Bukefalos 28 år!

Exit

Trådstartare
Hur ligger det riktigt till med chiliplantor? Jag fick för ett par år sedan en chiliplanta av en bekant. Hon visste inte om det var någon prydnadsvariant eller om den var ätlig så jag använde aldrig frukterna som kom av den. Hur som helst trivdes den stackars lilla chilin tydligen inte så bra tillsammans med mig och jag gav till slut upp när den tappade färg och hela tiden såg allmänt lidande ut :crazy:

Jag skulle nu vilja ha en ny chiliplanta. Vad skall jag söka efter? Finns det vanliga ätliga varianter som man kan odla inne i kruka? Hur vill cilin bli omskött? Min förra taktik var tydligen lite bristfällig :angel:
 
Sv: Chili

köp riktiga frön till chili, se till att plantera om den ofta första våren, den kan få komma ut på sommaren om man vill men trivs lika bra inne i köksfönstret, villa ha värme, vatten och näring, vintertid lite svalare och mindre vatten och näring och plantera om till våren, min Bolivian Rainbow har överlevt sin andra vinter och den som enligt uppgift bara skulle bli max 3 dm hög var innan jag klippte ner den lite efter första vintern över 80 cm :eek: de frukterna är pyttesmå och superstarka - 1/2 utan frön är nästan liite väl mycket när man wokar år två vuxna:angel:

små chilifrukter är starkare än större :idea:
 
Sv: Chili

Chili finns i massor av varianter. En del sorter via de vanliga fröfrimorna. Vissa fröfirmor har en massa specialitetr t ex Rara växter och Runåbergs för att inte tala om Impecta. Så kan du naturligtvis köpa chili i affären och sätta kärnor :d Jag rekommenderar de lite hetare sorterna som du kan hitta hos asiat-affärerna eller ibland stora Ica och konsum. Jag brukar ha en sort som ser ut som små klockor, det blir rätt stora plantor upp till 1,5 m och buskiga och med massor av frukt.

Det fins även på http://www.tradera.com/Fro_till_chilin_Chili_Tepin_ur_modern_till_alla_chili-auktion-58435758
Men jag skule tro att det är både roligare och enklare med frö i någon variant. Vill du ha stark och smakrik prova någon variant av habanero.
Lycka till!

Jo, om sommaren är bra, solig och het blir frukterna hetare än om det är en solfattig sommar. frukten är ocks hetast mot fästen - men det känner du antagligen till.
 
Sv: Chili

Jag tackar för upplysningarna :D

Vi får hålla tummarna för att min nya chilikarriär lyckas bättre den här gången:angel:

Någon variant av habanero skulle verkligen va kul, måste forska vidare!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp