Cigarettfimpar var ska de kastas?

alazzi

Trådstartare
Det är inte jag som röker😉Dotterns pojkvän röker och han kastar fimparna i den vanliga papperskorgen Vilket gör att det luktar gammal fimp i hennes rum. Ibland har han kastar ut fimparna på gräsmattan men då blev jag vansinnig och krävde att dottern plockade bort alla fimpar. Misstänker att det är uselt för miljön att spola ner fimparna i toaletten? Ja, jag är överkänslig och hysterisk. Jag klarar inte av cigarettrök pga av kronosk hosta.
 
Absolut inte, det luktar vedervärdigt!

Jag rökte i 25 år och hade en askkopp modell kula som fick stå på balkongen när den inte användes. Sen tömde jag den i en plastpåse som knöts ihop ordentligt och slängdes direkt i sopnedkastet.
 
Jag hade aldrig accepterat att någon röker inomhus hos mig, så här hade valet varit enkelt: gossen får pallra sig ut och fimpa i lämplig behållare placerad där - tom gammal glasburk eller liknande. Godtas inte den lösningen så vete tusan om jag hade tillåtit att han kom på besök alls... :meh:
 
Om han röker inomhus i dotterna rum torde det vara det första problemet att få bukt med? Fimparna kan han väl slänga i en glasburk fylld med vatten, och dessutom kan han få ansvara för att tömma den i knuten plastpåse och diska ur burken, med jämna mellanrum?
 
Det är inte jag som röker😉Dotterns pojkvän röker och han kastar fimparna i den vanliga papperskorgen Vilket gör att det luktar gammal fimp i hennes rum. Ibland har han kastar ut fimparna på gräsmattan men då blev jag vansinnig och krävde att dottern plockade bort alla fimpar. Misstänker att det är uselt för miljön att spola ner fimparna i toaletten? Ja, jag är överkänslig och hysterisk. Jag klarar inte av cigarettrök pga av kronosk hosta.
Säg till honom att ta med dem hem. Hans fimpar, hans problem. Dessutom ska han självklart inte röka i ert hem! Vansinnigt nonchalant och inte okej någonstans!
 
instämer med de flesta.

Plus den inte så trevliga saken att filtret innehåller plaster som så småningom blir mikroplaster.
Mikroplast hamnar förr eller senare i våra kroppar.

Jag gillar itne alls tanken att det ligger en massa fimpar med plast överallt utomhus :meh:
 
Rökning sker utomhus och där har man en glasburk (eller liknande) där fimparna läggs. När de är full hälls fimparna över i en plastpåse och kastas direkt i sopkärlet för brännbart.
 
Han röker utomhus på terassen. Dottern vet hur jag absolut hatar rök så det var självklart. Han har en stängd askkopp där men trots det hittar jag stinkande fimpar i andra papperskorgar.
 
Det är inte jag som röker😉Dotterns pojkvän röker och han kastar fimparna i den vanliga papperskorgen Vilket gör att det luktar gammal fimp i hennes rum. Ibland har han kastar ut fimparna på gräsmattan men då blev jag vansinnig och krävde att dottern plockade bort alla fimpar. Misstänker att det är uselt för miljön att spola ner fimparna i toaletten? Ja, jag är överkänslig och hysterisk. Jag klarar inte av cigarettrök pga av kronosk hosta.
Det är jättedåligt för miljön också btw, är plast i fimparna som rinner ut i havet. Så om du ändå skäller på honom kan du säga det också så han inte slänger dem på marken någon annanstans :).
 
Jag skulle nog rekommendera glasburk alt mjölkförpackning men kräva att grabben ifråga skötte sin egen askkopp. Och sen peppa dottern att inse hur vidrigt det är.. vill hon verkligen leva med nån med det där beteendet?

Här ett trist men intressant svar på frågan i trådstarten.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-fibrer-fran-fimpar-i-fiskar
Hjälp!

Elena Gorokhova som är professor i miljövetenskap på Stockholms universitet, säger att de cancerogena ämnen i cigaretter som är farliga för oss människor också fastnar i filtren. Fimpar kan hamna på stränder och ätas upp av fåglar som tror att det är mat. Eller så bryts de ned till betydligt mindre partiklar, och äts av bakterier.

Jag tyckte nog allt det var lite överdrivet att förbjuda rökning på uteställen, men om rökande även sprider cancerogena ämnen in i fisk jag äter och flaskvatten jag dricker :eek:
 
Jag skulle nog rekommendera glasburk alt mjölkförpackning men kräva att grabben ifråga skötte sin egen askkopp. Och sen peppa dottern att inse hur vidrigt det är.. vill hon verkligen leva med nån med det där beteendet?

Här ett trist men intressant svar på frågan i trådstarten.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-fibrer-fran-fimpar-i-fiskar

Du tänker att det är rimligt att en mamma talar om för sin tonårsdotter att det är olämpligt att dejta någon som röker... När dottern i fråga har en pojkvän som röker? Hur många tonåringar tror du tar emot något sånt positivt? Uppenbarligen är det ju ett beteende som accepteras av både dotter och mamma i det här fallet och även om man inte gillar beteendet kan man ju gilla personen som har det.

Säg till honom att ta med dem hem. Hans fimpar, hans problem. Dessutom ska han självklart inte röka i ert hem! Vansinnigt nonchalant och inte okej någonstans!

Ta med hem? Antar att du då inte skulle ha problem med att sitta bredvid någon på en buss som stinker fimp för att den bär på en påse full i fimpar eller så?

Helt ärligt förstår jag inte många av reaktionerna här... Det är ju inte så att TS förbjudit någon att röka hemma hos dem och någon ignorerar det och röker ändå? Beteendet verkar ju fullt accepterat - det får rökas utomhus och det finns en vettig askkopp.

@alazzi Det jag kan se som vettigt att göra i det här läget är väl att prata med både dotter och pojkvän. Fimparna stannar i glasburken utomhus, du vill inte ha några fimpar inne i huset, i papperskorgar eller annat. Sen bör, som du redan fått tips på, glasburken tömmas i en påse som knyts ihop och kastas direkt i soprum/sopnedkast/soptunna utomhus. Kan vara fördel att göra själva tömningen ute vid soptunna också om man inte vill bära fimppåsen genom hemmet (glasburken är ju mer stängd och lär generera mindre lukt). Sen får du väl göra ett avvägande beroende på ansvarsnivå och annat, om det funkar att lägga tömningsansvaret på pojkvännen utan att riskera att fimparna hamnar i naturen eller liknande istället, om du kan lägga ansvaret på din dotter (så blir det i så fall upp till henne om hon ser till att pojkvännen gör det eller sköter det på egen hand), alternativt om det är säkrast att du gör det själv för att det ska funka optimalt. Men det borde vara ganska enkelt att förklara att rökningen är helt okej, men att du inte vill ha fimpar varken inne i huset eller ute i naturen utan de ska hållas i askkoppen som regelbundet ska tömmas. Helt enkelt för att fimpar inomhus luktar och du vill inte ha den lukten i ditt hem och att fimpar i naturen skadar både djur, växter och människor. De villkoren borde vara enkla även för en eventuellt rebellisk tonåring att acceptera. :)
 
@Hedinn en påse? Röker någon så mycket att det blir en påse på en dag så hade jag nog inte velat visstas i närheten oavsett fimpar med eller inte. På den tiden då jag rökte stoppade jag fimparna i cigarettpaketet om jag inte var hemma och det inte fanns en lämplig askkopp där jag var. Det var inga som helst problem att sedan slänga dem på lämplig plats. Jag utsatte inte andra för röken heller. Det var mitt val att röka och mitt val fick självklart inte påverka andra på negativt sätt. Jag ser det som självklart att ta ansvar för sin rökning precis som man tar ansvar för allt annat man gör.
 
@Hedinn en påse? Röker någon så mycket att det blir en påse på en dag så hade jag nog inte velat visstas i närheten oavsett fimpar med eller inte. På den tiden då jag rökte stoppade jag fimparna i cigarettpaketet om jag inte var hemma och det inte fanns en lämplig askkopp där jag var. Det var inga som helst problem att sedan slänga dem på lämplig plats. Jag utsatte inte andra för röken heller. Det var mitt val att röka och mitt val fick självklart inte påverka andra på negativt sätt. Jag ser det som självklart att ta ansvar för sin rökning precis som man tar ansvar för allt annat man gör.
Absolut, men en pojkvän kan ju sova över och om cigarettpaketet ska förvaras inomhus (vilket väl är en fördel om det inte finns nåt ”säkrat” ställe utomhus) så hamnar ju även fimparna inomhus och luktar. Nu finns det ju en askkopp så rimligtvis är ju den något som får användas och då räcker det väl att den används och töms regelbundet?

Ditt sätt att tänka är såklart det rätta, dock ska man väl kanske inte ta förgivet att det är så en tonåring tänker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp