Bukefalos 28 år!

Chinese Crested / Powder Puff

Lina_Zacha

Trådstartare
Nån här som har eller har erfarenhet av, som kan berätta...allt? :D

Temperament?
Motions-behov?
Social mot alla eller enmanshund?
Speciella sjukdomar / skador som lätt drabbar rasen?
Nåt mer ni vill berätta?

Jag tycker de ser så fräna ut, men kan absolut inget om dem. Hade en shih-tzu under min uppväxt.
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

Bäst är ju om du går in på deras rasförenings hemsida. Den är riktigt bra. Jag har varit mycket inne på denna ras och det är jag fortfarande, om det inte hade varit för vissa småproblem. Chinese Crested har ett (stort?) problem med tappande tänder som ett resultat av avlandet på den hårlösa genen om jag förstått det rätt. Hålla efter huden är väldigt viktigt, den måste smörjas in efter bad och vid sol, de kan dessutom få som finnar i huden som man måste sitta och pilla med.

Det finns olika grader av hårlöshet, de som ser flashigast ut och som premieras högst vid utställning är dom med kraftig man, kam och tofsar. Men de är inte 100% nakna över resten av kroppen utan utvecklar hår här och var, även över hela kroppen. Detta måste ju rakas bort.

Kollar man på Powder Puff däremot har du en del hår istället som måste hållas efter varje dag. Du skriver att ni hade Shih-Tzu under din uppväxt, var den rakad eller höll ni efter pälsen? Jag är uppväxt med Shih-Tzu kennel och vet hur mycket tid en sådan päls kräver, därför väljer jag bort långhåriga hundraser vid mitt nästa hundval. Men tycker man sådant är kul, så visst!

Chinese Crested tilltalar mig otroligt mycket i temperament och utseende för övrigt, men jag vill inte hålla på och raka, ta bort finnar, smörja in osv osv osv. Efter 20 år med Shih-Tzu vill jag inte hålla på med någon trimning what so ever :angel: sen tycker jag inte heller att det är särskilt rätt att hundarna ska få gå tandlösa. Hur mycket de lider av detta vet jag ju dock inte.

Vet att det finns några här på forumet med denna ras så de kan ju säkert berätta mer än jag och dessutom rätta mig där jag kan ha fått fel information!

Men jag måste ju erkänna att jag fortfarande blir helt kär när jag ser bilder på de små krabaterna... :love:
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

Kan svara i form av systerdotter till f.d. uppfödare och dessutom f.d. ägare...

Temperament?
Liksom många andra hundar är de ganska egensinnade. De är ganska sköra och veka i psyket, dvs har lätt för att bli aggressiva, jätterädda eller rädda för att vara ensamma. Man får ge dem mycket trygghet för att motverka detta...

Motions-behov?
Normalt. Kiss- och bajspromenader varje dag. De är små, alltså blir de lätt trötta.

Social mot alla eller enmanshund?
Enmanshund. Blir lätt svartsjuk.

Speciella sjukdomar / skador som lätt drabbar rasen?
Hudsjukdomar florerar bland CC (eller kinesisk nakenhund som de ju faktiskt heter egentligen). Det är mycket som behöver göras för att de inte skall få svamp, brännas av solen, få finnar... Som ovan nämnt är det också vanligt med tandlossning.

Nåt mer ni vill berätta?
Tycker i ärlighetens namn att rasen är ganska ointressant, efter att ha umgåtts så mycket med den som jag gjort. Dessutom har den på senare år blivit helt sönderavlad - psyket är ANNU sämre och dessutom har de blivit helt stört fula.

Jämför den klassiska kinesen:
http://www.absk.fi/images/sessan.jpg

Med den moderna:
http://www.ccclub.se/bilder/maj_07.jpg

Man har avlat bort de stora, oerhört vackra ögonen och gjort hela hunden plattare i ansiktet. Dessutom är den moderna klippningen kräkreflexretande, enligt mig... Nej, tacka vet jag de gamla, sammetsögonbärande nakisarna...
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

Jag har en puff & vill man inte ha en stor hund så är det en underbar hund, med vad jag tycker är väldigt charmit & glatt temperament.
Väldigt speciela & charmar alla som träffat dom.
Både kvinnor, män & barn.
Håller inte med om att dom är dåliga mentalt eller sköra.
Har inga problem att lämna våra ensamma, tillsamans eller var för sig.
Funkar utmärkt med våra 4 barn som är från 3 till 10.

Tror mycket är vad man gör det till.

Men besök några kennlar som du tycker verkar bra & har rasen.
Alltid ett bra sätt att bilda sig en egen uppfatning, alla hundar passar inte alla människor.
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

Nåt mer ni vill berätta?
Tycker i ärlighetens namn att rasen är ganska ointressant, efter att ha umgåtts så mycket med den som jag gjort. Dessutom har den på senare år blivit helt sönderavlad - psyket är ANNU sämre och dessutom har de blivit helt stört fula.

Jämför den klassiska kinesen:
http://www.absk.fi/images/sessan.jpg

Med den moderna:
http://www.ccclub.se/bilder/maj_07.jpg

Man har avlat bort de stora, oerhört vackra ögonen och gjort hela hunden plattare i ansiktet. Dessutom är den moderna klippningen kräkreflexretande, enligt mig... Nej, tacka vet jag de gamla, sammetsögonbärande nakisarna...[/QUOTE]










Det finns fortfarande mycket vackra hundar som ser ut som den första bilden.
Man får verkligen titta runt, det finns mycket tråkig avel, där hundarna är sorgliga att se.
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

Hej hopp!

När jag var och hälsade på grållen när han stod hos dig hade jag ju varit i Katrineholm några dagar innan och hämtat en nakenvalp :love:

753524.jpg


Jag utgår i från min hund och dom hundarna jag har träffat och även från folk jag pratat med, hundmänniskor av alla slag och icke hundmänniskor.

Temperament?
Självständiga, familjen är bäst och andra "duger i krig", knähund när dom vill, gillar uppmärksamhet, min är totalsnäll mot katter och barn och har åkt på stryk av andra hundar men aldrig slagits tillbaka. Fortfarande lika nyfiken och snäll mot nya hundar. Dock mer respekt för stora svarta hundar märker jag.. Sådana som flugit på honom....
Gosiga, vill sova i sängen vara med i soffan, krypa under täcket när det är kallt, ligga och sola när det är varmt!
Pigga och glada och alltid med på noterna. Spralliga ute och lugna inne.


Motions-behov?
Kan vara med en hel dag från morgon till kväll men mår heller inte dåligt av att bara gå ut på 5-min promenader nån dag om det skulle vara så.
Min hund är inte morgonpigg och han gillar inte att gå ut om det regnar...

Social mot alla eller enmanshund?
För min hund är familjen det bästa som finns! Men han är mycket social mot andra också och kommer fram och hälsar och viftar på svansen och är det då någon som börjar klappa och klia så är ju den också bäst! :D

Speciella sjukdomar / skador som lätt drabbar rasen?
Hudsjukdomar; Finnar har jag lärt mig beror hos min hund på foder nu när han blivit äldre. Märker direkt vilken mat han "tål och inte tål" då finnar kan ploppa upp på bara några timmar efter han ätit nåt olämpligt, oftast när han får matrester...

Tandlossning och tandstatus överhuvudtaget... Statusen har blivit mycket bättre efter genomtänkt avel. Tyvärr avlar många för pengarnas skull och skiter i att kolla sina hundar och om dom matchar... Finns även sk stora uppfödare som jag ALDRIG skulle köpa en valp av. Dom vinner oftast på utställning men kollar man stamtavlorna på dom så är det för mig skrämmande hur man kan para mor/son, syskon och kusiner hej vilt och kalla det för "linjeavel" :cool:
Jag vill inte nämna namn....

Min hund blir torr i huden om jag inte håller honom trimmad, han är naken av den "hårigare" sorten, dvs han har lite hår på kroppen också som sticker upp här och var... Dessa rakar jag ner och smörjer in sedan så håller han sig fin i skinnet.

På våren är det solskyddsfaktor som gäller precis som på en själv...

Man får nog räkna med att bada sin hund minst en gång i veckan. Deras hud är ju som sin egen hud, tänk att inte duscha på en vecka....

Nåt mer ni vill berätta?

Jag har aldrig ångrat min hund, han är den mest personlige herre jag träffat nån gång, helt enkelt underbar.

Han charmar alla, hur äckliga dom än tycker han är vid första blicken så älskar dom honom efter ett par timmar!
Har en två killkompisar faktiskt som är fruktansvärt hundrädda, riktig fobi, den ene har blivit attackerad och den andra är jag inte säker på varför men han är rädd för hundar som skäller.

Båda dessa killar har kelat med min hund och dom tycker det har gått bra! Han skäller inte och han är försiktig. Slutar man klappa på honom buffar han på ens hand och vill att man ska fortsätta :D

Där min hund kommer ifrån så har deras hundflock alltid fått följa med ut på ridturer och springa vid sidan om hästarna. Dom älskar det! Min hund har varit med ett par gånger också och han passar sig väl för hästens hovar, dom är ju trotts allt stora dom där hästarna och respekt för stora saker har min hund...hehe
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

Jag tycker min hund är av den klassiska typen och har själv reagerat på de modernare, tycker inte alls dom är lika vackra... Många importer har det nyare utseendet.....

min hund:

275790.jpg
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

Hej hopp!

När jag var och hälsade på grållen när han stod hos dig hade jag ju varit i Katrineholm några dagar innan och hämtat en nakenvalp :love:

753524.jpg


Jag utgår i från min hund och dom hundarna jag har träffat och även från folk jag pratat med, hundmänniskor av alla slag och icke hundmänniskor.

Temperament?
Självständiga, familjen är bäst och andra "duger i krig", knähund när dom vill, gillar uppmärksamhet, min är totalsnäll mot katter och barn och har åkt på stryk av andra hundar men aldrig slagits tillbaka. Fortfarande lika nyfiken och snäll mot nya hundar. Dock mer respekt för stora svarta hundar märker jag.. Sådana som flugit på honom....
Gosiga, vill sova i sängen vara med i soffan, krypa under täcket när det är kallt, ligga och sola när det är varmt!
Pigga och glada och alltid med på noterna. Spralliga ute och lugna inne.


Motions-behov?
Kan vara med en hel dag från morgon till kväll men mår heller inte dåligt av att bara gå ut på 5-min promenader nån dag om det skulle vara så.
Min hund är inte morgonpigg och han gillar inte att gå ut om det regnar...

Social mot alla eller enmanshund?
För min hund är familjen det bästa som finns! Men han är mycket social mot andra också och kommer fram och hälsar och viftar på svansen och är det då någon som börjar klappa och klia så är ju den också bäst! :D

Speciella sjukdomar / skador som lätt drabbar rasen?
Hudsjukdomar; Finnar har jag lärt mig beror hos min hund på foder nu när han blivit äldre. Märker direkt vilken mat han "tål och inte tål" då finnar kan ploppa upp på bara några timmar efter han ätit nåt olämpligt, oftast när han får matrester...

Tandlossning och tandstatus överhuvudtaget... Statusen har blivit mycket bättre efter genomtänkt avel. Tyvärr avlar många för pengarnas skull och skiter i att kolla sina hundar och om dom matchar... Finns även sk stora uppfödare som jag ALDRIG skulle köpa en valp av. Dom vinner oftast på utställning men kollar man stamtavlorna på dom så är det för mig skrämmande hur man kan para mor/son, syskon och kusiner hej vilt och kalla det för "linjeavel" :cool:
Jag vill inte nämna namn....

Min hund blir torr i huden om jag inte håller honom trimmad, han är naken av den "hårigare" sorten, dvs han har lite hår på kroppen också som sticker upp här och var... Dessa rakar jag ner och smörjer in sedan så håller han sig fin i skinnet.

På våren är det solskyddsfaktor som gäller precis som på en själv...

Man får nog räkna med att bada sin hund minst en gång i veckan. Deras hud är ju som sin egen hud, tänk att inte duscha på en vecka....

Nåt mer ni vill berätta?

Jag har aldrig ångrat min hund, han är den mest personlige herre jag träffat nån gång, helt enkelt underbar.

Han charmar alla, hur äckliga dom än tycker han är vid första blicken så älskar dom honom efter ett par timmar!
Har en två killkompisar faktiskt som är fruktansvärt hundrädda, riktig fobi, den ene har blivit attackerad och den andra är jag inte säker på varför men han är rädd för hundar som skäller.

Båda dessa killar har kelat med min hund och dom tycker det har gått bra! Han skäller inte och han är försiktig. Slutar man klappa på honom buffar han på ens hand och vill att man ska fortsätta :D

Där min hund kommer ifrån så har deras hundflock alltid fått följa med ut på ridturer och springa vid sidan om hästarna. Dom älskar det! Min hund har varit med ett par gånger också och han passar sig väl för hästens hovar, dom är ju trotts allt stora dom där hästarna och respekt för stora saker har min hund...hehe

Din hund låter precis som jag uplever mina små :D
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

Motions-behov?
Normalt. Kiss- och bajspromenader varje dag. De är små, alltså blir de lätt trötta.


Där håller inte jag med... kinesen här är med i skogen i flera timmar varje dag och hon är den av hundarna som är piggast när vi kommer hem.. hon har stort behov av att få komma ut o röra på sig, därav har också hennes skällande och vekhet gett med sig.
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

det är en sån jag vill ha i så fall, en med mycket man och benpäls.
är de dyrare än generellt? vad ligger de på för pris?

har sett bilder på sånna som ser ut som palominos, dvs sgs enfärgade mörkgula med vitt hår :love:
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

det är en sån jag vill ha i så fall, en med mycket man och benpäls.
är de dyrare än generellt? vad ligger de på för pris?

har sett bilder på sånna som ser ut som palominos, dvs sgs enfärgade mörkgula med vitt hår :love:

Näe, det skiljer inget i pris om de har mer sockar (hår på benen), crest (hår på huvudet) och plym (hår på svans).
Det som skiljer är pris mellan puffar och nakna, de nakna brukar vara lite dyrare. Nakna tikar brukar vara dyrast 14.000:- ---> är inte ovanligt men det finns ju även tikar för under 14... det beror lite på vad man hittar för säljare :p

P.s Kan ju tillägga att nakna som ser ut som hunden du la in bild på oftast kräver rätt mkt. rakning/trimning på kroppen för att vara nakna. Desto mer crest, sockar och plym - desto mer hår på övriga kroppen också... (tyvärr) d.s
 
Senast ändrad:
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

jag känner skillnad när man kollar på pris...

Puffhane: 8-10 000
Pufftik: 9-12 000
Nakenhane 10-13 000
Nakentik: 12-15 000

Jag håller inte med om att min lilla blir tröttare fortare än den stora (schäfern), absolut inte... Dessutom lekte min hund med en BC förra sommaren i solen, det var ju i alla fall inte min hund som gav upp först :angel:

Med en hårigare grad av naken så krävs mer trimvård. Glöm inte att de behöver kläder på vintern (lätt att sy själv) men även kanske skor också om dom är ute längre stunder. På min hund har det hänt att det fastnar snö i hela sockarna och han kan inte gå för det blir så kallt för honom...
Men skor finns många bra till mycket bra priser!
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

Jag har 2 Puffar och skulle gärna ha fler:rofl:
De brukar säga "att leva med en kines är som att leva med en clown". Jag håller fullständigt med. Jag får många goa skratt om dagen för de är ena riktiga pajasar.
Jag håller för övrig med Seabaz om hur de är.
MEN de nakna är sällan så nakna som man ser på alla bilder för de har en viss hårighetsgrad och ibland är det svårt att se skillnaden på en hårig naken eller en puff.
Är det så du vill veta mer tycker jag du ska gå in på dessa länkar och läsa vidare.
Vill du se bilder på mina busar så kan du gå in på min hemsida, adressen finns om du klickar på mitt användarnamn här bredvid.
http://www.chinesecrested.se/
http://www.ccclub.se/
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

Jag sade aldrig att alla små hundar har dålig kondition etc.

Min moster födde upp kineser i tio år och var ett stort namn inom uppfödningen. Jag har under den perioden aldrig träffat en kines som tyckt att det var roligt att springa omkring i skogen, och dessa hundar levde strax intill en så det var inte så att de inte fick. Jag vet inte hur de moderna är konditionsmässigt men på tiden innan Paris Hilton (då folk fortfarande BARA tyckte att de var äckliga, och att chihuahuor var fula och tråkiga...) var de knähundar som inte "skulle" promeneras mer än dagliga rastningar.
 
Sv: Chinese Crested / Powder Puff

min granne har två chihuahuor & haft flera innan.
& när dom är ute i skogen, ser dom bara små streck springa omkring i glädje.

Min Kines är riktigt spatig.
Hon kan springa omkring som en toka.
Ser helt överlycklig & fri ut.
Hon bara älskar det.

hade en papollin 4 år & hon va lika dan.
Älskade springa lös i skogen.

& alla hundarna älskar att leka med baren & springa med dom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Detta året ska familjen utökas med en hund. Har tidigare haft Cocker men pga lite tråkigheter inom rasen funderar jag nu på lite andra...
2
Svar
36
· Visningar
5 088
Senast: Qelina
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 206
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i framtida hundtankar! Nu vill jag gärna ha lite tips angående passande hundraser. Gärna av er som har praktisk erfarenhet...
Svar
2
· Visningar
922
Hundhälsa Vi håller på att leta en valp, och har fastnat för Chinese crested. Har tittat runt lite och träffat på ett par valpar som känns mycket...
Svar
17
· Visningar
4 545
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp