Childeric och latex

Fiorano

Trådstartare
Har Childeric alltid haft latexpaneler eller är det endast på de nyare sadlarna? Jag provade en gammal för ngn vecka sen (sent 90-tal) och den var otroligt mjuk i panelen och man fick känslan av att den formade sig fint efter hästen. Nu har jag dock en nyare DAC som köpts på vinst och förlust och på den är panelerna mycket hårdare. Är också en helt annan känsla i materialet och inte alls lika följsamt.

Som jag förstått av den gamla Childerictråden finns viss kritik mot att latexpanelerna blir hårda med tiden. Jag är därför lite undrande om det är så att den gamla sadeln var ullstoppad. Hon som sålde hade tyvärr ingen aning.

Och vad ÄR latex egentligen:o? För mig är det ett kondommaterial alt. creepy kinkyoutfitmaterial och jag är inte helt med på hur det fungerar i panelerna:p. Är det som en gummimassa? Går det att (hos vanlig sadelmakare) ändra till ullstoppning på en Childeric?

Den gamla:
418988_3130156184753_1590181870_2475552_1906246705_n.jpg


Den nya:
558598_3231992050586_1590181870_2516338_2129401868_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Childeric och latex

Min äldsta blev bara mjukare och mjukare, den var helt galet mjuk... ;) :love:

Den jag har nu har DGP paneler (tror jag att dom heter.) och den är lite hårdare i sina paneler,
men ändå inte hårda. Den är nyare än den som var supermjuk.
 
Sv: Childeric och latex

Dom kanske är bytta på den gamla?

Jag provade en childeric för några år sen och tjejen som sålde den hade skickat sadeln för byte av paneler en gång. Hon hävdade att man måste räkna med att göra det med jämna mellanrum för att de ska vara bra. Ingen aning om det stämmer men hon var en typiskt childericdressyrryttare som verkade ha koll och som skulle beställa ny childeric.
 
Sv: Childeric och latex

Childeric sadlar är inte stoppade med latex, så som gummi ! Utan av ett material som heter på eng. Resilians foam. Det är som en tvättsvamp med hög densitet. Typ som tempur-material,
Jag tror inte ullstoppning är lämplig i en childeric av nyare typ (har helt enkelt inte koll på de äldre) då stoppningen är så tunn.... Alltså utrymmet för stoppning i panelerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Childeric och latex

Precis, det är inte kondomer i dem. :p

De har aldrig haft ullstoppning, men har sett ett enda exemplar där de hade bytt ut stoppningen till ull. Det är enkelt att känna skillnad på ull och skumstoppning, ullen känns fibrig/knitrar och skum känns helt slät.

Jag tror inte din sadel har ullstoppning, men panelen går att få med olika densitet beroende på ryttarens vikt. Den som är standard är lite hårdare än vad jag har i min (den är extra mjuk). Vad man väljer beror på vem sadeln måttas till. En tung ryttare kan tex inte ha extra mjuka paneler.
 
Sv: Childeric och latex

delvis kl

Vet någon ungefär vad det kostar att byta paneler? Är nyfiken då jag funderar på att köpa en begagnad C.
 
Sv: Childeric och latex

Precis, det är inte kondomer i dem. :p

De har aldrig haft ullstoppning, men har sett ett enda exemplar där de hade bytt ut stoppningen till ull. Det är enkelt att känna skillnad på ull och skumstoppning, ullen känns fibrig/knitrar och skum känns helt slät.

Jag tror inte din sadel har ullstoppning, men panelen går att få med olika densitet beroende på ryttarens vikt. Den som är standard är lite hårdare än vad jag har i min (den är extra mjuk). Vad man väljer beror på vem sadeln måttas till. En tung ryttare kan tex inte ha extra mjuka paneler.

Det blir ju lite farligt om tunga ryttare köper begagnade childeric som kanske har helt fel paneler för deras vikt då, och för deras stackars hästars ryggar :crazy:

Daisy: Man måste tydligen skicka dom till Frankrike så det kostar väl några tusenlappar förstod jag det som. En del childericfantaster påstår att de inte behöver bytas, jag vet inte vem som har rätt:)
 
Sv: Childeric och latex

Pratade m Ellen om byte av paneler då min har spruckit i skinnet på insidan (som de fleste c-sadlar gör..) och har för mig att det skulle gå på ca 2000. Så det var ju inte så farligt, men då har jag inte en latexpanel utan en "vanlig". Kan ju ev vara vissa prisskillnader.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Childeric och latex

Det var ju inga fasliga pengar, trodde att det skulle vara mycket dyrare! Vilken typ av panel har du på din sadel, och vad är skillnaden mot tex latex?
 

Liknande trådar

  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
648 246
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp