chihuahua eller dvärgpudel?

pernilla_s

Trådstartare
Då mina för och nackdelar på båda raserna väger upp varandra får jag be allvetande buke om råd.

Tänkt att barnen ska hjälpa till lite med vovven under stor uppsikt. Den är min så klart. Jag kommer träna den åtminstone smått i rallylydnad men även agility.

har två hundar på ca 25 kg.

Pudeln faller lite för mig på grund av utseendet :P Men utseendet e inte allt. En trevlig glad hund som följer glatt med och inte har problem med andra hundar e viktigast.
 
Vad är det med pudelns utseende som du inte tycker om? Jag är inte så förtjust i dem när de är alldeles puffiga, men håller man dem kortklippta tycker jag de ser rätt käcka ut.

P1010566.jpg~original

(random googlebild)

Jag hade räknat med att en pudel är mjukare än en chihuahua, mot både folk och fä. Och jag har intryck av (men ska inte svära på!) att en chihuahua är mindre robust fysiskt - jag hade varit orolig att de där små pinnbenen smäller av antingen i lek med barnen eller med de större hundarna. :o
 
Vad är det med pudelns utseende som du inte tycker om? Jag är inte så förtjust i dem när de är alldeles puffiga, men håller man dem kortklippta tycker jag de ser rätt käcka ut.

P1010566.jpg~original

(random googlebild)

Jag hade räknat med att en pudel är mjukare än en chihuahua, mot både folk och fä. Och jag har intryck av (men ska inte svära på!) att en chihuahua är mindre robust fysiskt - jag hade varit orolig att de där små pinnbenen smäller av antingen i lek med barnen eller med de större hundarna. :o

Ja, eller de utstående ögonen... Jag hade valt pudel alla dagar i veckan. Det verkar vara en långt mycket mer sund hund.
 
Då mina för och nackdelar på båda raserna väger upp varandra får jag be allvetande buke om råd.

Tänkt att barnen ska hjälpa till lite med vovven under stor uppsikt. Den är min så klart. Jag kommer träna den åtminstone smått i rallylydnad men även agility.

har två hundar på ca 25 kg.

Pudeln faller lite för mig på grund av utseendet :P Men utseendet e inte allt. En trevlig glad hund som följer glatt med och inte har problem med andra hundar e viktigast.

Jag skulle inte välja chihuahuan. Iallafall inte till annat än promenader ungefär. Jag tycker det inte är en trevlig ras, träffat många.
 
Då mina för och nackdelar på båda raserna väger upp varandra får jag be allvetande buke om råd.

Tänkt att barnen ska hjälpa till lite med vovven under stor uppsikt. Den är min så klart. Jag kommer träna den åtminstone smått i rallylydnad men även agility.

har två hundar på ca 25 kg.

Pudeln faller lite för mig på grund av utseendet :P Men utseendet e inte allt. En trevlig glad hund som följer glatt med och inte har problem med andra hundar e viktigast.
Pudel alla gånger, chiuhaua är så mycket mer knepiga att träna, en pudel är glad alltid :) dessutom lite större och lättareatt beelöna då de ofta går upp på två ben=)
 
Mina pudlar får ha lite lång päls nu på vintern och toffs på huvudet, lite kortare hår på nos och tassar, men inte rakat =) på sommaren klipps de ner kort kort, men jag sparar toffs på huvudet och merpäls runt öron och svans=) de är supersöta pudlar verkligen om man låter bli att klippa dom i en ful frisyr.
 
Mina pudlar får ha lite lång päls nu på vintern och toffs på huvudet, lite kortare hår på nos och tassar, men inte rakat =) på sommaren klipps de ner kort kort, men jag sparar toffs på huvudet och merpäls runt öron och svans=) de är supersöta pudlar verkligen om man låter bli att klippa dom i en ful frisyr.
Om jag bara visste hur man la in bilder så skulle du få en sötchock=)
 
Vad är det med pudelns utseende som du inte tycker om? Jag är inte så förtjust i dem när de är alldeles puffiga, men håller man dem kortklippta tycker jag de ser rätt käcka ut.

P1010566.jpg~original

(random googlebild)

Jag hade räknat med att en pudel är mjukare än en chihuahua, mot både folk och fä. Och jag har intryck av (men ska inte svära på!) att en chihuahua är mindre robust fysiskt - jag hade varit orolig att de där små pinnbenen smäller av antingen i lek med barnen eller med de större hundarna. :o
Alltså förlåt men detta var en av de fulast klippta pudlar jag sett =P
 
Alltså förlåt men detta var en av de fulast klippta pudlar jag sett =P

Inga problem. :D
Om du menar att den är lite tussig och ojämn håller jag med dig, det stör dock inte mig men säkert andra. Om du menar att den är ful för att den inte är "formklippt" så håller jag inte med, men vi behöver ju inte vara överens heller. :D

För mig ser pudlar bra eller i alla fall helt OK ut så länge man håller dem jämnt kortklippta. När man börjar bulla ut här och där för att lura ögat till former kroppen inte har så tycker jag det inte ser det minsta tilltalande ut. Andra tycker olika, och så får det ju vara.
 
Tanken med pudelns (en vattenapporterande hund) klippning var från början att klippa bort päls för att den inte skulle vara så tung, men man sparade runt bröstkorg, leder och över njurarna för värmens skull. Topknot (på huvudet) och svansboll gjorde det lättare att identifiera enskilda hundar på håll. Visst har det urartat sen dess i utställningsringen men från början fyllde klippningen ett syfte.
 
Tanken med pudelns (en vattenapporterande hund) klippning var från början att klippa bort päls för att den inte skulle vara så tung, men man sparade runt bröstkorg, leder och över njurarna för värmens skull. Topknot (på huvudet) och svansboll gjorde det lättare att identifiera enskilda hundar på håll. Visst har det urartat sen dess i utställningsringen men från början fyllde klippningen ett syfte.

Jo jag känner till att den ska vara funktionell (även om jag inte är övertygad), det förhindrar inte att jag tycker det är fult som stryk. :D
 
Jag hade inte valt någon av raserna utan hade tittat på papillon om jag ville ha en minihund. Har i princip bara träffat riktigt trevliga papillons, bra mentalt och arbetsvilliga.

Jag har träffat en bra resten avskyvärda rädda nerviga skälliga. Därför uteslöt jag den direkt. Efter att ha gått en kurs med två sådana så :crazy:.
 
Inga problem. :D
Om du menar att den är lite tussig och ojämn håller jag med dig, det stör dock inte mig men säkert andra. Om du menar att den är ful för att den inte är "formklippt" så håller jag inte med, men vi behöver ju inte vara överens heller. :D

För mig ser pudlar bra eller i alla fall helt OK ut så länge man håller dem jämnt kortklippta. När man börjar bulla ut här och där för att lura ögat till former kroppen inte har så tycker jag det inte ser det minsta tilltalande ut. Andra tycker olika, och så får det ju vara.
Jag förstår vad du menar :) när man har pudel själv lär man sig att se en hemsk klippning:) men kortklippt är bra =D
 
Jag har träffat en bra resten avskyvärda rädda nerviga skälliga. Därför uteslöt jag den direkt. Efter att ha gått en kurs med två sådana så :crazy:.
Jag har faktiskt bara träffat riktigt trevliga pappisar:) som tävlar agility och är med på allt :) ingen av dom är skällig eller nervig:)
Vill du ha "agilitypudel" kan jag tipsa om att det finns riktigt bra uppfödare med så kallade agilitypudlar :)
Även toy/dvärg, där de avlar mycket på det mentala och inte främst för utställning..
 
Senast ändrad:
Jag har träffat en bra resten avskyvärda rädda nerviga skälliga. Därför uteslöt jag den direkt. Efter att ha gått en kurs med två sådana så :crazy:.
Du får träffa fler :). Pappisarna (de renrasiga) är ofta väldigt stabila och trevliga. Har inte träffat någon som är skällig eller nervöst lagd. Har däremot träffat allt för många dåliga pudlar, i alla storlekar :(. Haft några på BPH också, en fick vi bryta och ett par har fått riktigt dåliga siffror på det mesta. Jättesynd, för pudel är annars en väldigt "lagom" ras.
 
Jo jag känner till att den ska vara funktionell (även om jag inte är övertygad), det förhindrar inte att jag tycker det är fult som stryk. :D

Jag tyckte som du förr, men jag har ändrat mig! :o

Efter att ha sett otaliga pudlar på utställningar de senaste åren så har jag mer och mer fascinerats av klippningen som är en konst i sig. De som klippt sina pudlar på ett sätt där varje lock ligger rätt och de visar upp dem i sin allra bästa dager - det är sannerligen häftigt.

Jag är särskilt imponerad av storpudlar som rör sig som om de dansade på moln och där "bollarna" vid tassarna gör upplevelsen än mer av en illusion.

Men till vardags... näää..

Aldrig, att jag hade haft tålamod och hålla på med frisyrer. Dessutom tycker jag att "hemmaklippning" är jättefint på en vardagshund.

/Priffe - som gillar de stora pudlarna
 
Jag har en chihuahua och jag är jätteglad för henne. Hon är bara 4 månader men absolut en käck liten hund. Jag har lagt spår ett par gånger och hon är jätteduktig på att spåra. Hon hänger med på det mesta och är härligt lyhörd tycker jag. För mig är det viktigt att hon blir "hund" och inte en acessoar.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 638
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
25 010
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 329
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 824
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp