Chihuahua/Papillon?

Lillagoajag

Trådstartare
Satt och "plågade" mig själv och kollade på hundar till salu. Ska absolut inte ha någon mer hund men jag brukar roa mig med att kolla på annonser ibland. Vissa valpar är ju bara mer än lovligt söta:love:

Nu till saken. Upptäckte att blandningen Chihuahua/Papillon verkar väldigt vanlig och undrar om det är någon som har någon teori om varför?
För att de är söta?
För att det är 2 ganska så populära raser?
Eller blir det kanske helt enkelt väldigt trevliga hundar?
Kanske till och med är någon här inne som har en sådan här korsning eller föder upp?


Jag kan inte riktigt tro att alla dessa är "olyckor" så någon tanke borde det kanske finnas bakom?
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Jag tror på att det mest är "Man tager vad man haver i närheten" och att bägge raser är "små o söta".
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Tanken bakom är väl att små söta valpar som inte förväntas bli så stora i vuxen ålder är lättsålda i de flesta fall och givetvis att "tiken är ju så söt, snäll och vill verkligen bli mamma"..

Sådana små söta saker inbringar också (i många fall, men inte alla såklart) en ganska hög inkomst till uppfödaren då valpar av små raser/blandraser överlag ligger högt i pris.

:cool:
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Dessutom har man ju fördelen av att små hundar ofta inte får så många valpar, så de behöver inte ens stå ut med massor av valpkiss eller söndertuggade stolsben. Bara "lite lagom"...
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Enligt ryktet är det sedan tvånget om ögonlysning många papillontikar som har avelsspärr på sig. Enligt ryktet parar de då med en chihuahuahane för att inte få frågorna varför de renrasiga valparna inte är reggade.

Allt enligt ryktet. Jag vet faktiskt inte. Men jag vet att det är en populär blandning.
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Borde ju bli rätt ... fel om det tittar ut något som inte har någon godkänd färg alls. Ursh för övrigt, båda raserna har ju ögonproblem (antar jag).
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Finns PRA men det är väldigt sällsynt på chi. Jag ögonlyser mina just in case eftersom de går i avel (det är en rekommendation men inget krav).
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Borde ju bli rätt ... fel om det tittar ut något som inte har någon godkänd färg alls.
Vad menar du nu? Vad spelar det för roll vad valparna har för färger, de kan ju inte ställas ut eller reggas i alla fall?

Ursh för övrigt, båda raserna har ju ögonproblem (antar jag).
Chihuahua har inte mer ögonproblem än vad andra hundraser har. Det har däremot papillon, varpå ögonlysning nu är ett krav för att få avla.
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Jag fick slå upp "cherry eyes", hade inte hört uttrycket innan, och tänkte att jag kan dela med mig av informationen - här står inte småhundarna med som vanligen drabbade i alla fall... Vilken obehaglig utväxt!
http://kennet.skk.se/SKK-Web-Plats/...p;quot;&sokord="Cherry+eye"

Till TS:
Småraser verkar ju blandas hejvilt - fortfarande Paris Hiltonsyndromet kanske. Det finns köpare oavsett, därför produceras de utan större planering.
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

för att de är lättsålda o lätta att föda upp.
Har en bekant som tar två kullar om året på sina tik, säljer valparna för 10k styck, det ger fina pengar eftersom omkostanderna är i princip nada.
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Är det skrivfel? Två kullar om året på sina tik? Är det två kullar om året på sin tik eller två kullar om året på sina tikar (hur många är de då??)?

Om det är så att personen tar två kullar om året på någon tik är det dags att anmäla, för enligt svensk lag är det bara tillåtet att ta två kullar efter varandra en gång, sen måste tiken vila ett år.

Det är inte schysst mot sina tikar att behandla dem på det viset. Inga pengar i världen är värda att vara elak mot sina djur för.
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Kom ett a för mycket. Det är en tik. Förra året var det två kullar. Hur det var året innan minns jag inte helt, men iaf en kull. Detta år vet jag inte eftersom jag inte är i de trakterna längre.
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

En kanonbra blandning helt enkelt:-) Min chihuahua/pappilon tik har nu fått valpar med en chihuahua. Valparna är alltså 75 %chihuahua. De kommer att bli lagom stora, pigga och lyhörda små hundar på ca 3 kilo. Ni vet väl att den som säger att kärlek inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en chihuahua:-)
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Ni vet väl att den som säger att kärlek inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en chihuahua:-)
Men....du äger ju inte heller någon chihuahua!! :grin:

Och de som vill ha kärlek som kan köpas för pengar köper förhoppningsvis en renrasig chihuahua och inte någon obskyr blandning där föräldradjuren inte är testade.
 
Sv: Chihuahua/Papillon?

Jag känner en chihuahua/papillon som är köpt på blocket :D ser ut som en papillon med mindre öronpäls. Blyg är hon, men jättegullig och trevlig när man lärt känna henne.

Eh, ja, det var det jag hade att säga om saken :cool:
 
En arbetskamrat till mig har en chihuahua/papillon som jag träffar ofta.

Den har nog fått det värsta av båda raserna och även småhundsyndromet för han skäller på ALLT. Han är aggressiv och vaktig mot grejer som han hittar hemma oavsett om det är tuggleksak, hundben, grytlapp eller en vante. Då morrar han och hugger mot handen och han har även bitit mig några gånger och såklart ägaren också. Men aldrig allvarlig eftersom han är så liten.

Han har energi så det räcker och blir över och får inte tillräckligt med stimulans eller motion, mest bara korta kissrundor på 10-15 min och när han är ute så skäller han på allt som rör sig verkligen.

Han ser nog dåligt i mörker också tror vi för han är betydligt mer skällig och orolig på kvällen än mitt dagen.

Så allt som allt, en otroligt osäker och aggressiv hund som gör lite som han vill pga dålig uppfostran. Skulle han varit en stor hund så skulle han ha blivit avlivad eller såld för länge sen.

Men han är ju söt iaf och uppfödaren fick 7000 för han så hon gjorde nog en bra deal med det där skrället.
 
Vi har nu en granne med chihuahua/papillon-korsning. Mest chihuahua i den vilket märks på utseendet. En extremt pigg hund, alltid glad och väldigt social med andra hundar. Lite skällig ibland, men betydligt tystare än många andra småhundar jag mött. Hon var rädd för fyrverkerierna på nyårsafton, men klarade "småsmällarna" före och efter utan problem enligt matte.

Kan själv tänka mig att hon hade passat perfekt i ett aktivt hem med mycket mental träning och dagliga lite längre promenader. Det är en riktigt rolig liten hund som jag tror skulle vara väldigt lättlärd. Var hon bor? Hos två pensionärer som bara vill gå långsamma små promenader med henne. När jag tipsat om valpkurs, rallylydnad och annat kul så har ägarna alltid varit totalt ointresserade, tyvärr.
 
Jag har en chihuahua/papillon tik på 6 år. Jag fick henne av en kompis när hon va 7 månader. Kompisen hade omplacerat henne till ett ungt par som resonerade "jamen, hon är ju så liten, hon behöver väl inte mycket motion?!"
Fick hem en stressad, ouppfostrad, understimulerad, jobbig liten "äckelhund". (Tillägger att jag är en storhundsmänniska, och har faktiskt fortfarande fördomar mot småhundar)
Men, hon har blivit den bästa hund jag haft. Hon hänger gladeligen med på långa turer i skogen, vandring på fjället och promenader i snö/regn/blåst. Hon är jättesocial, har inga rädslor what so ever, inga aggressioner, inget resursförsvar. Hon skäller aldrig förutom när det plingar lr knackar på dörren, vilket är helt accepterat med tanke på att chihuahua är en larmande ras. Hon gör det hon ska, larmar, och hämtar mig.
Hon är grym med andra hundar, har jättefint "språk" och beblandar sig bara med vettiga individer. Hon har mycket kamp och leklust, och är fruktansvärt lättmotiverad. Dessutom är hon en modig liten skit, har inga problem i nya miljöer lr konstiga ytor. Går gladeligen i gallertrappor tex.
Brukar säga att det är synd att hon inte va en Schäfer, då hade vi kommit långt i brukset för hon har dessutom en jävla nos :p
Skulle dock aldrig stödja aveln och faktiskt köpa en av "uppfödare". Jag har ju noll koll på ev sjukdomar, lr mentalitet.
Vill inflika att jag tycker det är så synd att småhundar överlag inte får vara hundar! Dom KAN, och dom VILL! Min skit mår som bäst när vi är ute i skogen och hon får rulla sig i vildsvinsbajs :devil:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp