Chinchillor

F

Fjunet

Har hört flera gånger att de är svårskötta, och nu undrar jag VAD det är med dem som gör att de är svåra att sköta?
 
Allt blir vad man gör det till!

Jag tycker chinchillor verkar vara lättskötta djur, men det är bara min uppfattning, jag har aldrig ägt någon!

/Madelene :devil:
 
Svenska Chinchilla Avelsföreningen
Här kan du nog hitta svar på dina frågor! :D Jag har ingen erfarenhet av chinchillor, däremot har jag degus, som är en väldigt nära släkting. Det är inte samma sak som att ha t ex kaniner eller marsvin eftersom de kräver speciella dieter (utan fett & socker), eftersom de annars kan få diabetes. De är dessutom mycket smartare än t ex råttor, och kräver stooora burar. Bland annat. :D
 
Dom är säker smartare än marsvin, men råttor är lika smarta som hundar och katter om inte smartare :cool:
I Ryssland så har dom råttor som spelar basketboll (bollen är naturigtvis anpassad till råttornas storlek).
Däremot om jag skulle köpa en chilla så skulle jag göra det hos en uppfödare som har hanterat sina chilla bebisar så jag fick en tam unge från början :D
Dom som säljs i zooafärer är oftast inte speciellt tama :mad:
Bur kan du själv bygga om du vill ha en egen chinchilla ;)
Har själv aldrig haft någon egen, men nog har jag tittat på dessa små sötnosar i olika färger.
Tyvärr har jag inte plats med en sådan då jag har mina små marsvin, men vem vet om 10 år :D
Eller kanske byta ut dottern mot några chillor :o
Nä, jag skulle nog sakna henne för mycket så jag får nog vänta med chillor i några år :D
 
Jag ska hämta min första chilla vilken dag som helst. Tycker de verkar vara oerhört intiligenta djur!
Svårskötta? Nja, de kräver ju endel tid annars är de väll inte mer svårskötta än en kanin. De är lute känsliga av sig, inga höga ljud eller så. Men det ska ju inga djur utsättas för.
 
Jag skulle väl inte påstå att de är svårskötta, däremot kan de bli väldigt sjuka om man tex. fodrar dem fel (vad jag förstått är de känsligare på den punkten än tex. marsvin och kaniner).

Väldans trevliga djur!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 033
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 536
Senast: gammalek
·
Fritid Jag har gått och intresserat mig för stridsflygplan, och undrar om någon har något tips på bra böcker om just det? Inte för svåra, och...
Svar
5
· Visningar
355
Senast: Sassy
·
Tjatter Jag köpte en kanna på loppis för några år sen. Köpte den för att mönstret gör mig glad. Jag har undrat hur gammal den är och var den...
Svar
2
· Visningar
542
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp