnad på CO JW och CO Wellington Classic än bara signaturen. Tror skärmen är lite annorlunda och på mig sitter och ser hjälmarna olika ut =)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej på er! Jag är verkligen i behov av att köpa en ny ridhjälm, min är avramlad med flera gånger, den är även väldigt gammal samt sitter...
Svar
8
· Visningar
1 705
Senast: mowglieee
·
Utrustning Hej! Efter en ofrivillig avsittning har min Charles Owen Wellington hjälm gått i bitar och jag planerar nu att köpa en KEP hjälm. Är det...
Svar
4
· Visningar
3 032
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 631
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp