Bukefalos 28 år!

P

Ponnytokig

Funderar på att skaffa en chihuahua när jag ska flytta hemifrån.
Ni som har en chihuahua eller har erfarenhet av denna lilla hund kan väl berätta lite om rasens fördelar respektive nackdelar, vad den passar i för boende,extra skötsel, vad man ska vara för typ av person o.s.v...

Skulle vara tacksam för svar!
 
Sv: Chihuahua

Jag har en liten chihuahuakille. Han är 4 år nu och är jättesnäll och go.
Fördelen med dem är ju att man kan ta med dem överallt nästan, äter inte så mycket. Sen så gillar ju inte han vintern alls. Trots täcken och så tycker han att det är alldeles för kallt. Han orkar promenera längre än man tror. Jag tycker det är en praktisk och bra hund. Fast just nu är de svindyra tyvärr.
digitalkamera_151.jpg

Spike.jpg
 
Sv: Chihuahua

Tyvärr verker det vara en trend med chinchauer nu (som det tidigare varit med tex. collie och dalmatiner) vilket säkert innebär att många oseriöa människor ser att det är pengar att tjäna på att ta valpar på sin hund. Jag har aldrig träffat en, så jag kan inte säga hur de är. Tänkte bara varna dig lite och vara uppmärksam på vart din framtida hund kommer ifrån.
 
Sv: Chihuahua

Han var otroligt söt :love:
Vill gärna ha fler bilder på era chihuahua hundar!!
Vet att det finns många oseriösa hunduppfödare därute dessutom som turbofling skrev så har det blivit lite av en trend att ha en chihuahua nuförtiden, men om jag nu bestämmer mig för att köpa en chihuahua så kommer jag noggrannt kolla upp uppfödare, referenser o.s.v... En bra chihuahua ligger runt 10 000 :- eller är jag ute och cyklar? Vad betalade du för din sötnos? Har han mått bra under dessa 4 år?

Kommer antagligen flytta till studentrum/lägenhet och har förstått att chihuahua hundar fungerar i ganska små utrymmen, frågan är om dessa hundar skäller mycket?? Kommer då att gå ute långa promenader med vovven så han/hon inte blir understimulerad av ett litet utrymme... Får tydligen skaffa kläder till stackarn ;) .

Skillnad på långhårig/korthårig chihuahua? Finns det någon mer variant.

Tack för era hittills skrivna svar!


Mvh.Ida
 
Glömde frågor;

Typiska sjukdomar för denna lilla ras?
Är dem ömtåliga eller blir man lurad av att de är så små?...
 
Sv: Chihuahua

Ponnytokig skrev:
o.s.v... En bra chihuahua ligger runt 10 000 :- eller är jag ute och cyklar?

Du cyklar! :smirk: 10000:- är vad du betalar för dom skumma importerna utan stamtavla, samt buskavlade korsningar.

Jag har sett priser på 15000-20000:- för renrasiga valpar reg i SKK.

Tufft men priserna är oerhört upptrissade på just denna ras.

Men det finns ju en hel del andra dvärgraser som är nästan lika små.

Gillar man pälspyssel finns ju tex toypudel. Eller dvärgpinscher. Det var någon som hade en jätteliten ras som hette griffon eller liknande här på buke också och den var jttesöt och väldigt väldigt liten.

/Kung Tulle
 
Sv: Chihuahua

eng. toy terrier har också vart på tapeten här på buke,liknar lite chihuahuorna tycker jag..
 
Sv: Chihuahua

15000-20000:- :eek:!

För det priset så kan man få en någorlunda bra HÄST!
 
Sv: Chihuahua

Får jag fråga vad din lilla krabat kostade?
 
Sv: Chihuahua

Vad jag vet så behöver dom lika mycket promenader och utevistelse som en stor hund.
Vilket många missuppfattar och har dom i sina väskor istället .

Och sen .. Behöver man Inte ha täcke på dom. Förstår inte varför alla har det . Dom har päls som skyddar mot kyla och dom är inte dockor ?

Tycker Så synd om chihuahuorna just nu, det är så många som köper p.g.a att det är trend.
 
Sv: Chihuahua

jag har en 4-årig renrasig vavva från wonderbits kennel i härjedalen :) han hostade 6500 kr som valp :) om du kollar på dagens priser kan du räkna ut att chihuahua inte var direkt poppis på den tiden ;)

De vavvor jag träffat är livliga, ettriga, med full fart men dom älskar även sova länge och mysa i famnen. Min kille är mer som en tokig katt än en hund. Han har så mkt speciella saker för sig och charmar ALLA han träffar. Att bli med chihuahua är det bästa jag varit med om. Rekommenderar verkligen den rasen om man vill ha en relativt lättskött hund som charmar alla.
 
Sv: Chihuahua

Hmm...
Du säger att dem är lite ettriga, kan dem klara sig själva på dagarna om man är student?
 
Sv: Chihuahua

Chiuahua: Vikt:Mellan 500 g och 3 kg. En vikt mellan 1 och 2 kg skall föredras.


English Toy Terrier:SIZE - Ideal weight: 2.7-3.6 kg (6-8 lbs)
Ideal height: 25-30 cms (10-12 ins) at the shoulder.

Toypudel; under 28 cm, idealhöjd 25 cm.

Affenpinscher: vikt 3-6 kg, idealhöjd 25-30 cm.

Yorkshireterrier:vikt upp till 3,2 kg

Italiensk vinthund: idealhöjd 32-28 cm, vikt max 5 kg

Jack Russelterier:Mankhöjden varierar mellan 25,4 cm - 38,1 cm.

Japaneese Chin: Mankhöjd ca 25 cm hanhund, tik mindre.

Silky Terrier:Mankhöjd för hanhund omkring 23 cm,
för tik något mindre.Önskvärd vikt från 3,5 till 4,5 kg.

Schipperke:indelas i två viktklasser:3 - 5 kg ,5- 8 kg

Papillon: Mankhöjd 28 cmTvå viktklasser:1) under 2,5 kg för hanhundoch tik.2) från 2,5 kg till 4,5 kg för hanhundfrån 2,5 kg till 5 kg för tik.

Dvärgpinscher: Mankhöjd hanhundar och tikar 25 till 30 cm
Vikt hanhundar och tikar 4 till 6 kg

Jag har säkert missat några men som sagt det finns flera raser vars tikar och mer småväxta hanhundar är lika små som de största av chihuauorna.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Chihuahua

Min chihuahua kostade mig 7500 :- när jag köpte honom...
Det enda som jag kan anse ger problem är att han lätt får tandsten, men det drabbar ju många små raser.
 
Sv: Chihuahua

Chihuahuan är en ökenhund och är inte designad för minusgrader. Så tyvärr MÅSTE han ha täcke annars fryser han så han skakar och blir sjuk.
 
Sv: Chihuahua

Chihuahuors vikt ska vara mellan: hanhund: 1-2 kg , tik 2-3 kg för att de inte ska riskera komplikationer vid valpning.
 
Sv: Chihuahua

De kan säkert va ettriga om de inte fostras. Men de ska ju uppfostras precis som vilken annan hund...
 
Sv: Chihuahua

Nej den klarar kyla lika bra som en "vanlig" hund .
 
Sv: Chihuahua

Och hur vet du det? Har du någonsin träffat en?
Min är korthårig och han har inte nån tjock päls!!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
591
Senast: Piglet82
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 545
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 047
Senast: Tonto
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 018
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp