Chockerande bemötande av veterinär

Skywalker

Trådstartare
Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke möjligen varit med om något likande!

Jag ringde ut en veterinär från en av Sveriges mest kända kliniker för jag behövde ett recept på metacam, detta hade bestämts i samråd med klinikhovslagare som behandlar hästen. Det är inte en allvarlig situation, hästen är under behandling och har en fastställd behandlingsplan godkänd av alla inblandade, inklusive veterinär.

Personen anländer och börjar genast bete sig mycket upprört och faktiskt väldigt aggressivt! Jag är en sån person som alltid håller sig lugn och saklig, jag har inga som helst problem att diskutera saker på ett professionellt sätt med människor som har en annan åsikt, helt utan att bli upprörd. Jag är också väldigt noga med att lyssna på vad andra säger, försöka förstå och försöker svara på ett bra sätt oavsett vad jag tycker om personen eller det den säger.

Den här veterinären stod och skrek rakt ut samtidigt som hon stirrade mig i ögonen ”jag är veterinär så jag vet bättre än dig!” :eek: :confused: (detta upprepades ett par gånger, även i samband med att den mycket kunniga hovslagaren nämndes, hon var FAKTISKT veterinär, han är bara hovslagare!) Hon anklagade mig för att bortförklara att hästen var dålig flera gånger, det gjorde jag självklart inte utan försökte bara bidra med relevant information om hur hästen brukar vara/se ut. Allt jag sa var helt fel och bortförklaringar när jag svarade ärligt och sakligt på hennes frågor om hästen. Hon var så extremt otrevlig, upprörd och genomgående nedlåtande att jag var sjukt nära att avbryta det hela och skicka ut henne, jag har aldrig varit med om något liknande!
Jag kan ta väldigt mycket innan jag blir upprörd och ens skulle tänka tanken annars. Och jag har ingen aning om varför hon ansåg att det här var ett korrekt sätt att bete sig på, det fanns liksom inget fog för det över huvud taget.

Det var så illa att jag känner att någon slags uppföljning skulle behövas, det är inte okej att bete sig hur som helst, man måste kunna diskutera saker på ett normalt sätt och vara professionell i sin yrkesroll. Att stå och skrika folk rakt i ansiktet helt utan anledning är inte okej.

Kan ju också nämna att jag är extremt förlåtande med de flesta konstiga bemötanden och ursäktar det med att personen kan ha en dålig dag och så vidare, men det här var av en helt ny kaliber som tyvärr inte går att ursäktas!

Jag pratade med flera personer direkt efteråt som rådde mig att skriva ned allt vilket jag har gjort. Jag försökte även bemöta personen i stunden med att fråga varför hon verkade upprörd osv, och bad lugnt och vänligt om förklaringar till saker som hon bestämt sa var fel med min häst, som hon sen tog tillbaka med att det inte var några fel…superlogiskt? :banghead:

Jag friar mycket hellre än fäller men jag vill ärligt talat inte att den här personen ska gå vidare i sin yrkesroll och tro att det här är okej.

Jag kommer självklart aldrig att anlita den här veterinären igen och ärligt talat så kommer jag nämna händelsen för andra vilket är något jag absolut inte brukar göra.

Jag beställde ut min journal idag och ser att hon har skrivit att hästen ”sparkas! ” Vilket han definitivt inte gör! Jag försökte leta reda på vem som är chef på kliniken för att kunna framföra ett litet klagomål men har inte lyckats.

Så vad tycker ni att jag ska göra? Svälja det hela och ge mig själv en guldstjärna i att ta skit? :meh:
 
Jag hade ute veterinär för avlivning av en häst jag ägde och fick inte riktigt lika dåligt bemötande som du beskriver, men en väldigt oproffsig (fel)behandling av min häst.

Försökte hitta någon att klaga hos (stor, känd klinik) utan att se vart man kunde vända sig någonstans så blev inget med det. Detta är något jag har ångrat i efterhand, att jag inte var mer "jobbig".

...kanske inget tips men ett ge inte upp, du kommer kanske ångra att du inget gjorde!
 
"Jag ringde ut en veterinär från en av Sveriges mest kända kliniker för jag behövde ett recept på metacam, detta hade bestämts i samråd med klinikhovslagare som behandlar hästen. Det är inte en allvarlig situation, hästen är under behandling och har en fastställd behandlingsplan godkänd av alla inblandade, inklusive veterinär."
Varför fick du då inte med recept från den behandlade veterinären, eller via hovslagaren? Varför skulle en veterinär behöva göra hembesök för att skriva ut recept?
 
"Jag ringde ut en veterinär från en av Sveriges mest kända kliniker för jag behövde ett recept på metacam, detta hade bestämts i samråd med klinikhovslagare som behandlar hästen. Det är inte en allvarlig situation, hästen är under behandling och har en fastställd behandlingsplan godkänd av alla inblandade, inklusive veterinär."
Varför fick du då inte med recept från den behandlade veterinären, eller via hovslagaren? Varför skulle en veterinär behöva göra hembesök för att skriva ut recept?
Det hade gått för lång tid sedan den förra veterinären var ute och då måste man ha ett nytt besök innan man kan få recept. De får inte skriva ut medicin utan att någon har tittat på hästen och hovslagaren får inte skriva ut medicin. Så var det :)
 
Jag fattar inte. Om hästen har en annan veterinär och en klinikhovslagare som i samråd bestämt metacam, varför måste du då ha ut en helt annan veterinär?
Det hade gått för lång tid sedan senaste veterinärbesöket (olika vettar från samma klinik) och de får inte skriva ut recept utan att ha tittat på hästen, och det räckte inte att hovslagaren hade gjort det.
 
Jag hade ute veterinär för avlivning av en häst jag ägde och fick inte riktigt lika dåligt bemötande som du beskriver, men en väldigt oproffsig (fel)behandling av min häst.

Försökte hitta någon att klaga hos (stor, känd klinik) utan att se vart man kunde vända sig någonstans så blev inget med det. Detta är något jag har ångrat i efterhand, att jag inte var mer "jobbig".

...kanske inget tips men ett ge inte upp, du kommer kanske ångra att du inget gjorde!
Usch vad hemskt att du var med om det, speciellt när man ska göra något så jobbigt som att avliva :( Skulle vara en mardröm!
Jag har som sagt inte heller hittat något sätt att framföra mitt klagomål än, det här är också en stor klinik. Jag är inte sån som brukar klaga på saker men det här var så absurt så jag tycker det vore bra om någon fick veta det!
 
"Jag ringde ut en veterinär från en av Sveriges mest kända kliniker för jag behövde ett recept på metacam, detta hade bestämts i samråd med klinikhovslagare som behandlar hästen. Det är inte en allvarlig situation, hästen är under behandling och har en fastställd behandlingsplan godkänd av alla inblandade, inklusive veterinär."
Varför fick du då inte med recept från den behandlade veterinären, eller via hovslagaren? Varför skulle en veterinär behöva göra hembesök för att skriva ut recept?

Hovslagare får inte skriva ut recept. Veterinär som inte sett hästen får inte skriva ut recept, dvs den behöver alltså göra ett hembesök. Så, möjligen fanns ingen behandlande veterinär, utan det fanns en klinikhovslagare som rekommenderat metacam. TS har då gjort helt korrekt och kontaktat en veterinär för att den ska kolla på hästen och sedan kunna skriva ut receptet.
 
I helvete heller att du ska! Ring till kliniken och framför ett klagomål och stå på dig. Hur man än vänder och vrider på det, så får man faktiskt inte bete sig så, och att ljuga i journalen är ju bara ett lågvatten märke. Sen hade jag krävt en officiell ursäkt.
Skrev hon ut metacamen sen?
Jadå hon skrev ut metacam, det var både hennes, min och klinikhovslagarens bedömning att det behövdes. Men hon var väldigt upprörd i början och sa att hon inte bara kunde skriva ut metacam hursomhelst och att det var som att sätta plåster på ett brutet ben, vilket jag påminde henne om sen, "men du sa ju..." :D Sjuk situation rakt av.
Jag hade gärna tagit emot en ursäkt och framför allt så tror jag att det skulle vara bra för den här personen att få lite självinsikt för sin egen skull. Osäker på om det skulle gå dock.
Journalen skulle jag vilja att de ändrar, det var bara så fel. Men det lär väl inte spela någon större roll för framtiden.
 
Hovslagare får inte skriva ut recept. Veterinär som inte sett hästen får inte skriva ut recept, dvs den behöver alltså göra ett hembesök. Så, möjligen fanns ingen behandlande veterinär, utan det fanns en klinikhovslagare som rekommenderat metacam. TS har då gjort helt korrekt och kontaktat en veterinär för att den ska kolla på hästen och sedan kunna skriva ut receptet.
Precis :) Och veterinären som behandlade tidigare hade slutat tyvärr. Utöver att det hade gått lite för lång tid sedan han tittade på den.
 
Har jag påstått att hovslagare får skriva ut recept?
Skulle humansjukvården vara lika stelbent o oflexibel skulle den inte fungera öht.
 
Precis :) Och veterinären som behandlade tidigare hade slutat tyvärr. Utöver att det hade gått lite för lång tid sedan han tittade på den.

Om det är så att du dröjt med att ringa ut veterinär för receptförnyelse, förstår jag mycket väl veterinärens reaktion.
 
Om du inte hittar någon att tala med anser jag att du ska skriva till klinikens ledning. Man ska absolut inte ta vilken skit som helst från någon, oavsett vem. Avsluta med att du önskar ett svar, att du inte tycker att det är acceptabelt att någon beter sig på det sättet och att du inte kan se någon anledning till att anlita dem igen.
 
Precis :) Och veterinären som behandlade tidigare hade slutat tyvärr. Utöver att det hade gått lite för lång tid sedan han tittade på den.

Jag tror att jag och flera undrade det vi gjorde just för att du i första inlägget skrev att "hästen står under veterinärvård av annan veterinär". Det gör den ju inte av den anledning du nu förklarat.
Sen motiverar det ju inte att den veterinär som kom ut till dig är otrevlig för den skull, men denna har ju helt rätt i att "den kan inte bara skriva ut Metacam hur som helst" om det gått lång tid sen hästen sist stod under veterinär bedömning.

Vad är det för diagnos/fel på hästen?
 
Om det är så att du dröjt med att ringa ut veterinär för receptförnyelse, förstår jag mycket väl veterinärens reaktion.
Det var inte receptförnyelse det gällde. :) Varför skulle en veterinär bli galet arg för att man var sen med en receptförnyelse föresten?
 
Jag tror att jag och flera undrade det vi gjorde just för att du i första inlägget skrev att "hästen står under veterinärvård av annan veterinär". Det gör den ju inte av den anledning du nu förklarat.
Sen motiverar det ju inte att den veterinär som kom ut till dig är otrevlig för den skull, men denna har ju helt rätt i att "den kan inte bara skriva ut Metacam hur som helst" om det gått lång tid sen hästen sist stod under veterinär bedömning.

Vad är det för diagnos/fel på hästen?
Jag har skrivit "hästen är under behandling och har en fastställd behandlingsplan godkänd av alla inblandade, inklusive veterinär." Inte annan veterinär :) Veterinären som var ute är sålunda helt med på vad hästen får för behandling. Precis som veterinären som var ute innan Det skrev jag mest för att klargöra att det inte handlar om att någon av oss är oense angående hästens behandling. Tråden handlar om det bisarra bemötandet jag fick och hur jag ska hantera det.
Absolut ska inte veterinärer skriva ut metacam hursomhelst, det har jag aldrig påstått vare sig här eller till någon veterinär :) Varför veterinären uttryckte sig så vet jag inte.
 
Det var inte receptförnyelse det gällde. :) Varför skulle en veterinär bli galet arg för att man var sen med en receptförnyelse föresten?

Om det inte var för förnyelse av recept, varför skal du då ringa ut en "ny" veterinär?
För mig låter det här enbart som att du vill ha en "second opinion".
Är det kanske så att du anser att du vill sätta igång hästen inför tävlingssäsong fast den ordinarie veterinären (och hovslagaren) sagt att igångsättning/lättare träning inte får förekomma innan visst datum, och du därvid anser att hela tävlingssäsongen är förstörd?
 
Jag har skrivit "hästen är under behandling och har en fastställd behandlingsplan godkänd av alla inblandade, inklusive veterinär." Inte annan veterinär :) Veterinären som var ute är sålunda helt med på vad hästen får för behandling. Precis som veterinären som var ute innan Det skrev jag mest för att klargöra att det inte handlar om att någon av oss är oense angående hästens behandling. Tråden handlar om det bisarra bemötandet jag fick och hur jag ska hantera det.
Absolut ska inte veterinärer skriva ut metacam hursomhelst, det har jag aldrig påstått vare sig här eller till någon veterinär :) Varför veterinären uttryckte sig så vet jag inte.

Veterinären ifråga. bemöter nog dig utifrån de krav du setter på henom...
 
Jag har skrivit "hästen är under behandling och har en fastställd behandlingsplan godkänd av alla inblandade, inklusive veterinär." Inte annan veterinär :) Veterinären som var ute är sålunda helt med på vad hästen får för behandling. Precis som veterinären som var ute innan Det skrev jag mest för att klargöra att det inte handlar om att någon av oss är oense angående hästens behandling. Tråden handlar om det bisarra bemötandet jag fick och hur jag ska hantera det.
Absolut ska inte veterinärer skriva ut metacam hursomhelst, det har jag aldrig påstått vare sig här eller till någon veterinär :) Varför veterinären uttryckte sig så vet jag inte.


Alltså du får förlåta mig men jag förstår inte alls utifrån det du skriver, det är svårt att förstå exakt vad grejen är ang. att veterinären skulle ut och titta, och vad det var veterinären argumenterade mot när hon, enligt dig var arg för att "det är inte bara att skriva ut metacam" osv. Jag fattar inte?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 334
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp