Chili-nybörjare

tanten

Trådstartare
Odlar chili för första gången i livet. Står lite förvirrad mitt i det hela för det går itne som jag tänkt mig.
(Jag äter inte, men avkomman vill ha).

De drevs upp inomhus och grodde bra. Skolade om i krukor. Numera bor de i tunnelväxthuset i pallkragar. Ett par står i blomkrukor på altanen och de verkar växa mer??

Men de växer ju inte som jag vill! Långsamt långsamt går det. De står i stallgödsel med vanlig jord ovanpå. Jag har duttat på hönsgödsel lite då och då men det har gjort föga skillnad. De får rikligt med vatten. Bäckvatten som torde vara lite näring i också eftersom det är lite slemmigt och algigt. Allt annat växer strålande med det vattnet men inte chilin. de är väl bara ungefär 20-25 cm höga.

Jag har inte ens knoppar på plantorna! Vad är felet? Vad kan jag göra?

Paprikan går det ungefär lika långsamt med.

Hjälp mig med tips och trix. Jag är van vid att man ger vatten och näring och så växer sakerna. :banghead: :cry:
 
Jag sådde ett par frön i glasburkar från Ikea, 0,5 l stora.
I den ena burken har jag en planta med tre frukter på och massa blommor. I den andra burken har jag två plantor och de har inte börjat bära frukt - men däremot blomma.

Hur jag gjort? Inget alls. Bara vattnat. Inte planterat om. Tydligen ett vinnande koncept :o:D:rofl:
 
Odlar chili för första gången i livet. Står lite förvirrad mitt i det hela för det går itne som jag tänkt mig.
(Jag äter inte, men avkomman vill ha).

De drevs upp inomhus och grodde bra. Skolade om i krukor. Numera bor de i tunnelväxthuset i pallkragar. Ett par står i blomkrukor på altanen och de verkar växa mer??

Men de växer ju inte som jag vill! Långsamt långsamt går det. De står i stallgödsel med vanlig jord ovanpå. Jag har duttat på hönsgödsel lite då och då men det har gjort föga skillnad. De får rikligt med vatten. Bäckvatten som torde vara lite näring i också eftersom det är lite slemmigt och algigt. Allt annat växer strålande med det vattnet men inte chilin. de är väl bara ungefär 20-25 cm höga.

Jag har inte ens knoppar på plantorna! Vad är felet? Vad kan jag göra?

Paprikan går det ungefär lika långsamt med.

Hjälp mig med tips och trix. Jag är van vid att man ger vatten och näring och så växer sakerna. :banghead: :cry:
Vad jag vet så vill de ha riktigt varmt, mycket varmare än tomater för att trivas. Mina är också små men jag hoppas de ska ta sig, jag ser på de nya bladen att de gillade att flytta ut i tunneln med massor av hästskit. Nu har jag gurka och melon planterade längst in, sedan chili/paprika och närmast "dörren" står mina tomater som äntligen satt fart.
 
Jag köpte min planta. Den är jättefin men jag ser inga blommor. Står bakom glas i bra gödslad jord. Har funderat på när det ska bli något.
 
Det varierar lite med sort också. Jag har Aji Cristal som redan har frukt på alla plantorna (5st) sedan har jag habanero dulce som inte är i närheten av att blomma. Har två paprikor som inte verkar vilja blomma heller och en grön spetspaprika som börjar blomma nu. Samma förhållanden för allihop.
 
Odlar chili för första gången i livet. Står lite förvirrad mitt i det hela för det går itne som jag tänkt mig.
(Jag äter inte, men avkomman vill ha).

De drevs upp inomhus och grodde bra. Skolade om i krukor. Numera bor de i tunnelväxthuset i pallkragar. Ett par står i blomkrukor på altanen och de verkar växa mer??

Men de växer ju inte som jag vill! Långsamt långsamt går det. De står i stallgödsel med vanlig jord ovanpå. Jag har duttat på hönsgödsel lite då och då men det har gjort föga skillnad. De får rikligt med vatten. Bäckvatten som torde vara lite näring i också eftersom det är lite slemmigt och algigt. Allt annat växer strålande med det vattnet men inte chilin. de är väl bara ungefär 20-25 cm höga.

Jag har inte ens knoppar på plantorna! Vad är felet? Vad kan jag göra?

Paprikan går det ungefär lika långsamt med.

Hjälp mig med tips och trix. Jag är van vid att man ger vatten och näring och så växer sakerna. :banghead: :cry:
Jag har exakt samma problem med chili och paprika. Tror vi har för kalla nätter. Ta in chili i höst sen. Jag hade samma planta i tre år. Men
 
Vågar jag tro att det inte är mina gröna fingrar som fallerar utan att det faktiskt varit för kallt?

Visserligen har jag varmt i tunneln om dagarna men om nätterna är det 8-10 grader.
 
Tippar också på temperaturen, de är ena riktiga värmegrisar och tycker inte om de stora skillnaderna som gärna kan bli dag/natt här. Sen kan du ju ha fått tag i en långsam sort också, men mest troligt är att de hellre hade varit inne-chilisar och gottat sig, i brist på sommarvärme hela dygnet :p
 
Jag köpte en planta (minns inte sorten nu, Tapas kanske den heter) och den blommar för fullt och har gjort ett tag. Står i en rabatt mot en södervägg (varmaste platsen i trädgården). Har vattnat med tomatgödning då det är det jag har hemma (har tomater också). Har definitivt inte gröna fingrar så det måste vara sorten som är tidig och en slump att den trivs hyfsat på platsen.
 
Mäh - som ungdomarna skulle sagt. Odlar jag krukväxter i tunneln?

Jag fick ju fröer av avkomman för att jag skulle ha i tunneln. Som nybörjare och total novis kunde jag inte ens tänka tanken att de skulle vilja bo INOMHUS :banghead: :banghead:

Jag har ett gäng i krukor fortfarande. Ska nog se till att lämna över dem till avkomman så får hen och sambon odla dem i sin stadslägenhet.....

Nej, jag och chili är nog inte kompatibelt. Vet inte hur många gånger jag köpt någon enstaka och tänkt att jag skulle ha i min matlagning med som jag slängt när de börjat blir urgamla.... Jag lagar helt enkelt inte mat som blir bättre med chili.
 
Mäh - som ungdomarna skulle sagt. Odlar jag krukväxter i tunneln?

Jag fick ju fröer av avkomman för att jag skulle ha i tunneln. Som nybörjare och total novis kunde jag inte ens tänka tanken att de skulle vilja bo INOMHUS :banghead: :banghead:

Jag har ett gäng i krukor fortfarande. Ska nog se till att lämna över dem till avkomman så får hen och sambon odla dem i sin stadslägenhet.....

Nej, jag och chili är nog inte kompatibelt. Vet inte hur många gånger jag köpt någon enstaka och tänkt att jag skulle ha i min matlagning med som jag slängt när de börjat blir urgamla.... Jag lagar helt enkelt inte mat som blir bättre med chili.

Jag ser utomhus-chili som en kuriositet på våra breddgrader. Dvs de från förra året som mår bra inne får fortsätta bo där (om vi inte får en galen värmebölja). För mig/oss är det värt det att ha egen chili eftersom vi äter väldigt mycket chili.
 
Jag ser utomhus-chili som en kuriositet på våra breddgrader. Dvs de från förra året som mår bra inne får fortsätta bo där (om vi inte får en galen värmebölja). För mig/oss är det värt det att ha egen chili eftersom vi äter väldigt mycket chili.
Vill du ha några plantor? I kruka? :)


..nä det är inte alls egoistiskt att vilja bli av med några....:sneaky:
(en gul banana nånting och en röd typ vampire nå't)
 
Mäh - som ungdomarna skulle sagt. Odlar jag krukväxter i tunneln?

Jag fick ju fröer av avkomman för att jag skulle ha i tunneln. Som nybörjare och total novis kunde jag inte ens tänka tanken att de skulle vilja bo INOMHUS :banghead: :banghead:

Jag har ett gäng i krukor fortfarande. Ska nog se till att lämna över dem till avkomman så får hen och sambon odla dem i sin stadslägenhet.....

Nej, jag och chili är nog inte kompatibelt. Vet inte hur många gånger jag köpt någon enstaka och tänkt att jag skulle ha i min matlagning med som jag slängt när de börjat blir urgamla.... Jag lagar helt enkelt inte mat som blir bättre med chili.
Jag har lyckas med mina ute, ståendes på en härbresbro. Men det var en fin sommar då.
 
Odlar chili för första gången i livet. Står lite förvirrad mitt i det hela för det går itne som jag tänkt mig.
(Jag äter inte, men avkomman vill ha).

De drevs upp inomhus och grodde bra. Skolade om i krukor. Numera bor de i tunnelväxthuset i pallkragar. Ett par står i blomkrukor på altanen och de verkar växa mer??

Men de växer ju inte som jag vill! Långsamt långsamt går det. De står i stallgödsel med vanlig jord ovanpå. Jag har duttat på hönsgödsel lite då och då men det har gjort föga skillnad. De får rikligt med vatten. Bäckvatten som torde vara lite näring i också eftersom det är lite slemmigt och algigt. Allt annat växer strålande med det vattnet men inte chilin. de är väl bara ungefär 20-25 cm höga.

Jag har inte ens knoppar på plantorna! Vad är felet? Vad kan jag göra?

Paprikan går det ungefär lika långsamt med.

Hjälp mig med tips och trix. Jag är van vid att man ger vatten och näring och så växer sakerna. :banghead: :cry:

Jag odlar chili för första gången och har inget att jämföra med. Men jag har fått förvånansvärt mycket frukt. Mina misshandlades å det grövsta och ser för taskiga ut, som om de har grav näringsbrist.

Jag borde egentligen ha skolat om dem före flytten och de gick från att ha stått inne nattetid och på inglasad balkong utetid till att stå ute på heltid. Från att ha haft det varm och gott drabbades de av skyfall och kyliga nätter. Så jag är minst sagt förvånad!

Det sägs att en del växter blommar utav bara attan när de är på väg att dö, så det kanske är det som hänt mina? :angel:

Men detta blir ju inte du gladare av förstås. Hur stora krukor har du? Jag har för mig att jag har hört att chili vill ha det lite trångt om rötterna för att växa.
 
Jag oldar chili av olika typer på min balkong sen många år, sommartid. Balkongen ligger i söderläge så jag måste ha markisen nere rejält om det är varmare än 20+ annars bränns alla växter jag har där sönder.
Mina chilisar växer och frodas enormt, jag gödslar inte med någonting utom att jag sticker ner några såna där "gödningskottar" i början av säsongen, som max....

Jag köper färdiga uppdrivna små plantor någongång i början av maj lite beroende på hur vädret är. Får hur mycket frukt som helst under säsongen, och fryser in och använder i matlagningen resten av året.
 
Jag odlar chili för första gången och har inget att jämföra med. Men jag har fått förvånansvärt mycket frukt. Mina misshandlades å det grövsta och ser för taskiga ut, som om de har grav näringsbrist.

Jag borde egentligen ha skolat om dem före flytten och de gick från att ha stått inne nattetid och på inglasad balkong utetid till att stå ute på heltid. Från att ha haft det varm och gott drabbades de av skyfall och kyliga nätter. Så jag är minst sagt förvånad!

Det sägs att en del växter blommar utav bara attan när de är på väg att dö, så det kanske är det som hänt mina? :angel:

Men detta blir ju inte du gladare av förstås. Hur stora krukor har du? Jag har för mig att jag har hört att chili vill ha det lite trångt om rötterna för att växa.

Glömde skriva att jag har Gusto Purple som är framtagen för att klara kyligare klimat.

Gusto Purple ska för övrigt gå från grönt till rött till mörkt svartlila, men mina har helt missat det röda stadiet och går från grönt direkt till svartlila.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 668
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp