Bukefalos 28 år!

cinese crested

M

Macke

Ska köpa en hund, till sällskap och även en som dottern på 11 år kan träna och ställa ut. Och är intresserad av allt om denna rasen.
Tandfel ? Har även hört att de inte skulle leva så länge. Tacksam för all sorts information. / Linda
 
Sv: cinese crested

Har en bekant som har både powder puff och crested.

Själv har jag jakthundar och har sett en del i hundväg, men dessa är rätt så ynkliga om man kan uttrycka sig så. Hon är aktiv och är mycket på brukshundsklubb, men hundarna är rätt så reserverade. De är dock lättlärda, men inte den typen som vill jobba mycket, dvs man måste motivera rätt så mycket. Hennes ena har haft mycket sjukdomsproblem och är rätt dålig nu, den andra har diabetes och den tredje är hyffsat frisk, men har eksem...

Men själv tror jag mycket på att hunden blir vad man gör den till, vet en som är tjänstehund så visst kan kineser också. Är du rädd för sjukdomar så var kräsen och ta sunda linjer, jag hade dessutom valt en powder puff (med päls) för att undvika hudproblem.

//E
 
Sv: cinese crested

har snokat lite om rasen och pratat med lite ägare till kineser. Dom kräver väldigt mkt vård för att vara nakna ;)
Badning 2 ggr i veckan, smörjas in, rakas (med RAKHYVEL), kläs på ordentligt på vintern osv. Mest problem har dom väl med huden, att dom lätt får acne. Men jag tror dom är jättehärliga familjemedlemmar. Om man socialtränar, går kurser och inte daltar med hunden så blir den nog frammåt och trevlig.
 
Sv: cinese crested

Varför rakar man dom? Och har inte rakningen nått samband med acnen då? Tänkte på inåtväxta hårstrån och sånt.
 
Sv: cinese crested

Jag har en blandras tik som det är chinese i. Hon ser ut precis som en äkta kines, helt naken med hår på huvud och svans och lite på tassarna.

Hon kräver en del skötsel, hon badas 1-2ggr /vecka och smörjs in med lotion 2-3 ggr/vecka. Sen får hon lite "finnar" men då brukar jag tvätta henne med clerasil ansiktstvätt så försvinner dom nästan direkt. Jag behöver inte raka min alls, Hon har inget hår alls på kroppen.
Sen vill hon ju inte gå ut alls knappt om det är kallt eller regnar, då går hon till första bästa gräsfläck och sen springer hon till dörren igen, trots kläder.

Jag tycker inte att det är mer jobb med min nakna än andra raser som exempel pudel och långhåriga raser.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 654
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 241
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 164
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 311
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp