Bukefalos 28 år!

T

_Tazty_

Är på väg att köpa en 3-åring e.Chess och är därför nyfiken på att få veta mera andra avkommer efter honom.
Och gärna också synpunkter på Chess som avelshingst!
 
Har varit spekulant på en häst E.Chess. lät super :love: och jag tog fram en massa fakta om Chess o han lät också super.

Då blev hästen såld :( :idea:
 
Det är vbäl ungefär det jag kommit fram till också, dvs att Chess har en ganska bra stam även om han inte presterat så mkt själv...

Avelsfantaster, kom igen nu, vad har ni att berätta?
 
Ja, han har väl inte bara ganska bra utan mkt bra stam skulle jag vilja säga... Sen har jag för mig att han är placerad i 1,60, eller?

Jag hade Chess högst upp på min lista av hingstkandidater i år ett tag. Det som gjorde att det inte blev han var att han är ganska lång i kroppen, mitt sto är lågställt och jag är lite orolig för den kombinationen. Men han är inte helt avskriven för framtida bruk!
 
Jag kan berätta att har en mycket fint psyke och att han är väldigt vacker och ger vackra avkommor. Hans mor Felicia tävlades av Ted Nätterqvist framgångsrikt i svår klass. Erika Lickhammar red honom i YR-EM 2002 och har startat honom i 1,50. Vet inte om hon rider honom fortfarande...?
 
Chess har absolut gyllene stam; efter Cortez 679 undan Felicia 12859 (Utrillo 432 - Vallon xx), som själv tävlade i hoppning. Felicia har endast fått tre avkommor som alla gått eller går svår internationell hoppning, nämligen Chess själv samt Feliciano 823 och Marcos Lilla Lisa, båda efter Irco Marco.
 
Chess är en hingst som står högt på min "hingstlista" !!!
Han har egna meriter svår hoppning, och har en kanonstam prestationsstam!

De avkommor jag har sett har varit oerhört trevliga, och har hoppat mycket bra! Halvbrodern Feliciano är mer känd och omtalad, men personligen anser jag att Chess är den bättre av dessa två bröder, i alla fall avelsmässigt.

Jag har en bekannt som köpt en avkomma för en kortare tid sedan, och hon är helnöjd! Hästen är cool, och har ett härligt temperament! Den rör sig bra och har en fin hoppteknik.

I år använde jag inte Chess, men han är en trolig kandidat till nästa år, helt klart!
 
Mja, jag kanske utryckte mig lite i underkant när jag skrev 'ganska' bra, men så är jag inte så insatt i avel heller... ;)

3-åringen jag har hittat är långlinjerad och har 'mkt vitt',
verkar som han lämnar det?
 
Hörde någon säga att han kunde lämna lite skarpa hästar, nu ska man ju inte lyssna på rykten... men det är ju ändå kul att höra många olika åsikter...
 
En häst i det förra stallet jag var i där fanns en 4-råig avkomma efter Chess..den var guldblack el va man ska säga(guk med svart man å svans) och en vit fin bläs och svarta strumpor..jaja i allfall..det var skit hög!
Ungefär 170-1,80hög.
Hoppade bra..hade stort steg rörde sig fint, var smal å fin i kroppen!
en toppen häst..förrutom de ryggproblem den hade fått då den var alldeles för hög för sin ålder!
4år och redan 1,78? något..men nu mår den bättre!
Den var ur ur sööt också.
 
Min syster har en avkomma där chess är farfar och han är jättesnäll men är lite bockig och då säger folk att det kommer från chess nämligen pappan till syrrans avkomma är också bockig och lite sprallig när man rider men annars hur lätt som helst att göra med och hoppar bra gör de. Men som sagt de säger att Chess kan lämna en del bockiga hästar *S* eller vad man nu ska kalla det ;) ;)
 
Svarta strumpor????
det finns inget som heter svarta strumpor, du måste ha misstagit dig och trott att den bruna hästens svarta ben var tecken.
/P
 
Vi har fött upp en Chess-avkomma (med fullblodsmamma) Hon är högrest, rör sig bra och hoppkapaciteten är det inga fel på. Hon fick mycket vitt från C. Har faktiskt aldrig hört att C. skulle få skarpa avkommor. Tvärtom så använde vi just honom därför att hans avkommor skulle bli så coola, då mamman är lite skarp. Hade jag haft ett lämpligt sto så skulle jag absolut inte tveka att använda honom igen!
//M
 
Vad är skillnaden mellan en bork och en gulbrun då?
(Inte för att detta skulle vara en färg-tråd, men ... :smirk: )
 

Liknande trådar

Avel Hej Jag har haft 3 avkommor e mr vain alla har vart riktiga rymmare! Fantastiskt fina men busiga. Inte de andra fölen med annan pappa fr...
Svar
5
· Visningar
1 112
Senast: Marvin
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
918
Senast: Queen
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 461
Senast: Inte_Ung
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
990
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp