Charter med bebis och vild 3½-åring...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Vi har bokat en restresa från lokala flygplatsen till Gran Canaria :cool:

Lite nervöst är det ju att åka med en så liten bebis (Eskil är drygt 3 månader när vi åker) och att hålla storebror lugn på 6½ timmars flygresa är en utmaning..

Men framme väntar 25-gradiga pooler, havet, lyxig lägenhet och sommarklimat :love:

Nu är jag tacksam för alla tips och erfarenheter! Att amma under start och landning har jag fattat är det enda man göra för bebisens örontryck.

Kan man ha med sig en normalstor syskonvagn (som båda barnen gärna åker i) eller är det bara liten sulky som gäller? Det blir en del promenerande och jag orkar inte bära i sele/sjal ännu pga foglossningen :(

Någon som varit i Arguineguin ?!

Tim
(som verkligen inte varit någon charter-typ before babies :crazy: )
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Först, hoppas att ni är två... :D

Ett tips är att ha med dig nässpray då det underlättar, barn har ju svårt att tryckutjämna och alla barn vill INTE amma just då...

Tag med den vagn du känner för, de flesta charterbolag har ingen gräns där förutom att den skall bli "så liten som möjligt" vad det nu kan innebära, men den blir mycket ovänligt behandlad och du måste paketera och lämna den ganska tidigt.

Om du inte åker på "skollovstider" så minskar risken att planet består av fler småbarnsfamiljer och det kan underlätta för er. Att sitta i en "vanlig" rad i planet kan ibland vara att föredra då man ibland kan få ett "halvt dagis" intill på en rad de brukar sätta en på. Var med om en resa då jag fick ta hand om grannens barn, trots att jag hade eget, inte kul!

Numera åker jag med betydligt större barn men kan ju inte låta bli att både engagera mig och ha förståelse för de som har små barn med sig! Nästan att jag "lånade" barnet i raden framför på senaste resan här i februari... Har man själv rest med barn vet man hur det kan vara, jättebra eller inte alls kul...! Mao, det du tycker är ok t.ex. om du besöker ett café, är också ok på planet.

Räkna med att ev. få bära vagnen en del på resmålet, men låt det inte stoppa er! Kanske att det kan vara läge för det större barnet att "orka mer"? Tänk på att ni är två, det finns ju axlar också! Det brukar också gå bra att "knö in" ett till barn i en vagn en liten stund om man måste!

När vi lämnade den breddgraden 7/3 såg det ut att komma bättre väder, hoppas att det blir så för er skull! När vi var där satte de århundradets rekord i "dåligt" väder! Men har man små barn är det ju lättare för dem att klara värmen då.

Njut och koppla av! Det är inte var dag man slipper laga mat... :)
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Kolla med flygbolaget om barnvagnen för säkerhets skull, men oftast är det inga problem, man checkar in den samtidigt med bagaget. Ett tips jag läste om nyligen var att trycka ner ett blöjpaket i vagnen innan man packar ihop den, så slipper man jaga blöjor i rätt storlek och slipper parfyrmerade blöjor...
Sen ska vi se... Du ammar för fullt va? Så då behöver du inte bekymmrar dig om ersättning och välling... Annars är en termos suveränt att ha med sig! Ta med "lillaapoteket" visserligen finns det mesta där oxå men det känns ju tryggare att veta vad man stoppar i dem... Alvedon osv. Jag har alltid använt "suppar" och stoppat dem i kylskåpet på rummet.

Ta ev Y3 påsar så ni kan skölja upp lite kläder och sånt, det blir lätt smutsigt och kladdigt.

På flyget är det bra att kunna "trolla" fram små roliga saker till Vidar när det börjar bli tråkigt, litet ritblock, pennor, bok, små leksaker, russinpaket, små kex osv. Han har väl eget säte nu så det är lite enklare. Be om att få maten på flyget i omgångar så kan ni turas om att äta och slipper riskera att få brickan i knät eller över Eskil...

Ta med bärseles/sjal om ni har någon, det underlättar på flygplatsen innan man får "tillbaka" vagnen och man får händerna lite fria. Den får ni har med in på flyget utan problem!
Jag har haft en stor bomullsfilt de gånger vi har rest med elin, det har varit suveränt på flyget då det ofta kan dra lite, och sen även på plats, som solskydd, täcka över vagnen på kvällen så man slipper alla starka ljus och fulla människor som ska trycka ner ansiktet i vagnen... *suck*

Se till att båda grabbarna får i sig vätska hela tiden! Ta även med några gamla och slita t-shirts som Vidar kan ha i poolen så han slipper att bli bränd, och bra solhattar till dem båda! Babybadbyxor om eskil oxå ska få bada.

Det var det jag kom på nu på morgonkvisten, jag åter kommer om jag kommer på något mer! Jag tror även att det finns någon gamal tråd om resa med barn, som Tokmaja startade...
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

De är som sagt lite omilda i hanteringen av barnvagnen vid lastning/lossning, så ta av hjulen på barnvagnen om det går. Fick på en gång ett vint hjul, inte så kul, kunde ju inte använda kärran då.
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Vad kul!!!

Jag har rest jättemycket med Alexander,och det har gått jättebra,han har aldrig haft problem med trycket i öronen.När han var 6 månader åkte vi Florida och då vet jag att jag ammade sen efter det har det varit tuggummi eller banan beroende på ålder.
Egen väska med leksaker är ju bra.Sen får väl barnen störa grannarna :D det hör ju liksom till på charter.Vi åkte från Bofors till GC förra året det var skitbra allt utom maten på platsen....En dag var vi i Arginnegin eller hur det nu stavas det var fint,bättre bad än Playa ingels som vi var vid,men jag tycker nog att pooler är bra med barn....
Vi sa dock att nästa gång så tar vi med lite mat istället för det var helt enkelt inte värt att gå ut på kvällarna.Var det gott så kostade det över tusenlappen.....Hämtpizza 90 kr för en liten....
Det hade alltså suttit fint med lite pastasåser och nån burkskinka.... :o visst finns det affärer men det blev inte av...

Nu blir det ju ingen nästa gång för det gillar nog inte hästarna :idea:

Annars så är det ruskigt bekvämt att flyga från den lilla flygplatsen,inga väntetider just och från dörr till dörr är det ju jätteenkelt om man tex jämför med att resa till Mallis med kortare flygtid över Arlanda.
Alexanders fina barnvagn blev sallad på en resa en gång så jag skulle köpa en begagnad om jag ska resa med bebis nångång mer....det var skittrist,jag hade lossat hjulen men de kastade dem...tokiga Tobagoneser....
Ska ni bo på Ving så är deras barnklubb riktigt bra.Inte bara förvaring utan roliga grejer.fast det var Fritidsresor med för den delen..

Ha det så jättekul !!

// Åsa
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Vi har kuskat runt med våra barn på diverse charterresor från sex månader och uppåt. Tom lillebror som emellanåt varit mer vild än tam har kunnat åka med utan några större problem. När vi åkte första gången var han 7 månader och storasyster drygt 3 år, då hade vi enbart en ihopfällbar paraplyvagn med sufflett med oss, just för att det skulle vara lätt att få med sig överallt. Storasyster fick gå själv :)

Blöjor brukar finnas, men vill man ha det märke man är van vid så kan det vara bra att ta med sig. Vi har varit mkt i Spanien och klarat oss utmärkt, de spanska barnmatsburkarna gick ned de också.

Ta gärna med en liten rygga till storebror med roliga saker i. Mina barn gillar ju sagoskivor och sådant - då sitter de iaf still i några minuter....Något som min syster brukar skicka med är "överraskningar" till barnen, sådant man kan plocka fram då och då som de kan plocka med. Inga dyra grejer, men väldigt spännande.

Jag har inte varit någon direkt chartermänniska jag heller, men det är oerhört bekvämt när man har små barn.

Ta med stora reskassan, Spanien är dyrt sedan euron infördes - prisnivån är nästan som i Sverige.
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

*lån*

Supertack till alla som svarat - många bra tips :bow: :bow: :bow:

Jag har bara billiga beg vagnar så på den fronten är det lugnt vilken vi än tar..

Jo, sambon ska också med :love: - jag har fortfarande inte kondition att punktmarkera Vidar så det är absolut nödvändigt :D

*noterar massor av komihågsaker på listan*
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Kan inte svara på det där med att resa med småttingar men däremot på hur Arguineguin är med tanke på att jag bott just där i tre månader :) ... helt underbar liten by som jag tycker är något av de finaste på hel Gran Canaria... inte alls så mycket "turist liv" som det brukar vara som tex Playa del Ingles osv... mycket lugnare och skönare... Glöm inte bort att besöka Anfi del Mar :love: bara, den vackraste stranden på jorden enligt mig... det är bra bad men kan vara lite klippor och stenar på sina ställen... vad ska ni bo på för hotell??

Hoppas att semestern blir lyckad...

Kramar Åza
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

:bow: Vi ska bo på Sunwings hotell och har 1,5 km till stranden du nämner, 0,5 km till närmaste strand och stora poolsystem inkl barnpooler alldeles utanför dörren.

Jag planerar mest att amma och avlösa sambon och barnklubben med att ha koll på Vidar, mesta tiden är vi säkert vid poolen och har jag tur hinner jag slappa och läsa sambons bokreaböcker :banana: Vi tar med Vidars favoritburkmat till lunch, har stor frukostbuffé på hotellet och har bara kvällsmaten att välja på att äta i lägenhet, på hotellet eller i byn. Har du något bra tips på var man handlar/äter ?

Men några promenader ska vi nog klara av :cool

Vad gjorde du hela vintern i Arguineguin? Jobbade? Semester? Åh så härligt det låter att slippa snöstormarna här i Sverige !!
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

När du bor på Sunwing äter barnen gratis om ni vuxna beställer mat í hotellrestaurangen. Det är buffévarianten med sånt som barn brukar gilla (spaghetti, korv, kyckling, pommes frites, hamburgare osv). Vi har bott på andra SW-hotell, konceptet är ju lika överallt.

SW:s supermercado är ibland lite dyrare, men har ofta svenska produkter i sortimentet.
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

hej
som någon innan skrev, packa blöjor (bl a) under/i vagnen då slipper ni räkna med dom i de kg som man annars får ha med sig! Man får ju packa in vagnen i en stor plastsäck som man får på flygplatsen så det man packar in i den brukar hänga med även om det ligger 'löst' i vagnen.
Vi reste med en egen enkel sulkyvagn för att få fullt liggläge till det barn som var litet och så lånade vi vagn till den större på plats, fungerade klockrent.
Då vi var utomlands med våra små så tyckte vi att solkrämen som fanns var dyrare där än hemma så det kan ju ev vara bra att ta med sig.
hoppas ni får en trevlig resa! *avis* själva ska vi roa oss med renovering om görning av hela nedervåningen, flytta kök, vardagsrum och utöka badrummets yta.

madde
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Kul att höra! Vi var i Arguinegin för precis 3 år sedan när min minsta var 1,5. Vi bodde inte på Sunwing men var där en kväll (enda stället i hålan som ville spela lite så vi kunde dansa ;) )

Från hotellet till den vackra vita stranden är det såvitt jag minns en "trottoar", perfekt för barnvagnar. Och hotellet ligger liksom centralt så det är vanliga asfalterade vägar och trottoarer. Det är lite backigt men ni är ju två som kan hjälpas åt. Och jag tror inte det är några problem att checka in en syskonvagn, vi checkade in vår kombivagn :)

Ha en jätteskön semester!

/Stina, bara liite avundsjuk :angel:
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Exxet och jag åkte till Mallorca när mina äldsta var 3½ resp 3 mån.
Och jag skulle inte ha velat åka längre tid med flyget än så.
Och min äldsta var ett mycket lugnt barn och jag var i toppskick och kunde bära den lilla i selen i många timmar.
Vi hade bara med en enkel barnvagn. En sittvagn med liggläge och en babylift i den.
Om den äldre kroknade, så lade vi den i vagnen och bar bebisen.

Aja, ni är allt bra hurtiga, det är ni.
För det är tufft, och jag skulle inte vilja göra om det igen.

Min kusin var förresten i många år chef över hotellet som ni skall till.
Men hon är inte där längre.
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

...nåja, ikväll har jag åkt med båda barnen drygt 50 mil i bil för att köpa en ny 245:a :love: och det fungerar ju - så vi är hurtiga nog att våga oss nog på flyget också :D Man kommer liksom inte till någon badvärme med bara en kort flygresa :cool: Senare kan vi ju inte åka - då måste jag passa föl :eek:

madde - ett eget spa är ju inte heller fel :d

Stina - har du ingen semester att ta ut :idea: :banana:

B_a_L : Tack för tips, tanken är att vi ska kunna slappa och äta på hotellområdet om Vidar har kört slut på oss :D
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Skillnaden när man åker bil är att man kan gå av en liten stund om det behövs.
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Semester :p Min chef skulle baxna om jag kom och bad om semester, jag har vabbat och varit sjuk själv sammanlagt 13 dagar i år :smirk:
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Jag tycker den största skillnaden snarare är att i bilen är alla fastspända hela tiden, då kan man ju inte amma och sköta toa-ärenden utan att stanna.


På vilket sätt menar du att timmarna mellan 3 och 6 skulle vara olidliga? Jag är mer bekymrad för öronont vid start och landning än längden på resan :crazy:
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

Nu har jag iof inga barn, men däremot lite flygvana. :D

Sist jag flög så satt jag precis framför en familj, där de hade en 3-4 månaders bäbis. Mamman blev tillsagd och fick inte amma vid landning och start. Antingen skulle bäbisen sitta i bilbarnstol i sättet brevid eller så skulle bäbisen sitta i knät på mamman med ansiktet framåt och sitta i extra bäbisbälte. Amning fick endast ske uppe i luften.

Kanske värt att kolla upp!

Lycka till och ha det så skönt på semestern! *avundsjuk*
 
Sv: Charter med bebis och vild 3½-åring...

På flyg kan barnen springa runt och klänga på andra och leka med andra barn och gömma sig och störa personalen :D

Jag tycker inte det är jobbigare att åka långt än kort på själva planet det är antalet konkande timmar som är jobbiga.....

Fast numer så konkar jag på foder och skottkärror och det är jättekul. :angel:

// Åsa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp