aiquen

Trådstartare
Vad gör man egentligen om ens hund fått i sig små resp. stora mängder choklad? Eller om man bara MISSTÄNKER att hunden kan ha ätit det?

Och hur lång tid tar det då innan hunden blir dålig? Någon som vet?

Och jag bara undrar, det är inget som har hänt.
 
Lite choklad och stor hund - jag struntar i det hela.
Hel chokladkaka och stor hund - framkallar kräkning
Lite choklad och liten hund - är det en chihuahua får den kräkas, i annat fall håller jag extra koll.
Hel chokladkaka och liten hund - mot djursjukhuset.
 
Problemet är att om man ger för mycket salt o hunden inte spyr kan man orsaka en dödlig saltförgiftning ffa på valpar.
Kräksirap går att köpa på apoteket.
PL
 
Giftigheten är väldigt beroende av kakaoinnehållet i chokladen, dyr choklad ofta högre kakaoinnehåll dvs giftigare, billig choklad kan ha väldigt lågt kakaoinnehåll.
PL
 
:eek: ja det sa dom inte till mig. så jag tryckte i jycken mer än en matsked salt. tack och lov lever han fortfarande (åt nikotintuggumin). men då är det kanske bra att ha sån där kräksirap hemma? håller det länge?
 
Tror det. Du som är läkare kan ju skaffa hem apomorfin, dom spyr som tokiga, länge, så dosera försiktigt, dosen i fass vet är onödigt hög.
PL
 
Min hund stal en en chokladask och åt upp en jul för flera år sen men det var nog väldigt billig choklad då för hon blev i alla fall inte sjuk. Det enda som hände var att skiten innehöll väldigt mycket färggrannt papper nästa dag :D
 
läste du vad peter lundin hade skrivit?

senap (gärna stark skånsk) äter min hund som godis. så så värst kräkframkallande verkar det inte vara :smirk:
 
Några tillägg bara: Om hunden åt chokladen för mer än ungefär två timmar sedan är det ingen större idé att kräka den - då är det bara att hålla noggran koll/eller åka till djursjukhuset. Kruxet är bara att när hunden väl fått i sig chokladen och det är försent att kräka kan man (vad jag kommer ihåg) bara ge understödjande behandling - typ dropp.

Kan säga att min whippet donna (~11 kg), som älskar choklad och bryter sig in överallt för att få tag på detta har utan problem flera gånger ätit ca 40g blockchoklad medans jag såg en tax som smaskat i sig hela eller delar av en alladinask som mådde mindre bra (men klarade sig efter behandling på djursjukhus).
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 223
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
707
Senast: Emmi
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 149
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
488
Senast: Myrten
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp