Chica är hemma (vildkaninungen)

Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

den luktar inte kanin längre eftersom den är badad, dessutom blir det fel eftersom den har vart borta och kommer tillbaka igen. Kaniner har lätt för att stöta ut ungar
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

men om dom INTE hade badat, utan direkt tagit ut den igen när dom fick syn på den. då hade den inte varit badad.

jag har inte så stor koll, men "vanliga" kaniner klarar ju av att man tar deras ungar, det borde väl vildkaniner ockås..?
och eftersom den inte är så liten så skulle den säkerligen klara sig själv.
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Men alltså, har du någonting emot att de tog hand om en kaninunge eller att de skiter i att det är olagligt att ha ett vilt djur hemma?

Jag tycker att det är jättebra att det finns människor som bryr sej såpass mycket att de tog hand om en kaninunge de inte trodde skulle klara sej själv i den stora vida världen. So what om det är olagligt? Tror du att polisen kommer att sätta TS i fängelse??
Jag tror knappast att någon bryr sej över huvud taget, när Bansan fick som svar att avliva kaninungen från myndigheterna.

TS: Lycka till med kaninen och hoppas att den får det bra hos er.
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)


Är du säker på att det är en kanin och inte en hare? Jag tog också hand om en harunge en gång och den såg precis likadan ut de första veckorna. De var först när den blev äldre som öronen och baktassarna blev längre och man såg att det var en hare och inte en kanin.

Anledningen till att jag tog hand om den var att grannens katt kom släpandes med den hem. Vi släppte den sedan när vi hade haft den i kanske 2 månader och den fortsatte att komma hem till oss några gånger i veckan i ca 2-3 år innan den plötligt slutade komma helt.

Mvh

Tora
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Men alltså, har du någonting emot att de tog hand om en kaninunge eller att de skiter i att det är olagligt att ha ett vilt djur hemma?

Jag tycker att det är jättebra att det finns människor som bryr sej såpass mycket att de tog hand om en kaninunge de inte trodde skulle klara sej själv i den stora vida världen. So what om det är olagligt? Tror du att polisen kommer att sätta TS i fängelse??
Jag tror knappast att någon bryr sej över huvud taget, när Bansan fick som svar att avliva kaninungen från myndigheterna.

TS: Lycka till med kaninen och hoppas att den får det bra hos er.



tack så jätte mycket för ditt svar.. det var som att lägga orden i mun på mig... :bump:
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Är du säker på att det är en kanin och inte en hare? Jag tog också hand om en harunge en gång och den såg precis likadan ut de första veckorna. De var först när den blev äldre som öronen och baktassarna blev längre och man såg att det var en hare och inte en kanin.

Anledningen till att jag tog hand om den var att grannens katt kom släpandes med den hem. Vi släppte den sedan när vi hade haft den i kanske 2 månader och den fortsatte att komma hem till oss några gånger i veckan i ca 2-3 år innan den plötligt slutade komma helt.

Mvh

Tora


Nää.. säker är jag inte.. men harar är ju mycket större.. och om det isf. skull evara en hare, så hade den ju inte varit mer än MAX 3 veckor, och då hade hon ju dock inte klarat sig, Eller??:confused:
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Nää.. säker är jag inte.. men harar är ju mycket större.. och om det isf. skull evara en hare, så hade den ju inte varit mer än MAX 3 veckor, och då hade hon ju dock inte klarat sig, Eller??:confused:

:eek: Jag har väl inte lurat på dig en HARE :rofl:
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Såklart är det bra att människor bryr sig, men JAG tycker att det är fel att ha ett en gång vilt djur inne.
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Såklart är det bra att människor bryr sig, men JAG tycker att det är fel att ha ett en gång vilt djur inne.

Jag gjorde som sagt allt jag kunde för att återföra henne till det vilda. Men att släppa henne fritt ute när hon var chockad var för mig aldrig ett alternativ. Jag funderade på att släppa henne dagen efter men då katten hade "dreglat" & blött ner nästan hela hennes päls när han släpade in henne så är jag ganska säker på att hon hade stötts bort av modern om hon hittat tillbaka.

Enligt viltrehab så var alternativen att åka många mil och lämna henne till dem eller att slå ihjäl henne... & även om jag skulle åkt upp med henne så hade de kanske trots allt avlivat henne.

JAG ansåg hennes liv mer värt än "naturens gång".
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

lite trådkapning nu men jag undrar: om katten hade släpat hem en råtta eller mus, hade ni gjort samma sak med den då? eller hade katten fått behålla sitt byte?

*bara undrar*
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

lite trådkapning nu men jag undrar: om katten hade släpat hem en råtta eller mus, hade ni gjort samma sak med den då? eller hade katten fått behålla sitt byte?

*bara undrar*

Jag tar mössen ifrån mina katter & släpper dem... Är de skadade så tar jag ihjäl dem men jag låter inte katten göra det i min åsyn.
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Fast någon gång var ju alla djur vilda. Även hästarna!
Idag har det bedrivits avel med hästar i flera hundra år, men så har det inte alltid varit.
Samma sak med alla andra djur. En gång i tiden var de vilda, men människan tog in dem och gjorde dem tama.

Jag tror inte att denna kaninen (eller haren) kommer att lida. Då skulle ju alla andra kaniner i fångenskap också lida ju.
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Nää.. säker är jag inte.. men harar är ju mycket större.. och om det isf. skull evara en hare, så hade den ju inte varit mer än MAX 3 veckor, och då hade hon ju dock inte klarat sig, Eller??:confused:

Nu är det ju svårt att säga från en bild bara, men "min" hare var väldigt liten och det är väl inte omöjligt att den klarar sig själv i alla fall ett tag bara den kan se, äta och röra sig. Tveksamt dock att den klarat av att hålla sig från rovdjur (var det inte katten som fångat dennna också?) Men du får väl se vad som händer med tiden. Det brukar dock ta några veckor innan man kan se haranlagen.

Detta var ju riktigt spännande. Du måste återkomma med bilder på den lille allt eftersom den växer.

Mvh

Tora
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Jag släpper ut råttan/musen.


ramonarunds: om man ska tänka sådär kan man ju ta in flodhästar och annat också, för dom blir väl tama nån gång dom också.
om katten tar en råtta sätter ni väl inte råttan i bur?
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Jag förstår inte. Om katten nu tar en råtta/mus, då tar ni ju inte in den och har den som husdjur? Varför göra den annorlunda med en hare/vildkanin/whatever?
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

den luktar inte kanin längre eftersom den är badad, dessutom blir det fel eftersom den har vart borta och kommer tillbaka igen. Kaniner har lätt för att stöta ut ungar

Sag inte det vi hade en tam kanin som gick los hemma pa garden nar jag var barn, han slog sig i slang med en vild kaninhona och sa smaningom flyttade dom ihop och...ja i valdigt manga ar sedan var vildkaninerna rund var gard typ dubbelt sa stora som vanliga vildkaniner!

Men varan Julle var ju en vuxen kanin som hela tiden hade tillgang till mat som vi satte ut i ladan.... det var valdigt gradvis som han flyttade ut i det vilda liksom.

/KT
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Vad söt hon är :)

Så himla bra att du tagit dig an denna ungen. Hoppas allt går bra! Vissa vildkaniner som blivit tamkaniner kan dock ha ett ganska besvärligt temperament, just för att de har vildkaninens stora hjärna. Något som våra små korkade :smirk: tamkaniner inte har..

Jag håller verkligen tummarna för att hon blir en mysig och go liten kanintös. ^^
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

Sag inte det vi hade en tam kanin som gick los hemma pa garden nar jag var barn, han slog sig i slang med en vild kaninhona och sa smaningom flyttade dom ihop och...ja i valdigt manga ar sedan var vildkaninerna rund var gard typ dubbelt sa stora som vanliga vildkaniner!

Men varan Julle var ju en vuxen kanin som hela tiden hade tillgang till mat som vi satte ut i ladan.... det var valdigt gradvis som han flyttade ut i det vilda liksom.

/KT

jag pratar om en unge som om det hade varit aktuellt skulle ha satts tillbaka till flocken och behövt en mamma, jag trodde inte att mamman skulle acceptera en unge som luktar mer människa än vildkanin. har sett allt för många tamkaniner som stött ut ungarna ur boet för att de inte vill sköta dem (olika anledningar) och förstår inte varför en vild kaninhona skulle vcilja ta sig an en unge som inte luktar som hennes.
 
Sv: Chica är hemma (vildkaninungen)

jag pratar om en unge som om det hade varit aktuellt skulle ha satts tillbaka till flocken och behövt en mamma, jag trodde inte att mamman skulle acceptera en unge som luktar mer människa än vildkanin. har sett allt för många tamkaniner som stött ut ungarna ur boet för att de inte vill sköta dem (olika anledningar) och förstår inte varför en vild kaninhona skulle vcilja ta sig an en unge som inte luktar som hennes.

Och jag pratar om att det troligen ar lattare att aterfora kaninen till det vilda litet langsamt nar den val ar vuxen och kan klara sig sjalv litet battre an vad en unge gor som fortfarande ar beroende av en kaninmamma.

/KT
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp