Ciklidtips och gammal mat

Mabuse

Trådstartare
Vår gamla ciklidhona har gått hädan, och nu funderar jag på vad man ska ersätta henne med? Skulle alltså vilja ha tips på någon trevlig, fridsam, icke-grävande ciklid, som vi skulle kunna ha ett par av i vårt akvarium. Det är inte jättestort, 115 liter, och bottenytan är ganska liten eftersom akvariet är i princip kubformat.

Vi har annars fiskar med ganska milda färger, i opal-grönskimrande med lite rött och blått, så ingen fisk med alltför grälla färger, typ kakaduaciklid. Vi har tillgång till en mycket välsorterad akvariebutik, så vi kan nog få tag på det mesta. Cikliderna vi hade var vanliga fjärilsciklider, så gärna något annat de här gången (och inte riktigt lika känsligt). Akvariet är annars tätt planterat, och där går pansarmalar, tetror av olika slag, trådfensregnbåge, kampfisk (mycket snälla), siamesisk algätare, körsbärsräkor, amanoräkor och långnästa räkor.

Det behöver inte vara en ciklid heller, men det finns alltså plats för en vacker icke-stimlevande fisk som mest håller sig i den nedre delen av akvariet, det kanske finns andra än ciklider som passar in på det. Det gör absolut ingenting om den vill äta lite körsbärsräkor, det är bara bra.

Sen upptäckte jag att frysmaten jag köpte för några veckor sedan gick ut i juli. :crazy: Kan man mata fiskarna med den ändå, eller ska man kasta? (Gabbi, om du läser detta - kolla datumen på era daphnia i färdigfrysta kuber ;))
 
Sv: Ciklidtips och gammal mat

Nä, allvarligt? Fan, den köpte vi ju bara för några veckor sedan. Ska givetvis kolla. Vad gäller frågan om du kan mata med den, ja det kan du garanterat. Annars släng den så får du nåt nytt nästa gång vi ses.
 
Sv: Ciklidtips och gammal mat

De luktar ok när de tinar, och eftersom man inte brukar ta fel på dåliga räkor, så är det nog inget fel på dem. De har nog tagit i med lite säkerhetsmarginaler när de satt bäst-före-datumet. :)

Du råkar inte ha några ciklidtips? Svårt att se i butiken, tycker jag, eftersom de inte färgar ut ordentligt där.
 
Sv: Ciklidtips och gammal mat

Ska tänka lite. De får ju inte vara för stökiga eftersom du har räkor. Har du kikat på Ap. hongsloi?
 
Sv: Ciklidtips och gammal mat

Som sagt, de får gärna äta räkor, i alla fall körsbärsräkorna, och de andra är nog för stora att äta för en dvärgciklid. Vi har en stor rot övervuxet med javaormbunke som står som ett litet träd i karet, och räkorna håller till där mestadels, eller i växterna, inte på botten där fjärilscikliderna uppehöll sig. Däremot så ska cikliderna ju samsas på bottenutrymmet, som alltså inte är så stort, med sex pansarmalar och två algätare, så inga aggressiva revirhävdande arter. Och ingen som vill gräva upp växterna.

Ap. Hongsloi har jag tittat lite på faktiskt, de ser ju ut att kunna bli mycket vackra och är i den storleken jag är ute efter också. Men också skifta väldigt mycket i färg beroende på exemplar? Hur är de i beteende och känslighet?
 
Sv: Ciklidtips och gammal mat

En av de tåligare dvärgarna enligt mig, och kommer ofta från leverantör i bra storlek med bra färger. En annan trevlig fisk är ap. trifasciata. Jag är ju dessutom svag för biotecus, det har väl ingen missat som jag tjatar om dem, men de kanske är för alldagliga?
 
Sv: Ciklidtips och gammal mat

Om den här bilden är rättvisande så verkar de allt annat än alldagliga, tycker jag:

Apistogramma%20trifasciata%202.jpg


Jag gillar fiskar där man måste titta till en gång extra för att se färger och så riktigt, roligare att titta på sådana fiskar tycker jag än såna där allt syns på lång väg.

Biotecus känner jag inte till, är det såna här?

3516412997_e518723898.jpg


Ser onekligen annorlunda ut, är de väldigt känsliga? De ser ju så sköra ut, men utseendet säger ju inte så mycket.
 
Sv: Ciklidtips och gammal mat

3-fasciata överst ja. Biotecusen är den på den undre raden. De är inte extremt känsliga, men de är väldigt små, så man får kolla att de verkligen klarar av maten man ger dem. Om man går ifrån ciklider, har du kollat tex Badis, Dario och Microctenopomor?

Dario_dario_male_scarlet_badis_badis_bengalensis_450x327.jpg

Dario dario

Badis_badis_badis.jpg

Badis badis

t_microctenopoma_ansorgii_177.jpg

M. ansorgii

busch.jpg

M. congicum
 
Sv: Ciklidtips och gammal mat

Nej, gillar inte riktigt den sortens fisk tyvärr, med ovala kroppar och breda fenor runt om. Vi har ju kampfiskarna, men det får räcka med dem. Darion var fin (fast kanske i grannaste laget i vår bleknosiga besättning ;)) , men när jag googlade på dem står det att det är nästan omöjligt att få tag på honor, och att hanarna är mycket aggressiva?

Hur stora är biotecus? Vi har ju redan en del minifiskar, neontetror och trådfensregnbåge, så de nya fiskarna ska gärna vara lite större, fjärilsciklid-size sådär. Är de kinkiga med maten, eller kan de tänkas äta räkmixen?

Akvariet har ok förhållanden, men något superkar för känsliga är det inte, på en del sorter (rödfenstetra, fjärilsciklider och trådfensregnbåge) som vi haft har det varit lite svinn. De som har klarat sig bra utan manfall är pansarmal, grön neontetra, räkor, kampfisk och algätare, alltså rätt stabila arter. Är det någon av dem du rekommenderat (Ap hongsloi, ap. trifasciata, biotecus el dario) som du skulle avråda från på de grunderna?
 
Senast ändrad:
Sv: Ciklidtips och gammal mat

Hanarn apå dario må vara aggressiva, men som 8 mm knatte är det bara så mkt man kan göra.
Biotecusen är ungefär 2-2,5 cm i butiker. Jag skulle inte bara ge räkmix även om de kan tänkas ta det också. Alla de jag nämnde får nog räknas in bland "hyfsat känsliga" men olika arter kan ju vara känsliga för olika saker.
 
Sv: Ciklidtips och gammal mat

Ojdå, så små! Då får vi nog stryka danion, var ute efter en större fisk som kunde ta fjärilsciklidernas plats i akvariet. Som 8 mm knatte kan man nog spöa på trådfensregnbågarna i a f, och jag är mycket förtjust i dem, så det vill jag inte heller riskera.

Vad kan man ge känslig småfisk utom räkmix? Finns det annat foder som är tillräckligt småttigt? (daphnian t ex är för stor för regnbågarna och småtetrorna, de får inte in dem i munnen även om de försöker).

Växer biotecus, eller är de i fullstorlek de ni har i butiken? Har lite svårt att hitta info om dem dessvärre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp