Bukefalos 28 år!

circle y vs double c

Noteca

Trådstartare
Som rubriken lyder. Vilket märke är bäst? Har hittat en sadel av vardera märket som eventuellt kan passa min häst. Båda samma pris. Är någon bättre kvalitetsmässigt?
 
Sv: circle y vs double c

Double C sadeln har träbom vilket jag föredrar framför syntet. Så vad har den andra sadeln för bom? Ytterligare en sak som bör styra är ju vad du rider för grenar och i vilken sadel sitter du bäst?
 
Sv: circle y vs double c

Ok, tack för ditt svar! Jag har inte provsuttit nån av dem än. Gren har jag inte inriktat mej på än, men trail är det som lockar mest just nu. Behövs nån speciell sadel till det? Eller sparare, finns det bestämmelser på vad man får ha för sadel?
 
Sv: circle y vs double c

Nej det viktigaste är att sadeln passar hästen och dig sen är det olika sadeltyper för olika grenar som är uppbyggda med tanke på att varje gren är olika. Jag t.ex rider i tuff terräng och har en trail-sadel till ena hästen och en hard seat ropet till den andra...tävlar i mer allroundgrenar och inte så högt i klasserna.
 
Sv: circle y vs double c

Gud så jag skriver... Autokorrekt är sådär... Jo jag vet att det finns olika sadlar för de olika grenarna, tänkte mest om man måste ha en specifikt byggd sadel för den grenen eller om man får ha vilken modell man vill. I kogrenarna är det ju lite kinkigare med tanke på påfrestningarna :-) Bra då vet jag!

Nån med erfarenheter av American sadlery sadlar?
 
Sv: circle y vs double c

Den regel som finns är att i kogrenar måste sadeln ha bom som klarar den påfrestning som blir. I övriga grenar kan du ha bomlöst om du vill bara den ser ut som en westernsadel. De olika sadelmodellerna har byggts med tanke på hur man rider och vilken påfrestning som blir i de olika grenarna men det finns i övrigt inget som säger att du måste ha en specifik modell i en viss gren.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 694
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 532
Senast: Brie
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 595
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
992
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp