Chefskontakt vid distansarbete

cassiopeja

Trådstartare
Hur ofta har ni som är anställda och jobbar hemifrån nu under pandemitider personlig kontakt med er chef? (alltså utöver eventuella gruppmöten). Tar chefen kontakt med dig och stämmer av regelbundet? Tycker du att kontakten funkar bra eller dåligt?

Jag började på mitt nuvarande jobb för ett drygt år sedan, strax innan pandemin bröt ut (så jag kan inte jämföra med hur det fungerade innan), men på drygt ett år så har jag haft personlig kontakt med min chef två gånger. Ett medarbetarsamtal online förra våren, och så ringde han faktiskt upp mig i höstas en gång och frågade hur det gick att jobba hemifrån. "Bra" svarade jag, sen var det inte mycket mer med det. Jag tycker att det är lite i minsta laget (vad ska han bedöma min lönesättning på t ex :confused: ) men det kanske är vanligt att det funkar så?....
 
Hur ofta har ni som är anställda och jobbar hemifrån nu under pandemitider personlig kontakt med er chef? (alltså utöver eventuella gruppmöten). Tar chefen kontakt med dig och stämmer av regelbundet? Tycker du att kontakten funkar bra eller dåligt?

Jag började på mitt nuvarande jobb för ett drygt år sedan, strax innan pandemin bröt ut (så jag kan inte jämföra med hur det fungerade innan), men på drygt ett år så har jag haft personlig kontakt med min chef två gånger. Ett medarbetarsamtal online förra våren, och så ringde han faktiskt upp mig i höstas en gång och frågade hur det gick att jobba hemifrån. "Bra" svarade jag, sen var det inte mycket mer med det. Jag tycker att det är lite i minsta laget (vad ska han bedöma min lönesättning på t ex :confused: ) men det kanske är vanligt att det funkar så?....

Jag ser till att försöka ha kontakt med alla minst en gång i veckan, om inte gemensamma projektproblem där man diskuterat på tu man hand kan fylla den kvoten. Jag vill gärna fånga upp eventuella otydligheter, problem eller missnöjen med ungefär den frekvensen, så att det inte växer i onödan.

(Utvecklingschef med direkt personalansvar för 13 ingenjörer som jobbar med produktutveckling inom elektronik)
 
Nu är jag konsult. Men min chef och jag pratar typ varannan vecka. Slackar däremellan :) Om både högt och lågt, så allt är inte seriöst och jobb relaterat.

Chefen på uppdraget har jag haft 2 personliga möten med.
 
Min chef är bara ett samtal bort, vanligtvis har vi personlig/enskild kontakt utöver gruppmöten och sånt ca 2-3 ggr i veckan för att prata om saker som kommer upp i det dagliga arbetet.
 
Hur ofta har ni som är anställda och jobbar hemifrån nu under pandemitider personlig kontakt med er chef? (alltså utöver eventuella gruppmöten). Tar chefen kontakt med dig och stämmer av regelbundet? Tycker du att kontakten funkar bra eller dåligt?

Jag började på mitt nuvarande jobb för ett drygt år sedan, strax innan pandemin bröt ut (så jag kan inte jämföra med hur det fungerade innan), men på drygt ett år så har jag haft personlig kontakt med min chef två gånger. Ett medarbetarsamtal online förra våren, och så ringde han faktiskt upp mig i höstas en gång och frågade hur det gick att jobba hemifrån. "Bra" svarade jag, sen var det inte mycket mer med det. Jag tycker att det är lite i minsta laget (vad ska han bedöma min lönesättning på t ex :confused: ) men det kanske är vanligt att det funkar så?....
VD möte med alla varannan vecka. Chef möte med alla i gruppen varje vecka. Det känns lagom. Sedan ringer vi o mailar med.
 
Hur ofta har ni som är anställda och jobbar hemifrån nu under pandemitider personlig kontakt med er chef? (alltså utöver eventuella gruppmöten). Tar chefen kontakt med dig och stämmer av regelbundet? Tycker du att kontakten funkar bra eller dåligt?

Jag började på mitt nuvarande jobb för ett drygt år sedan, strax innan pandemin bröt ut (så jag kan inte jämföra med hur det fungerade innan), men på drygt ett år så har jag haft personlig kontakt med min chef två gånger. Ett medarbetarsamtal online förra våren, och så ringde han faktiskt upp mig i höstas en gång och frågade hur det gick att jobba hemifrån. "Bra" svarade jag, sen var det inte mycket mer med det. Jag tycker att det är lite i minsta laget (vad ska han bedöma min lönesättning på t ex :confused: ) men det kanske är vanligt att det funkar så?....
Vi har morgonmöte varje dag, i helgrupp visserligen men i syfte att stämma av läget och då kan jag alltid fånga min chef 5-10 minuter för snabba frågor. Har också avstämning ca varannan vecka, runt en halvtimme för löpande frågor i projekt och utvecklingsarbete. Min chef har knappt 20 pers i sin grupp, vi har i princip alla lika tät kontakt.
 
Vi har enskilda avstämningar med vår chef 2*20 minuter varje vecka. Sedan har vi gemensam avstämning i helgrupp varje morgon. Innan distansarbetet började hade vi enskilda avstämningar max varannan vecka (kan ha varit än mindre frekvent) och gemensamt möte med hela teamet (ca 10 medarbetare) en gång i månaden.
Jag upplever både att min chef har bättre koll på vad jag sysslar med nu, och att jag har bättre koll på vad mina kollegor sysslar med, jämfört med tidigare så det hoppas jag är något vi kan ta med oss även fortsättningsvis.
 
Jag har one-to-one-samtal schemalagt med min chef varannan veckan och sen brukar vi höras nån gång däremellan men då är det rent jobbrelaterat och inte "socialt". Vi sitter inte på samma kontor i vanliga fall heller så det är ingen skillnad mot hur det var pre Corona.
 
Vi har avdelningsmöte en gång per vecka. Däremellan går det mail (och ibland telefonsamtal eller andra Teams-möten) ofta flera gånger i veckan i själva arbetet. Har jag någonting specifikt jag vill ta upp är chefen normalt väldigt lättillgänglig, den största skillnaden nu mot normalt är att det sker på distans (vilket jag i och för sig upplever som ganska obekvämt i sig fortfarande ...). Det finns ju ibland sådana saker som man inte vill ta med alla på ett gemensamt möte.
 
Vi har inga schemalagda avstämningar, men det blir oftast att vi pratas vid på Skype i genomsnitt 2-3 gånger i veckan. Det beror lite på hur mycket vi har att göra samt vad för slags projekt vi jobbar på - de senaste veckorna har det blivit att vi pratat minst en gång om dagen, då vi just nu har många stora och krångliga projekt igång samtidigt.

Via mail hörs vi dagligen, allt mellan 1-10 gånger om dagen.
 
Nästan aldrig numera. Med min förra chef som jag hade till innan förra sommaren hade vi personliga möten ca varannan vecka. En kort avstämning om läget som var väldigt bra. Hade sedan TF chef under hösten och hade sådana möten kanske 2-3 ggr. Nu har jag ny chef sedan årsskiftet och vi har hörts personligen 2 ggr. En gång för medarbetarsamtal och en gång för att han hade lite frågor om en sak jag sagt. Saknar de korta avstämningarna. De var uppskattade oavsett pandemi eller inte.
 
Oj vad ni har tät kontakt med era chefer! :eek:
Min magkänsla av att två gånger per år är lite väl sällan kanske inte är helt galen då... :D
 
Personlig kontakt har varit typ två gånger på ett år. Möten med gruppen har vi 2-3 gånger i veckan. APT en gång i månaden.
 
Det kan nog vara väldigt olika beroende på typ av arbete och arbetsgruppens storlek.

Även om man räknar bort avdelningsmöten och sånt så har jag kontakt med min närmaste chef säkert en gång per dag. Det är inte så att jag har någon rapporteringsskyldighet utan blir rent naturligt och projektrelaterat pga hur verksamheten ser ut. Jag har kontakt med min chefs chef kanske en gång i veckan också av samma anledningar.

Avstämning om hur man har det i största allmänhet, arbetsbelastning osv har vi nog bara en gång per termin. Men eftersom vi har så mycket daglig kontakt blir inte det behovet lika stort heller som jag upplever det.

Annars har vi avdelningsmöten en gång i veckan (har lagts in oftare nu när alla jobbar hemifrån) men det är ju inte direkt på tu man hand.
 
Mailade med min chef idag.

Men jag är ju på kontoret oftast, vet att chefen ringer en del om man är hemma mycket. Vi måste ju dra alla beslut via (enhets)chefen så det blir ju automatiskt kontakt.
 
Vi mailar om diverse arbetsrelaterat. Har inga regelbundna möten eller så. Jag har begärt ett personligt teamsmöte/e-fika så det hade vi för några veckor sen, annars är det längesen vi pratade bara vi två.
 
Hur ofta har ni som är anställda och jobbar hemifrån nu under pandemitider personlig kontakt med er chef? (alltså utöver eventuella gruppmöten). Tar chefen kontakt med dig och stämmer av regelbundet? Tycker du att kontakten funkar bra eller dåligt?

Jag började på mitt nuvarande jobb för ett drygt år sedan, strax innan pandemin bröt ut (så jag kan inte jämföra med hur det fungerade innan), men på drygt ett år så har jag haft personlig kontakt med min chef två gånger. Ett medarbetarsamtal online förra våren, och så ringde han faktiskt upp mig i höstas en gång och frågade hur det gick att jobba hemifrån. "Bra" svarade jag, sen var det inte mycket mer med det. Jag tycker att det är lite i minsta laget (vad ska han bedöma min lönesättning på t ex :confused: ) men det kanske är vanligt att det funkar så?....
Beror på hur man räknar. Ca varannan vecka i videosamtal helt ensam eller med max en kollega. Det brukar vara min efterfrågan som styr.

Sen har vi 3 incheckningsmöten/vecka (hela avdelningen), 1 möte i min arbetsgrupp och ofta andra gemensamma möten som sammanfaller+tar korta saker via mail eller i chatten. Haft 2 utvecklingssamtal senaste året+ ett "coronamående-samtal".

Tycker det funkar bra. Ibland kan det vara lite lång tid till återkoppling (saker behöver förankras men kräver samtidigt snabba svar) men känner mig inte osedd.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 669
Senast: Dorinda
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 698
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 487
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 465
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp