chihuahua eller dvärgpudel?

Öppen för fler förslag? Finns väl fler små raser som matchar vad du är ute efter? Havanais? (Frisk, liten, luddig).
 
Då mina för och nackdelar på båda raserna väger upp varandra får jag be allvetande buke om råd.

Tänkt att barnen ska hjälpa till lite med vovven under stor uppsikt. Den är min så klart. Jag kommer träna den åtminstone smått i rallylydnad men även agility.

har två hundar på ca 25 kg.

Pudeln faller lite för mig på grund av utseendet :P Men utseendet e inte allt. En trevlig glad hund som följer glatt med och inte har problem med andra hundar e viktigast.


Av de två röstar jag klart på pudeln - friskare, tåligare. Köp en mellanpudel så får du mer för pengarna. :D
 
Öppen för fler förslag? Finns väl fler små raser som matchar vad du är ute efter? Havanais? (Frisk, liten, luddig).

Jag har kollat raser och funderat. Sen har jag tittat på annonser och valt ut med hjärtat efter ras jag varit intresserad av. Till slut stod det mellan två individer och som de ser ut nu blir det pudeln. Ska åka och titta idag så får vi se.
 
Det finns bra och dåliga individer i alla raser så man måste vara noga med vad man köper. MIN erfarenhet dock är att chihuahuaor ofta är stora hundar i liten förpackning med den lilla ettriga hundens humör och ofta inte passar som barnhund och allt för ofta inte får vad de behöver därav att de beter sig illa.
Man måste tänka efter vilket liv man kan ge hunden. Både chihuahua, pudel och papillon orkar och vill jobba och behöver det. Min papillon/shi tzu/pudelmix gör allt som min stora pudelmix gör. Tränar, apporterar, park our, agilityövningar, 1 mil i skogen och har större föremålsintresse än min pudelmix oxå mindre impulsiv.
Vill man ha en lugnare hund kan man kika på bichon frise eller cotton de tular osv.

Angående frisyr så kostar det att klippa hundar och väntar man 3 månader imellan så har man ett troll ofta tovigt oxå. Så man måste nästan lära sig sköta lite själv:



Efter:



Min storpudelmix i en frisyr utan bollar men ändå former. Man kan trolla fram en smalare midja och mer bröstkorg, längre hals osv så visst är det en konstform. Jag tycler det är kul och är självlärd genom trial and error.

Pudlar är oftast impulsiva och reaktiva, roliga, glada, med på allt men man måste ha ett sinne för humor annars får man istället grå hår de första 5 åren typ...de älskar sin familj mer än allt och en del är svåra lämna ensamma. Sedan är det pälsvården. Pälsen växer 1 cm minst i månaden. Den växer överallt. Mellan tårna, inuti öronen osv så att åtminstone lära sig klippa/raka nos, hygienområde och mellan tår och trampdynor är ett måste om man som jag hatar ett ovårdat utseende. Sedan ska hunden lära sig att njuta av pälsvården och inte bitas oxå...

 
Om det är mellan pudel och chihuahua det står skulle jag utan tvekan säga pudel, men annars vill nog även jag slå ett slag för papillioner av bra stam.

Till vardags tränar jag med Kicki som har en av Sveriges högst utbildade papillioner inom bruks (spår)
Hon är en av dem som driver hårt i att visa vilken allsidig arbetshund en papillion kan vara, nästa år kör det till och med bruksläger för enbart pappisar.
Mycket hund i liten förpackning!
 
_IGP2670.JPG
 
Då mina för och nackdelar på båda raserna väger upp varandra får jag be allvetande buke om råd.

Tänkt att barnen ska hjälpa till lite med vovven under stor uppsikt. Den är min så klart. Jag kommer träna den åtminstone smått i rallylydnad men även agility.

har två hundar på ca 25 kg.

Pudeln faller lite för mig på grund av utseendet :P Men utseendet e inte allt. En trevlig glad hund som följer glatt med och inte har problem med andra hundar e viktigast.

Hej.
Jag har själv funderat över samma fråga, vilken ras. Och jag valde pudel. En dvärgpudel. Jag är mer än nöjd över det valet. Pudlarna är enkla att hantera, sällskapliga och lättlärda. En smidig ras och fäster sig ofta för 1 person men klarar av att vara runt de andra med. Pudeln är mest lämplig av chihaua och pudel till agility. Min gosse är 4mån och hoppar, springer redan smidigt som bara den. Han älskar att vara ute och tycker att livet leker på dom en dans. Alltid glad och villig. Enkel att förstå. Jag är 13 år och det är mest jag som sköter om han. Men min familj (mamma, pappa, lillebror) klarar bra av att hantera honom med. Han älskar att vara ute och är väldigt leksam av sig. Pudeln passar bra till familjer skulle jag säga. Skäller ej av mina erfarenheter alls i närheten av en chihaua.

Jag var även tveksam med utseendet. Men jag har valt att ej klippa honom speciellt mycket och tycker han är urgullig så.
Hoppas du hittar en perfect ras och att jag kunde hjälpa. Bilden är på min hund!
 

Bifogade filer

  • IMG_20190412_144948_713.jpg
    IMG_20190412_144948_713.jpg
    150,4 KB · Visningar: 16
Hej.
Jag har själv funderat över samma fråga, vilken ras. Och jag valde pudel. En dvärgpudel. Jag är mer än nöjd över det valet. Pudlarna är enkla att hantera, sällskapliga och lättlärda. En smidig ras och fäster sig ofta för 1 person men klarar av att vara runt de andra med. Pudeln är mest lämplig av chihaua och pudel till agility. Min gosse är 4mån och hoppar, springer redan smidigt som bara den. Han älskar att vara ute och tycker att livet leker på dom en dans. Alltid glad och villig. Enkel att förstå. Jag är 13 år och det är mest jag som sköter om han. Men min familj (mamma, pappa, lillebror) klarar bra av att hantera honom med. Han älskar att vara ute och är väldigt leksam av sig. Pudeln passar bra till familjer skulle jag säga. Skäller ej av mina erfarenheter alls i närheten av en chihaua.

Jag var även tveksam med utseendet. Men jag har valt att ej klippa honom speciellt mycket och tycker han är urgullig så.
Hoppas du hittar en perfect ras och att jag kunde hjälpa. Bilden är på min hund!
TS pudel bör vara 3,5 år vid det här laget ;)
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Nu har jag slitit mitt hår länge nog över att försöka navigera djungeln av raser och uppfödare, utan att komma någon vart. Så med risk...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 605
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
24 995
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 329
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 822
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp