Check-enginelampan på SAAB 95

nyttnick

Trådstartare
Nu är jag trött på bilar igen. I synnerhet min bil som bara strular.

I augusti började plötsligt check-enginelampan i bilen att lysa under en långkörning. Inga andra problem med bilen, så det var inga problem att köra vidare.
Bilen skulle ändå in på service, så jag bad dem titta på lampan också. Nu får ni ursäkta alla fel som blir i beskrivningen, för jag är otroligt okunnig när det gäller bilar, motorer, mekanik osv.

De rengjorde Map-sensorn. Lampan slocknade, men tändes innan jag kommit halvvägs hem. Ok, in igen och byte av sensorn. Nu var lampan släckt hela vägen hem, men tändes på väg till jobbet dagen efter. In igen på verkstaden - 4 dygn denna gången.
De har bytt flera givare, om alla var laddluftgivare eller om det bara finns en sån, det vet jag inte. De har fäst något stag som släppt, fixat någon ventil och sugit vakuum (ja ni ser, glasklart eller hur? Blir trött på mig själv för att jag är så okunnig i frågan). Lampan slocknade, de testkörde bilen i 2 mil utan problem, men den tändes innan jag var ute ur stan igen.

Uppkoppling mot databoxen ger felkod som säger att problemet är laddluftgivaren, som är bytt. Vid elektrisk mätning får de ut ungefär 160hk i stället för de 185hk som ska gå att få ut, men de säger att antagligen så är det reella jag får ut ur bilen mycket lägre än så. Gissningsvis har jag tappat runt 50 hk. Det blir inget laddtryck i turbon.
De tror inte att det är något fel mekaniskt på turbon, de funderar på om det är fel på något elektriskt som styr turbon.
De idéer som är kvar, som de ska titta på om ett par veckor är någon arm som styr turbon och något lock som sitter nära avgassystemet som ska öppnas för att inte få för högt tryck när turbon går igång, om det kanske inte stänger som det ska.

Finns det någon här som varit med om liknande? Idéer på vad det skulle kunna vara?

Jag har försökt att läsa på bilforum, men det enda jag får fram är att alla saab 95 före 2004 är skit, och eftersom det är en 2001:a så hjälper det mig inte så mycket. Har inte möjlighet att köpa ny bil just nu, även om det skulle ha varit en bra idé.
 
Nu har inte vi en 9-5, men vi har haft såväl 900 som 9000 och just nu en 9-3 (ja, vi gillar SAAB i det här förhållandet :D)
Min kunskap om bilar sträcker sig ungefär till att kolla olja, men jag kan ju försöka berätta vad som hänt med våra bilar

På 9-3an lyste lampan utan att någon hittade något fel. Visade sig att det var fel på själva lampan, någon datorgrejs till den som inte fungerade som den skulle. På den kan sambon knappt göra något själv, är ju bara elektronik och sånt..

Vi hade problem med turbon på vår 9000, då var det nåt med mottrycket från avgaserna eller nåt sånt (nånting med slangar och ventiler, det läckte någonstans). Där var det dessutom något med styrenheten, men det fixade de när de chippade bilen.

Har för mig att det är 9-5 som brukar ha krångel med oljan.. Kan inte riktigt säga vilken olja och var den ska vara, men har för mig sambon pratat om vevhus (vevhjul?) och nånting mer (otroligt hjälpsamt va :o)
De borde ju kunna koppla in en dator i styrenheten (? eller var de nu kopplar in den) och läsa av felkoderna?

Jag hade nog åkt in till en SAAB-verkstad eller någon annan SAAB-expert, de vet vad som brukar vara fel på olika modeller och årgångar.
 
Jag har haft samma problem på två av mina senaste bilar; motorlampan tändes och emellanåt slocknade den och tändes sen igen. Felet på båda bilarna var ena lambdasensorn.
 
Jag har haft samma problem på två av mina senaste bilar; motorlampan tändes och emellanåt slocknade den och tändes sen igen. Felet på båda bilarna var ena lambdasensorn.
Min slocknar inte emellanåt, bara när de aktivt bytt något, men efter den tänds så fortsätter den att vara tänd.
 
På mina Saabar har enginlampan lyst flera gånger men vanligast har varit något vajsing med turbon eller vevhusventilationen. Men även nån o-ring och lite slangar som blivit utslitna har varit problemet.
Det har iaf varit enkelt och billigt att åtgärda när vi väl hittat det men innan dess blir man ju galen på den där lampan ;)
 
Att motorlampan lyser är bara en indikering på att något är fel, säger liksom inget om vad det är.
Om felkoderna "släcks" via OBD'n släcks lampan men kommer till att börja lysa igen när datorn säger att något är fel. Felkoderna läser man oxå ut via OBD uttaget och med hjälp av en dator eller annan grunka.
Är det fel på en givare (avbrott eller värden som ligger helt utanför vad givaren ska kunna visa) skall felkoden komma så fort bilen startas eller tändningen slås till. Men om givaren ger ett värde som ligger utan för det "normala" kommer inte felindikeringen upp med en gång, utan kommer fört efter en stund då bilens dator först försöker kompensera genom att reglera andra parametrar (bränslemängd, tändning laddtryck mm.) och när det inte hjälper eller blir tillräckligt så kommer felkoden igen.
Med tanke på att det är laddluftsgivaren som spökar eller felindikerar så tyder det ju att det hänger ihop med turbo och wastegaten. (Underbar förklaring med arm och lock för avgaserna, men jag förstår vad du menar :up:)
Verkstaden kan lätt prova så att turbon fungerar genom att koppla förbi wastegaten och öppna och stänga denna manuellt samtidigt som de läser av vad turbon ger för laddtryck.
Vad är det för stag som verkstaden har fäst upp? Det är inte justeringen till wastegaten på turbon? ISF är den rätt justerad och varför har den "åkt" av? Är där någon garagefixare som försökt trycka ut lite extra effekt genom att ändra turbotrycket på wastegaten?:down:
Övrigt tips är väl att kolla ALLA vakuum och tryckslangar i motorrummet på 95orna eftersom de tenderar att bli hårde, spricka och hoppa av... och då tänds lampan! (ofta efter en stunds körning)
 
Övrigt tips är väl att kolla ALLA vakuum och tryckslangar i motorrummet på 95orna eftersom de tenderar att bli hårde, spricka och hoppa av... och då tänds lampan! (ofta efter en stunds körning)

Just ja! Exakt det hände min svärfar häromveckan. Hans 9-3 tände motorlampan och det visade sig att det var några slangar som var trasiga. Det kostade några tior på Biltema och en liten stunds jobb hemma på gårdsplanen.
 
På mina Saabar har enginlampan lyst flera gånger men vanligast har varit något vajsing med turbon eller vevhusventilationen. Men även nån o-ring och lite slangar som blivit utslitna har varit problemet.
Det har iaf varit enkelt och billigt att åtgärda när vi väl hittat det men innan dess blir man ju galen på den där lampan ;)
Jo, det verkar ja vara något med turbon med tanke på att jag tappat mkt kraft i bilen. Hoppas de hittar vad det är.
 
Att motorlampan lyser är bara en indikering på att något är fel, säger liksom inget om vad det är.
Om felkoderna "släcks" via OBD'n släcks lampan men kommer till att börja lysa igen när datorn säger att något är fel. Felkoderna läser man oxå ut via OBD uttaget och med hjälp av en dator eller annan grunka.
Är det fel på en givare (avbrott eller värden som ligger helt utanför vad givaren ska kunna visa) skall felkoden komma så fort bilen startas eller tändningen slås till. Men om givaren ger ett värde som ligger utan för det "normala" kommer inte felindikeringen upp med en gång, utan kommer fört efter en stund då bilens dator först försöker kompensera genom att reglera andra parametrar (bränslemängd, tändning laddtryck mm.) och när det inte hjälper eller blir tillräckligt så kommer felkoden igen.
Med tanke på att det är laddluftsgivaren som spökar eller felindikerar så tyder det ju att det hänger ihop med turbo och wastegaten. (Underbar förklaring med arm och lock för avgaserna, men jag förstår vad du menar :up:)
Verkstaden kan lätt prova så att turbon fungerar genom att koppla förbi wastegaten och öppna och stänga denna manuellt samtidigt som de läser av vad turbon ger för laddtryck.
Vad är det för stag som verkstaden har fäst upp? Det är inte justeringen till wastegaten på turbon? ISF är den rätt justerad och varför har den "åkt" av? Är där någon garagefixare som försökt trycka ut lite extra effekt genom att ändra turbotrycket på wastegaten?:down:
Övrigt tips är väl att kolla ALLA vakuum och tryckslangar i motorrummet på 95orna eftersom de tenderar att bli hårde, spricka och hoppa av... och då tänds lampan! (ofta efter en stunds körning)
Tack för ett väldigt utförligt svar. Nu när du skriver det så sa de något om wastegate, men jag misstänker att det hördes genom telefonen att jag såg ut som ett frågetecken och därför är arm och lock faktiskt ord som jag fick av verkstaden (tummen upp för att de försöker prata ett språk som även mekaniskt okunniga/ointresserade kan hänga med på). Om någon garagepulat med bilen innan jag köpte den vet jag ju inte, men det visar sig kanske. Jag ska ta med det du och ni andra skriver här och ju mer jag får veta, desto bättre frågor kan jag ju ställa och kanske förstå svaren på också.
 
Just ja! Exakt det hände min svärfar häromveckan. Hans 9-3 tände motorlampan och det visade sig att det var några slangar som var trasiga. Det kostade några tior på Biltema och en liten stunds jobb hemma på gårdsplanen.
Tänk om jag ändå kunde intressera mig så att jag kunde göra saker själv med bilen, men jag är så galet ointresserad och tycker att det är skittrist, fast jag skulle vilja vara både kunnig och åtminstone måttligt intresserad. När det gäller bilen lämnar jag bort allt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, undrar om någon här har varit med om något liknande. Köpte en ny Subaru Outback 2010, då vi verkligen ville ha en bra dragbil och...
Svar
10
· Visningar
17 630
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag har fått ett lite knepigt problem med elen på mitt släp.. :crazy: Elen har alla år funkat prickfritt men så helt plötsligt i sommar...
Svar
7
· Visningar
1 497
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 040
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp