Bukefalos 28 år!

Chip saknas vid besiktning

Livingdream_89

Trådstartare
Min vän ska sälja sin häst & helt plötsligt saknas chipet!? kan de bara sluta fungera & hur gör man då?
Går de sätta i ett nytt?

Tacksam för svar :)
 
Pröva annan chipläsare, de är olika "starka" och kan vara så att chipet hamnat djupt och att de svagare inte hittar chipet.

En av mina har två, var lite panik de första gångerna vi läste chipet då det andra chipet (som inte finns att hitta i passet) dök upp, innan vi på tredje försöket hittade det andra.
 
Kan chipet ha vandrat iväg nångstans? Åtminstone hos hundar kan de plötsligt hittas under halsen eller liknande.
 
Kan chipet ha vandrat iväg nångstans? Åtminstone hos hundar kan de plötsligt hittas under halsen eller liknande.

Jag tänkte samma sak, har man "scannat runt" efter chip? Pappas hunds chip har vandrat iväg ner till ena bogen. Var lite nervöst innan det hittades men nu när man vet var det är så är det lugnt. Så om man inte scannat annat än halsen efter chipet så är det ju ide att börja med det.
 
Dom kan vandra och dom kan gå sönder. Jag har varit med om båda varianterna nu fast på hund :)
 
Jag åkte 30 mil enkel resa för att göra mh på min hund, som tydligen hade tappat sitt chip. Det hade vandrat ut ur ingångshålet. Kanske genom lek med kullsyskon. Ingen som vet. Förargligt är det när det händer.
 
De kan vandra. Vi hittade inte chippet på min häst på 3 års-testet. Det hade säkert vandrat, vet inte vart dock för vi hittade det aldrig...
 
Det är skillnad på chippade hundar vs hästar. På hästar sätter man chipet i en muskel och det kan inte vandra! Hundar får chipet subkutant, alltså under huden, och då kan det flytta sig.

Den information jag har fått är att de chip som säljs via SH hade några sändningar av sämre kvalité än önskat och där fanns ett gäng chip som slutade fungera.
Mitt förslag till ts är att du tar kontakt med avelsföreningen som utfärdat passet och frågar hur du ska göra.

/ chipmärkare
 
Har prövat med 2 olika chip läsare & kolla hela halsen mm, ifall de nu skulle vandrat iväg.
Men inget, de gäller en arab som är från Danmark. Hur gör man om man ska chippa om?
För de går väl att chippa om man inte hittar chipet?
 
Har även kontaktat förra ägaren o dom säger att han ska ha ett på vänster sida, men har fått tag i stuteriet som har fött upp honom men de tar ett tag, svårt att förstå danska ;)
 
Har prövat med 2 olika chip läsare & kolla hela halsen mm, ifall de nu skulle vandrat iväg.
Men inget, de gäller en arab som är från Danmark. Hur gör man om man ska chippa om?
För de går väl att chippa om man inte hittar chipet?

Så stoppar du ett nytt chip i hästen och anger också det numret i passet. Inte så komplicerat. :) Står det i passet att den är chippad?
 
Har även kontaktat förra ägaren o dom säger att han ska ha ett på vänster sida, men har fått tag i stuteriet som har fött upp honom men de tar ett tag, svårt att förstå danska ;)
Om hästen är dansk från början kan det vara så att ni har fel chipläsare. När man började använd chip fanns ingen standard för det och det fanns flera olika typer av chip som då krävde olika läsare.
Så det är inte helt omöjligt att om den är född i Danmark och då beroende på ålder att ni haft "fel" läsare även om det är två stycken som provats.
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 427
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Vovve
·
Ekonomi & Juridik Jag sitter och skriver på en bok och behöver lite information kring att ta med sig sin häst till England. Inte sälja den utan ta den med...
Svar
4
· Visningar
620
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 033
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp