Bukefalos 28 år!

Choklad.....

P

pussi

Någon som vet hur mycket choklad en hund måste äta innan det blir livsfarligt och riskerar att den dör??
Jag har sett att våran granne har gett en choklad bit en gång när jag var där.. :confused:
Vi sade till, men hon vägrade att lyssna.!!

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Choklad.....

Det beror nog på vilken typ av choklad det är. Mjölkchoklad t.ex. är ju trots allt inte så mycket kakao i och det är väl där det giftiga sitter. Om du däremot ger dyr, höghaltig choklad räcker det nog med mindre. Dessutom beror det väl på hundens storlek.
 
Sv: Choklad.....

Inte en susning faktist. Men en jul smällde min syrras kompis vovve (dansk svensk gårdshund) i sig en HEL aladin ask! BÅDA lagren...sen var hela bottenvåningen nerspydd.... :eek: Så lite måste de ju tåla tycker man. Fö är ju kakao giftigt för oss människor också, men vi tål ju mer pga större kroppsvikt.

//Alice
 
Sv: Choklad.....

Tror att det räcker med 100 gr vanlig mjölkchoklad (som innehåller så lite kakao) för att förgifta en hund i 30 kg klassen. Ungefär...
 
Sv: Choklad.....

Det är så olika från individ till individ! En del tål inget alls nästan.....vet en hund som fått i sig en bit som han snott från skålen, han fick förgiftningssymtom. En annan hund lyckades äta nästan 1 kg och fick inga reaktioner alls.
Vår förra hund fick alltid äta tex. kexchoklad och mjölkchoklad med oss (var ca 14 år sen nu) men inte vår nuvarande hund!
 
Sv: Choklad.....

vanlig mjölkchoklad har jag hört att en medelstor hund blir förgiftad av om man ger ungefär 400 g.
 
Sv: Choklad.....

Det där med att en 100 grams chokladkaka ska ta död på en schäfer stämmer då inte... för då vet jag måååånga hundar som skulle vara döda nu. ;)

Har ingen aning om hur stor mängd de kan äta utan att bli förgiftade.
 
Sv: Choklad.....

Jag ringde veterinären och frågade om detta, då hade två eller tre av mina whippetar delat på två paradisaskar - dubbla lager.
Hon sa att det nog skulle vara lugnt eftersom det var mjölkchoklad. Hade det varit mörk choklad hade det varit värre. Jag skulle förvänta mig att de skulle bli trötta törstiga och ev att någon skulle kräkas. Farliga teckan skulle vara vinglighet, men då är det ju nästan redan för sent.

Hur som helst så gick det bra, de sov och drack mkt och den ena spydde på natten och morgonen.

Mvh Ishtar
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 035
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Mkb
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 573
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 262
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp