Chili-nybörjare

Glömde skriva att jag har Gusto Purple som är framtagen för att klara kyligare klimat.

Gusto Purple ska för övrigt gå från grönt till rött till mörkt svartlila, men mina har helt missat det röda stadiet och går från grönt direkt till svartlila.

Mina har alla färger just nu :D Den är en av de som hängt med över vintern.
 
Mina står också ute mestadels söderläge. Habaneron har jag försökt med i flera år utan att få frukt den är för långsamt tror jag, de andra brukar få frukt. De ska ju sås tidigt med långsamma typer de där chilisarna :). Mina är sådda i mitten av februari.
 
HA!

hittat 1 (EN) knopp på Sweet Banana.
Och något som kanske kanske är på väg att bli en knopp på Black Vampire. På dussinet plantor.......
 
Jag odlar sedan flera år tillbaka chili i tunnelväxthus. I år är de definitivt senare än vanligt, sommaren har ju inte direkt tagit fart ännu, inte så som chilin vill ha det i alla fall. Det är än så länge väldigt få blommor på de plantor som är sådda i år, det är faktiskt inte så många blommor på de plantor som övervintrat heller men det känns som att det börjat komma igång lite nu senaste veckorna när vädret äntligen blivit lite bättre. Men som andra redan sagt så är ju nätterna väldigt kalla fortfarande... vi var nere på 9 grader här i natt och då bor jag ju ändå långt ner i söder.

Jag hoppas på en varm och lång sensommar, då brukar jag kunna skörda mycket och sen tar jag in plantorna och de fortsätter ge skörd i sitt vinterutrymme ett tag till.
 
Köpte en kraftig och fin chiliplanta. Stod inne på glasveranda och var så fin och frodig. Ställde sen ut den bakom glas när det började bli varmt ute på riktigt. Den fortsatte växa och sen fin ut men inga blommor.
Så jag ställde in den på glasverandan i går kväll.
Den har tamesjutton sträckt på sig sen i går.
Förut hade den ett lite hängande växtsätt som jag trodde var normalt.
Den ville helt klart ha värme.
Så det är väl bara att vattna som sjutton och hoppas den även gillar dom dagar temperaturen går upp till 45 grader därinne.
 
Väcker min gamla tråd.

Återigen har jag ett gäng chiliplantor. De står i tunneln och lagom till de tagit plats där blir det KALLT. suck.

Lite spännande är det att plantorna är så olika - de är olika sorter och det syns verkligen. Jag menar - tomatplantorna är också av olika sorter men är synnerligen lika varann innan de börjat ge frukt.

Ett helt gäng är fådda (@athena_arabians :love: ) och en är köpt. Den köpta är en Jamaican Bell - mest för att den såg så kul ut.

Jamaican har gott om små blomknoppar. Likaså ett par av de mindre andra. De präktigaste största har inte minsta tillstymmelse till knoppar.
 
Mina chilli är typ fem centimeter bara, vi sådde dem i maj.. Lite sent :grin:. Finns det någon chans att det ändå blir chillifrukter?
 
Väldigt intressant läsning (har missat tråden) jag som har den icke gröna tummen mitt i handen,har massor med frukt på den ena o väldigt lite på förra årets planta,gör inget med dom,bara vattnar,men vill dom ha tomatgödning så kan dom få det då jag har en flaska som nästan tog livet av mina tomater förra året.
 
Jag ar vad vid att chili vaxer i vad som helst, behover bara sand sa de star i nagot sa lange man vattnar ... bara det ar varmt. Vaktmastarna pa Amerikanska skolan i Saudi odlade chili bakom skolan ... i ren okensand. Det ar mojligt att de nagon gang under vaxternas liv anvande godning ... men inte tror jag det var mycket.
I Florida hade jag (och har sonen som fortfarande bor dar) olika typer av chili i krukor runt pool omradet. Mitt i solen alltsa. Varma natter och annu varmare dagar. Jag tror aldrig att jag anvande godning :o och de dog inte forran jag glomde skydda dem mot kyla.

Jag stallde undan krukorna mot husvaggen och i skydd nar det temperaturerna gick ner pa vinternatter trots att det inte fros utan stannade vid ungefar 10*C ... De slokade nar det blev kallt trots att de var i skydd. De krukor som var for tunga sa jag inte kunde flytta dem dog under vintern sa jag fick satta nya pa varen.
 
Jag ar vad vid att chili vaxer i vad som helst, behover bara sand sa de star i nagot sa lange man vattnar ... bara det ar varmt. Vaktmastarna pa Amerikanska skolan i Saudi odlade chili bakom skolan ... i ren okensand. Det ar mojligt att de nagon gang under vaxternas liv anvande godning ... men inte tror jag det var mycket.
I Florida hade jag (och har sonen som fortfarande bor dar) olika typer av chili i krukor runt pool omradet. Mitt i solen alltsa. Varma natter och annu varmare dagar. Jag tror aldrig att jag anvande godning :o och de dog inte forran jag glomde skydda dem mot kyla.

Jag stallde undan krukorna mot husvaggen och i skydd nar det temperaturerna gick ner pa vinternatter trots att det inte fros utan stannade vid ungefar 10*C ... De slokade nar det blev kallt trots att de var i skydd. De krukor som var for tunga sa jag inte kunde flytta dem dog under vintern sa jag fick satta nya pa varen.

Jag tror värmen är nyckeln. Chili är inte gjord för våra breddgrader i Sverige så det är oftast för kallt för dem. Dvs vi måste pjåska lite mer med dem för att de ska växa. Chili vill aldrig utsättas för temperaturer under 10 grader och under 12 slutar de växa.
 
Väldigt intressant läsning (har missat tråden) jag som har den icke gröna tummen mitt i handen,har massor med frukt på den ena o väldigt lite på förra årets planta,gör inget med dom,bara vattnar,men vill dom ha tomatgödning så kan dom få det då jag har en flaska som nästan tog livet av mina tomater förra året.

Inte idealisk men det går.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 649
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp