Bukefalos 28 år!

Chezz Iberico

Sandrooow

Trådstartare
Har länge suttit och funderat på och köpa en chezz Iberico till min fjordkorsning, och har väldigt många frågor som jag hoppas ni med erfarenhet kan svara på :)
Först och främst, vad är det för skillnad på den första modellen och den nya, och vilken föredrar du och varför?
Hur är den och rida i?
Passar den en häst med "normal" manke och som inte är så jätte kraftig? Har enbart läst om folk som har sin på sina bredare kallblod.
Passar sitsstorleken 17,5 byxstorlek 42-44?
Och slutligen, är ju den tyska sidan jag ska köpa sadeln ifrån. Om man endast köper sadeln och fårskinnsöverdraget, får man med allting man "behöver" om man har stigbyglar och läder hemma? För vet att som på tex barefoots sadlar så är stigläderna lite speciella. Tänkte också på alla bossar/knästöd och sånt, det medföljer väl?
Skulle bli jätteglad om någon tog sig tid och svarade på iaf en av frågorna :D
//Sandra
Lite bilder så man kan se ryggen:
263832_200241713356440_152605091453436_526061_3285491_n_156060164.jpg

bild272_148281192.jpg

Han har musklat till sig lite nu över ryggen, och hoppas att det fortsätter i den riktningen ;)
 
Sv: Chezz Iberico

Vet inte om det är till någon hjälp, men om man googlar på "chezz sadel" så kommer det upp en länk till en svensk återförsäljare. De kanske kan hjälpa dig?
 
Sv: Chezz Iberico

Okej, tack! :) Är så osäker på att beställa från nått annat land än Sverige, speciellt eftersom det verkar som att man måste betala innan man skickar dom. Brukar bara handla på postorder, är så himla smidigt! :)
 
Sv: Chezz Iberico

Jag köpte en Hidalgo från Österrike, inte en chezz alltså men iaf, det var inga problem, satte in pengarna på kontot och fick sadeln veckan efter. Har köpt extra paneler där efter och det gick oxå bra. Halva priset på sadeln jämfört mot att köpa den från den svenska återförsäljaren men så var det en testsadel som varit utlånad några gånger men ändå. Jag älskar iaf min sadel och hästen som är gräsligt kräsen och oxå nöjd :) Tyvärr kan jag ju då inte säga något om Chezzen, men till Hidalgon fick jag sadel med paneler och knästöd och den har vanliga stigläderfästen.
 
Sv: Chezz Iberico

Ja! Den är ju nästan hälften så billigare om man köper den i Tyskland. Så du gjorde överföringen via Paypal då, eller vad det heter? Funderar på att köpa extra paneler/stöd direkt, eftersom han har ganska så stor manke även fast den inte är gigantisk. Hur är din hästs rygg uppbyggd och varför köpte du extra paneler? Gärna bild! :)
 
Sv: Chezz Iberico

Jag har köpt min via tillverkaren i Tyskland, förskottsbetalning utan problem, fick sadeln 4 dagar senare! Supersadel, bra balans, ligger stilla (Fjording, vid i bomvidd), passar mig i sadeln som har 17,5-18" i vanliga engelska sadlar. Tar ett tag att rida in den så den blir skön, stel i början. Både knästöd (rejäla) samt utfyllnad till manken medföljer, och panelerna går att ändra breddmässigt.

38345_1310379135.jpg
 
Sv: Chezz Iberico

Tack för svar! :D Jaså visste inte att utfyllnad för manke medföljde? Vilken glad överraskning :) Hur längesen var det du köpte din?
 
Sv: Chezz Iberico

Nej jag satte in direkt på ett konto. Anledningen till att jag köpte extra paneler var att dom som kom med var så tjocka så jag behövde tunnare och så ville jag ha ett par som var två cm längre :)

IMG_4256.jpg


Så här ser min sadel ut. Min häst är väldigt bred och har ingen manke att tala om men jag har haft sadeln på halvblod med jättemanke och med de tjocka panelerna så är det inga problem.
 
Sv: Chezz Iberico

Okej! Vad bra att veta :) Säger samma som aprilia, vad är det för modell? Har inte sett något liknande på Chezz hemsida tror jag, snygg var den iaf! :D
 
Sv: Chezz Iberico

Jag har inte beställt en chezz än men ska göra det så fort vindskyddet vi bygger på är klart.
Innan jag bestämde mig, surfade jag runt och pratat med folk som köpt en och ingen jag stött på är missnöjd med den eller kontakten med leverantören, det har inte varit några problem och det låter lovande så jag tycker de som säljer den i Sverige är så pass mer dyr.
Jag är sugen på den här, tydligen är det bara designen och färgen som skiljer sig från den vanliga Ibericon.

Sevilla
 
Sv: Chezz Iberico

Har inte heller hört någon som har varit missnöjd med sadeln(mer än kvalitén, som tydligen är bra för priset) eller leverantören. Men man är ju ändå lite skeptisk till hela "betala innan man får sadeln" grejen, eller iaf jag när det gäller internet :P Men ge uppdatering på hur lång tid det tog och när du får hem den! Ska du betala via Paypal lr det andra?(som jag inte riktigt har förstått vad det innebär än?)
 
Sv: Chezz Iberico

Har beställt nu! Får nästa vecka troligtvis på torsdag trodde dom! Är så grymt spänd 8D Betalade på kortet via paypal, trodde först att man var tvungen att lägga över pengar på paypal. Hur smidigt som helst ju!
Så om någon är intresserad så kan jag ta lite bilder och skriva vad jag tycker när jag får den :)
 
Sv: Chezz Iberico

Vad spännande! :bump:
Och jag skulle tycka det var roligt att få se bilder och höra vad du och hästen tycker om sadeln. :)
 
Sv: Chezz Iberico

Vill också ha en rapport! :laugh: Har kollat runt lite på tyska sidor och där är dem biligare ja. har fastnat för en beige variant. Men vet inte hur man översätter all den tyska texten?
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 828
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har kollat i gamla trådar men vill veta mer. Ni som har Chezz, vad tycker ni om storlekarna? Jag varierar mellan 38 och 42 i byxstorlek...
Svar
3
· Visningar
2 177
Senast: svea
·
Utrustning Jag funderar på att köpa en Chezz iberico... Men jag har en del stora frågetecken..:confused: I alla fall jag sätter upp en lista och...
Svar
11
· Visningar
3 869
Senast: Totola
·
Western Jag varken tränar eller tävlar western men både har en w-sadel och funderar på att köpa en ;) Jag kan inte mycket alls om den här sidan...
Svar
5
· Visningar
1 989
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp