Chocken: Caroline hittade sin häst i hagen med avklippt man

Jag tror det är någon som tänker använda taglet till någon slags hantverk eller tillverkning, sorgligt.
 
Var ett tidigare fall där ett gäng shettisar fick manen avklippt. Ett par ungar flickor tyckte hästarna såg ovårdade ut med sin långa man ("fina" ridhästar har ju kort man) så dem ville vara snälla emot shettisarna och därför klippte dem deras man. Så kan ju vara något liknande.
Eller någon som är arg på ägaren och vill hämnas.
Eller någon som vill ha manen till något, tex man på käpphästar, smycken, mm.
 
En tidigare bekant till mig fick vid något tillfälle sin ena arab "friserad" av nån främling som olovligt gjort det i hagen. Hästen hade lång man och svans och plötsligt var manen kortklippt (inte stubbad, men klippt) och svansen betydligt kortare.
 
Men är manen verkligen avklippt?
Det här undrar jag också lite halvt. Det är inte bara så att hästen i just det här fallet fastnat med manen någonstans? Det hände min kallblodiga travare - hon hade helt fantastisk, ganska tunn, skuvlockig man ned till bogen... men pötsligt en vackert dag var drygt tjugo centimeter längsmed halsen 'avkapat' till en knapp handsbredd, och det såg otroligt jämnt och planerat ut, betydligt prydligare än hästen på bilden i artikeln. Hon hade helt enkelt fastnat i hagen och rivit av taglet.

Exemplet på bilden ser ju inte ens ut att vara avklippt med en extremt trubbig sax? Eventuellt en kniv.. och knappt en decimeter? Vad ska någon göra med så kort och lite tagel?
 
Kanske hår till en trolldocka?
Tokroligt. Jag bara föreställer mig att om man verkligen är ute efter en mängd tagel till hantverka skulle man vilja ha mer och längre - och kanske framför allt gå en annan väg för att få tag på det.

Nu såg jag sedan att första länken var ett klipp (jag trodde att det bara var en bild) och där säger ägaren att manen var flätad. Det kan förstås förklara varför det ser så slarvigt och märkligt ut.
 
Tokroligt. Jag bara föreställer mig att om man verkligen är ute efter en mängd tagel till hantverka skulle man vilja ha mer och längre - och kanske framför allt gå en annan väg för att få tag på det.

Nu såg jag sedan att första länken var ett klipp (jag trodde att det bara var en bild) och där säger ägaren att manen var flätad. Det kan förstås förklara varför det ser så slarvigt och märkligt ut.
Det var inte menat som ett skämt utan att även kortare och mindre mängd tagel kan det finnas folk som vill komma över.
 
POjxwjy.jpg


Bäst kanske att tilläga att jag inte är den skyldige, jag har säckvis med sparat tagel om jag skulle vilja göra troll :)

(Sen behöver jag damma i bokhyllan ser jag, haha)
 
Jag känner en som hade en häst med lång man i flätor. Tills hagkompisen gnagde av några och några skavdes av mot ett träd.
 
Så där ser det nästan exakt ut på hingstarna när de går tillsammans. De tuggar och rycker. Vågar inte ha flätor i deras manar i hagen. De kan även klia av flätor.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Alltid är det någon som påstår den där hästen ser inte knivskuren ut, eller den där manen ser inte avklippt ut osv. Ja det kan självklart hända att en häst kliar sig så den får ett sår som är rakt och prydligt som ett snitt eller att dom kliat av manen. Men ingen här har väl sett hästen irl. Finns säkert info som inte kommer fram i artikeln/klippet som gör att man misstänker flätorn är avklippta.,
 
Jag vet inte vad jag ska tro men jag vet att hästar som går ihop mycket väl kan gnaga av manar på det sättet, även klia av den. Vi hade problem i vårat stall en vinter när det gällde hovskägg, plötsligt såg det ut som att hovskäggen på hästarna var avklippta men sedan visade det sig att det var all skare och is ute som orsakat det. Också "fint" avklippt"
 
Alltid är det någon som påstår den där hästen ser inte knivskuren ut, eller den där manen ser inte avklippt ut osv. Ja det kan självklart hända att en häst kliar sig så den får ett sår som är rakt och prydligt som ett snitt eller att dom kliat av manen. Men ingen här har väl sett hästen irl. Finns säkert info som inte kommer fram i artikeln/klippet som gör att man misstänker flätorn är avklippta.,
Det kan göra det men tyvärr verkar vissa ta till det där med att någon människa varit på hästen som första lösning på mysteriet istället för att fundera på naturliga orsaker. Jag har sett sår som påstås var från kniv som enkelt kan ha kommit av att hästen kliat sig på en kvist, eller snarare troligare av det med tanke på utseende. Vissa har bara behov av att synas och utmärka sig det är ju bara att titta på snyftreportagen i tex ab där man snarast får ta fram skämskudden vid läsning än tycka synd om de stackarna.
Visst kan manen ifråga vara avklippt men att de sliter av den på liknande sätt är ju inte helt ovanligt och med flätor är det inte så konstigt att det blir rätt raka snitt.
Det här såret har hästen åsamkat sig själv, misstänker att många trott det varit en knivskada.
DSC_1271.JPG
 
Tittade inte på filmsnutten men på bilden tycker jag det ser ut som om det slitits loss.

I ett stall jag stod inackorderad (större stall) var det några som kom och klippte hästarna en natt. Inte alla 4-5 stycken fick manar avklippta lite här och där. Det syntes tydligt att det var klippt.

Varför skulle någon ta med sig en slö sax/kniv för att ta man.

Dock verkar ju människor ha tappat allt förnuft under coronan :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare hittade sin häst i hagen med ett blodigt sår på benet. Någon hade slängt in en plåtburk som hade fastnat runt benet och...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 221
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp