Chockerande bemötande av veterinär

Om det inte var för förnyelse av recept, varför skal du då ringa ut en veterinär?
Är det kanske så att du anser att du vill sätta igång hästen inför tävlingssäsong fast den ordinarie veterinären (och hovslagaren) sagt att igångsättning/lättare träning inte får förekomma innan visst datum, och du därvid anser att hela tävlingssäsongen är förstörd?
Som sagt, hästen är under behandling av klinikhovis och vi tyckte båda att viss smärtlindring ev behövdes, därför rings en veterinär ut som tittar på hästen, gör samma bedömning och skriver ut smärtlindring. Alla inblandade är helt överens om hur hästen ska behandlas. Personen lyckas dock chocka mig med sin otrevlighet i processen, därav tråden :)
Jag vet inte riktigt var du får dina tävlingssäsong-spekulationer ifrån men jag kan försäkra dig om att det är inte det som det här handlar om. :)
 
Alltså du får förlåta mig men jag förstår inte alls utifrån det du skriver, det är svårt att förstå exakt vad grejen är ang. att veterinären skulle ut och titta, och vad det var veterinären argumenterade mot när hon, enligt dig var arg för att "det är inte bara att skriva ut metacam" osv. Jag fattar inte?

Det är väl lite det som är grejjen, jag fattar inte heller bemötandet. Hon var genomgående arg och otrevlig och jag har ingen aning om varför.
 
Klart du ska kontakta ledningen. Jag har också upplevt vissa veterinärer som mycket nedvärderande när jag sökte hjälp och det gjorde ju tyvärr att behandlingen kom igång nära 6 månader senare än det kanske hade behövts.
Mitt problem var att det var "chefen" på båda ställena som uppträdde nedvärderande så jag visste inte vart jag skulle gå med klagomålet. Nummer 1 kom med sådana fina kommentarer som "det är inte hästen det är fel på, det är du som rider för jävla dåligt" "jag vägrar göra böjprov, slöseri med pengar". Ja, jag rider för jävla dåligt men hästen är inte frisk! Ändå kostade den "kontrollen" 8000 kr.
Nummer 2 vägrade röntga och behandla ( i efterhand satt problemen där det inte blev röntgat) samt började gräva i en hovböld för att senare säga "jag orkar inte gräva mer, du får väl ringa någon annan, jag gipsar lite tills du kommer hem".
 
Men det verkar ju vara kommunikationen mellan veterinären som slutade och den nya veterinären som fallerar. Jag förstår att en veterinär inte bara vill skriva ut Metacam för att kunden vill det. Dock behöver man ju inte vara otrevlig för det.
 
Om du inte hittar någon att tala med anser jag att du ska skriva till klinikens ledning. Man ska absolut inte ta vilken skit som helst från någon, oavsett vem. Avsluta med att du önskar ett svar, att du inte tycker att det är acceptabelt att någon beter sig på det sättet och att du inte kan se någon anledning till att anlita dem igen.
Du har helt rätt, jag har tyvärr inte hittat något ställe att vända mig till. Funderade att höra av mig till själva "kedjan" som äger kliniken. Framför allt tror jag att det är i klinikens och den berörda veterinärens intresse att få lite konstruktiv kritik i det här fallet. Jag kommer definitivt inte anlita sagda veterinär igen, och antagligen tänka efter två gånger innan jag använder kliniken också.
 
Som sagt, hästen är under behandling av klinikhovis och vi tyckte båda att viss smärtlindring ev behövdes, därför rings en veterinär ut som tittar på hästen, gör samma bedömning och skriver ut smärtlindring. Alla inblandade är helt överens om hur hästen ska behandlas. Personen lyckas dock chocka mig med sin otrevlighet i processen, därav tråden :)
Jag vet inte riktigt var du får dina tävlingssäsong-spekulationer ifrån men jag kan försäkra dig om att det är inte det som det här handlar om. :)

Jättemärklig situation!

Utan att försöka ursäkta veterinären (verkar svårt utifrån din beskrivning av beteendet) utan för att fundera över reaktionen:

Kan det vara så att du inledde med att önska dig metacam och att vet kände sig (orimligt) översittaraktigt bemött?

Jag tänker då i stil med att du - vilket säkert var rätt - uttryckte att du önskade metacam, vet ville först göra en egen bedömning och kände sig (åter; orimligt) provocerad av att få en "ordination" "slängd i ansiktet"????

Än en gång, inte för att ursäkta veterinären och jag tror inte att du betedde dig otrevligt.
 
Har jag påstått att hovslagare får skriva ut recept?
Skulle humansjukvården vara lika stelbent o oflexibel skulle den inte fungera öht.

Hur menar du nu?
Det verkar väl rätt rimligt med en ny bedömning av veterinär om det gått en tid sedan sist?

Ska man vara petig med juridiken så får inte heller humanläkare skriva ut läkemedel till patienter de inte själva bedömt.
Sedan kan man ibland bedöma att det görs ändå, men är då skyldig att se till att kontrollera om det var rätt.
 
Som sagt, hästen är under behandling av klinikhovis och vi tyckte båda att viss smärtlindring ev behövdes, därför rings en veterinär ut som tittar på hästen, gör samma bedömning och skriver ut smärtlindring. Alla inblandade är helt överens om hur hästen ska behandlas. Personen lyckas dock chocka mig med sin otrevlighet i processen, därav tråden :)
Jag vet inte riktigt var du får dina tävlingssäsong-spekulationer ifrån men jag kan försäkra dig om att det är inte det som det här handlar om. :)

Om det inte är för förnyelse av recept på smärtställande (vilket jag då tolkar som att ordinare veterinär i samråd med hovis redan gjort) och inte gäller en tidigare igångsättning /second opinion), varför ringer du då ut en ny veterinär? Ordinarie veterinär/ersättare har ju redan inbokad nytt datum för besiktning/bedömning ...
 
Men det verkar ju vara kommunikationen mellan veterinären som slutade och den nya veterinären som fallerar. Jag förstår att en veterinär inte bara vill skriva ut Metacam för att kunden vill det. Dock behöver man ju inte vara otrevlig för det.
Det känns som att någon kommunikation kan ha brustit men det är i så fall på kliniken, jag har endast följt de rekommendationer jag fått från de som behandlar hästen (alltså de på kliniken) Sen så sa jag absolut inte att "jag ska ha metacam" utan klinikhovis och jag båda tyckte att han antagligen behövde lite smärtlindring, vilket jag och hovis förmedlade till kliniken som skickade en väldigt arg veterinär...
hade hon gjort bedömningen att han inte skulle ha metacam hade jag självklart accepterat det rakt av, jag har inte på något sätt gjort mig besvärlig :)
 
Jättemärklig situation!

Utan att försöka ursäkta veterinären (verkar svårt utifrån din beskrivning av beteendet) utan för att fundera över reaktionen:

Kan det vara så att du inledde med att önska dig metacam och att vet kände sig (orimligt) översittaraktigt bemött?

Jag tänker då i stil med att du - vilket säkert var rätt - uttryckte att du önskade metacam, vet ville först göra en egen bedömning och kände sig (åter; orimligt) provocerad av att få en "ordination" "slängd i ansiktet"????

Än en gång, inte för att ursäkta veterinären och jag tror inte att du betedde dig otrevligt.
Det ÄR en jättemärklig situation och jag försökte själv ursäkta hennes beteende med "kanske dålig dag" osv men det var bara för dåligt bemötande för att det ska gå att ursäkta. Det var jag och klinikhovslagaren som "önskade" metacam gemensamt, men jag var tydlig med att det inte var akut när jag bokade veterinären. Hade veterinären inte velat skriva ut hade det varit bra så med. Jag försöker alltid att vara lätt att göra med och försökte bara underlätta för veterinären när hon undersökte hästen, trots det extremt dåliga humöret och bemötandet.
Så här i efterhand undrar jag om det hade varit bättre att ryta ifrån.
 
Klart du ska kontakta ledningen. Jag har också upplevt vissa veterinärer som mycket nedvärderande när jag sökte hjälp och det gjorde ju tyvärr att behandlingen kom igång nära 6 månader senare än det kanske hade behövts.
Mitt problem var att det var "chefen" på båda ställena som uppträdde nedvärderande så jag visste inte vart jag skulle gå med klagomålet. Nummer 1 kom med sådana fina kommentarer som "det är inte hästen det är fel på, det är du som rider för jävla dåligt" "jag vägrar göra böjprov, slöseri med pengar". Ja, jag rider för jävla dåligt men hästen är inte frisk! Ändå kostade den "kontrollen" 8000 kr.
Nummer 2 vägrade röntga och behandla ( i efterhand satt problemen där det inte blev röntgat) samt började gräva i en hovböld för att senare säga "jag orkar inte gräva mer, du får väl ringa någon annan, jag gipsar lite tills du kommer hem".
Oj det lät som jobbiga upplevelser! :crazy: Det är jättesvårt att veta vart man ska vända sig med sånt här! Jag hade tänkt mig ett litet samtal med klinikschefen men hittar inte någonstans vem det är eller överhuvudtaget vart man kan vända sig. Jag är inte missnöjd med själva vården av hästen i det här fallet, det var "bara" bemötandet som var under all kritik...
 
Om det inte är för förnyelse av recept på smärtställande (vilket jag då tolkar som att ordinare veterinär i samråd med hovis redan gjort) och inte gäller en tidigare igångsättning /second opinion), varför ringer du då ut en ny veterinär? Ordinarie veterinär/ersättare har ju redan inbokad nytt datum för besiktning/bedömning ...
Det finns ingen "ordinarie" veterinär utan det är en stor klinik med många veterinärer och man kan få olika från gång till gång. Och eftersom det var ett tag sedan den tidigare veterinären (som har slutat på kliniken) tittade på hästen så måste man ta ut en vet för att undersöka innan de kan skriva ut t ex smärtstillande. Så långt inga problem, det jag reagerade på var det orimligt dåliga bemötandet av veterinären som sen kom ut.
 
@Skywalker nu är det tydligare efter dina närmare förklaringar .

Det låter illa och konstigt med bemötandet utifrån den redovisningen.
Du kan inte, nu när du landat , tänka dig att prata med berörd veterinär själv i första hand ? Jag tänker att du kan ringa och helt enkelt säga något i stil med att "du , jag kände efter att du varit ute hos mig häromdagen att jag undrar en del över vad som egentligen hände då jag upplevde att du bemötte mig väldigt aggressivt/negativt ?"

Man blir förvånad ibland över folks reaktion och hur ngt när det bemöts kan få ett helt annat svar eller reaktion än man någonsin hade kunnat gissa - i positiv bemärkelse för en själv att förstå vad som hände , och i positiv bemärkelse för den motsatta parten som får en chans att bemöta och ffa reflektera över hur denne upplevdes av någon annan.

Om det inte hjälper eller du får någon slags förklaring eller ursäkt eller nu vad som, så kan du ju ta det vidare sen ändå ?

Jag skulle tippa på att prata med berörde är ett väldigt bra drag som brukar ge bättre effekt än att vända sig till någon annan utan att först frågat /bemött personen. De första brukar ta till sig och tänka till och ibland inte sällan rent av uppskatta detta mycket .

Jag är en sån person som alltid i första hand väljer att adressera berörd innan jag går vidare någon annanstans. Jag har till 80 procent skulle jag vilja säga, bra erfarenhet av det förhållningssättet vad det än handlar om i tillvaron.

En tanke .

Vad exakt har hästen för problem ? Det låter lite som att veterinären tyckte den hade problem som kräver mer än att skriva ut Metacam ?
Att hitta vem som är klinikchef kan väl inte vara omöjligt ? Den svårigheten fattar jag inte öht ?
 
Senast ändrad:
Kikade lite på dina tidigare trådar och undrar nu om det är din häst med långvarig fång möjligen ?
 
@Skywalker nu är det tydligare efter dina närmare förklaringar .

Det låter illa och konstigt med bemötandet utifrån den redovisningen.
Du kan inte, nu när du landat , tänka dig att prata med berörd veterinär själv i första hand ? Jag tänker att du kan ringa och helt enkelt säga något i stil med att "du , jag kände efter att du varit ute hos mig häromdagen att jag undrar en del över vad som egentligen hände då jag upplevde att du bemötte mig väldigt aggressivt/negativt ?"

Man blir förvånad ibland över folks reaktion och hur ngt när det bemöts kan få ett helt annat svar eller reaktion än man någonsin hade kunnat gissa - i positiv bemärkelse för en själv att förstå vad som hände , och i positiv bemärkelse för den motsatta parten som får en chans att bemöta och ffa reflektera över hur denne upplevdes av någon annan.

Om det inte hjälper eller du får någon slags förklaring eller ursäkt eller nu vad som, så kan du ju ta det vidare sen ändå ?

Jag skulle tippa på att prata med berörde är ett väldigt bra drag som brukar ge bättre effekt än att vända sig till någon annan utan att först frågat /bemött personen. De första brukar ta till sig och tänka till och ibland inte sällan rent av uppskatta detta mycket .

Jag är en sån person som alltid i första hand väljer att adressera berörd innan jag går vidare någon annanstans. Jag har till 80 procent skulle jag vilja säga, bra erfarenhet av det förhållningssättet vad det än handlar om i tillvaron.

En tanke .

Vad exakt har hästen för problem ? Det låter lite som att veterinären tyckte den hade problem som kräver mer än att skriva ut Metacam ?
Att hitta vem som är klinikchef kan väl inte vara omöjligt ? Den svårigheten fattar jag inte öht ?

Vad bra att det blev tydligare! :) Det är en jättesvår situation att beskriva på ett bra sätt, speciellt i text. Jag skulle absolut kunna tänka mig att försöka prata med veterinären igen, jag tog ju upp hennes beteende ett par gånger under besöket eftersom det var så påtagligt dåligt, men fick ingen bra förklaring tyvärr. (Jag sa inte att hennes beteende var dåligt utan försökte fråga varför säger du så här och så här, och så frågade jag om det var något med mig som föranledde sättet hon betedde sig på, försökte vara saklig och förstå/reda ut situationen helt enkelt utan att vara otrevlig eller bråka, vilket är rätt svårt när man pratar med någon som i princip står och skriker åt en utan anledning...)

Så ungefär det du skriver sa jag till henne redan då, men i och med att jag försökte prata om det direkt och inte fick något gensvar så är jag väldigt osäker på om jag skulle få det nu heller. Men jag skulle ju kunna pröva.

Veterinären uttryckte sig initialt väldigt underligt i förhållande till hästens problem också men ordinerade sen helt på egen hand samma behandling som det var fråga om från början så jag har valt att inte gå in på det så mycket eftersom det inte handlar om att hästen blivit felbehandlad, i så fall skulle tråden ligga under hästvård. Jag ifrågasätter inte den här personens kompetens som veterinär och vi är överens om vårdplanen :)

Jag letar vidare och det verkar som de har två veterinärer som är ansvariga för två olika avdelningar. Har även hittat en mailadress till kundtjänst och rådet att vid missnöje kontakta regionchefen.
 
Kikade lite på dina tidigare trådar och undrar nu om det är din häst med långvarig fång möjligen ?
Nope, det är en av mina andra hästar :) Hade tänkt uppdatera fångis-tråden när han är 100% och igångsatt men han är i princip bra nu i alla fall (peppar peppar)
 
Kliniken måste väl ha ett telefonnummer dit man ringer för rådgivning och tidsbokning? Ring dit och förklara läget och be att få prata med chefen? Svårare än så kan det väl inte vara?
Det skulle jag kunna pröva, tyvärr så brukar det vara väldigt svårt att få prata med någon annan än just receptionisten på det här stället.
 
Fråga vem som är klinikchef på kliniken och be om dennes direktnummer. Vill de inte lämna ut direktnummer så be att få lämna ett meddelande till klinikchefen om att denna ska ringa dig. Du kan ju alltid be om mailadressen också så kan du skriva istället. =)
 
Fråga vem som är klinikchef på kliniken och be om dennes direktnummer. Vill de inte lämna ut direktnummer så be att få lämna ett meddelande till klinikchefen om att denna ska ringa dig. Du kan ju alltid be om mailadressen också så kan du skriva istället. =)
Ja så kan jag ju göra :) Förutsatt att de vill lämna ut uppgifter till klinikchefen. De brukar aldrig lämna ut kontaktuppgifter till veterinärer på det här stället. Jag har verkligen inte lyckats hitta vem som är klinikchef så jag börjar undra om de har något annat upplägg.
Jag har däremot skaffat kontaktuppgifter till alla i ledningen för kedjan som äger kliniken och funderar på att höra av mig till dem.

Det var ett mycket allvarligt problem med den här personens bemötande, jag brukar verkligen aldrig klaga på saker normalt sett.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 347
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp