Circus Maximus (ulvspel)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Myrten

Trådstartare
Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra tusen, tar sig i vagn, till häst, i bärstol och till fots mot den stora arenan i dalen mellan två av Roms sju kullar. Det är fest, alla är intresserade. Publiken kommer från alla skikt i samhället. De förenas av sin kärlek till hästkapplöpningar. De skiljs åt genom sin klädsel, priset de betalar för sina biljetter och hur bra och bekväma platser de får.

Nere på banan defilerar ekipagen förbi. Fyra hästar spända i bredd ska löpa dryga 600 m (d v s vad som 2014 är 600 m – då hade man andra mått) och därefter i full fart vända 180 grader runt en vändpelare. Varje lopp körs i ett antal varv. Det är hårt och tufft. Kuskarna är kändisar och många har sin egen fanclub, liksom vissa av hästarna. De bästa är hämtade från Hispania eller från ökenlandet på andra sidan Mare Nostrum.

Men som alltid där det finns hästar och pengar finns det sådana som inte tänker följa reglerna. För kejsaren Gaius Julius Caesar Augustus Germaniucus, även kallad Caligula, är bara tanken på att hans älskade häst Incitatus, som gör ett inhopp idag, kan förlora får honom att gå i spinn. Så han har helt enkelt betalat några vagnshållare för att de ska se till att deras kuskar går in för att förstöra för alla andra och därmed jämna vägen för kejsarens eget ekipage. De köpta är villiga att bryta mot reglerna (inte för att det finns så många, men några) för att lotsa kejsarens vagn mot segern. Caligula har dock otur – många har fått reda på fusket och det jäser i leden. Det ska gå hederligt till på banan!

Kejsaren når sin loge. Låt kapplöpningarna ta sin början! Alea iacta est!

Goda roller

Spåkvinnan
(siare) – kan varje natt ta reda på en spelares roll. PM skickas före natt-DL.

Praetorianprefekten
(ängel) – ledaren för kejsarens livgarde, men har ärligt talat börjat tröttna på idi... ja, ni fattar! Skyddar därför varje natt en valfri spelare mot de köpta kuskarnas lönnmördare. PM skickas före natt-DL.

Den lösmynte spionen
– får första natten veta allas val. Därefter har spionen så svårt att hålla tyst att hen väljer ut spelare som får ta del av hela informationen medan spionen själv bara får en lottad rad! Den kejserliga underrättelsetjänsten har inte lyckats så väl med sina rekryteringar, det är väl det minsta man kan säga... Spionen dräller så att en rad varje natt når ulvarna.

Välsignade byfånen
– totalt uppe i det blå. Ett under att hen lever med tanke på yrket (det är farligt att vara fyrspannskusk!). Kanske beroende på att hen har ett beskydd med sig och alltså överlever en attack utan att vara skyddad av praetorianprefekten. Har också en sia.

Kuriren för Cursus Publicus
(brevbäraren) – posttjänsten i det romerska imperiet far runt i lätta vagnar dragna av snabba hästar. Förutom att kuriren kan dela ut paket kan hen också mottaga meddelanden. När mottagaren får ett paket skickar hen ett meddelande som kuriren får ta del av. Meddelandet får vara max sex ord långt och kan vara både lögn och sanning. Paketen delas ut direkt efter dag-DL och kurirern får meddelandet efter natt-DL. Paket delas ut även om kuriren lynchas eller käkas, men om mottagaren käkas får kuriren inget svarsmeddelande. Kuriren har fem paket att dela ut: ett beskydd, en sia, en förhäxning (den förhäxades röst räknas inte), en förtrollning (den förtrollade tvingas rösta på den som avsändaren bestämt) och ett bevittnande (innehavaren ser en ulvattack och ulvarna ser vittnet). Paketen måste användas direkt, där någon ska väljas görs valet vid natt-DL (om spelaren inte råkar vara inne så skjuts det upp en natt). Om bevittnandet ges till en ulv (vanlig eller ledarulv) förvandlas det till ett extra käk!

Oraklet
(besserwissern) – får ställa tre påståenden till LL (1st påstående per natt, som ska avges till natt-DL). Besserwissern måste skicka sin fråga i påstående-form ex ”Jag vet att jag blivit siad”, ”jag vet att xx är ulv”. LL kommer bara svara rätt eller fel på påståenden. Påståendena får bara involvera en annan spelare, alltså inte ”Jag vet att Myrten och Mammas är tvillingar”.

Incitatus, den kejserliga favorithästen
(ny roll) – kejsarens favorithäst är naturligtvis immun mot röster från kejsaren (ledarvargen) och likaså från att bli uppäten av ledarvargen. Det sistnämna gäller bara om ledarvargen är ensam kvar i lyan eller fått ett bevittnande som förvandlats till extra käk av kuriren (se ovan).

Romulus och Remus
(tvillingar) – två proffskuskar som tagit sina namn från de tvillingar som ansetts grundat Rom för flera hundra år sedan. Får prata med varandra utanför leken.

Spökväckaren
– kan få kontakt med de döda och en gång under leken uppväcka en avliden spelare som spöke. Spelaren får diskutera med spökväckaren (även efter dennes död) och rösta via PM till LL men inte skriva i leken.

Neutral vid lekens början

Ficktjuven
– hen smyger runt i publiken och stoppar handen i människors börsar och bälten. Detta gör hen före dag-DL. När hen snott någon förmåga kan hen använda den själv istället. En spelare kan bara utsättas för stöld en gång. Tjuven hör definitivt till samhällets skuggsida, men faktiskt har hen inte bestämt sig vilket lag hen arbetar för. Kanske har kejsaren trots allt gått för långt? Tjuven måste fatta detta beslut före DL1 (om inget beslut fattas lottar LL). Tjuvens val syns i spion-infon.

Onda roller

Kejsaren
(ledarvargen) – känner till ulvarna men inte de känner inte till kejsaren. Om kejsaren blir utvald som nattkäk äter hen istället upp en av ulvarna (kejsaren väljer) och kejsaren hamnar i lyan. Blir hen sista ulv – eller utanför lyan - får hen förmågan att äta. En gång under spelet har kejsaren utslagsröst om det blir lika vid lynch (meddela LL före dag-DL). Om kejsaren dör med oförbrukad förmåga går den inte vidare till någon annan ulv.

De köpta kuskarna
(ulvar) – får samtala utanför leken, käkar om nätterna. Döda ulvar får fortsätta att ha kontakt med levande och diskutera, men naturligtvis inte rösta. Den som skickar käk-PM till LL måste vara levande.

Regler och deltagarlista i nästa inlägg!
 
Senast ändrad av en moderator:
Regler

*Var snälla och trevlig mot varandra. Kom ihåg att det är en lek
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier. I princip får man inte på något sätt ”tala om” sin egen roll annat än att man är allmänt god.
*BOP:ar är förbjudna, varje röst ska ha motivering.
*Röster läggs i fetstil typ "Myrten röstar på Monster". Röster får ändras fram till deadline.
*Onda vinner när onda är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar är döda.
*Efter en missad röstning och dålig aktivitet kan man kickas från leken. Vid två missade röstningar utan anledning blir man kickad. Detta kan undvikas genom att, om något dykt upp som gör att man har svårt att rösta, anmäler detta till LL.

Vädjan från LL: jag tycker det är så himla tråkigt att kicka deltagare! Trist när sådant ska påverka lekutgången, men leken funkar ju inte om spelare uteblir från röstningar, inte teoriar osv. Om ni vet med er att ni kan ha det tight runt DL – lägg en säkerhetsröst! Det går ju att ändra fram till DL.
Och så hoppas jag att jag inte lyckats snurra till det för mycket med rolljusteringar utan att leken är vettigt balanserad. Samt att jag själv minns alla mina specialgrejor när det är dags...

Deltagare:

Niyama
Matmissbrukaren
Lilltess
Snurrfian
Paddington
Koppen
LenaH
Klara
Lillelorden
Lobelia
Habina
cirkus
Idahoe
Hedinn
FiaM
bumpo

Jag ska lotta rollerna alldeles strax.
 
Sådär! Nu ska alla ha fått sina roller.

Tider, DL1:

DL 29 december kl 22.00
natt-DL 30 december kl 10.00
 

Den lösmynte spionen
– får första natten veta allas val. Därefter har spionen så svårt att hålla tyst att hen väljer ut spelare som får ta del av hela informationen medan spionen själv bara får en lottad rad! Den kejserliga underrättelsetjänsten har inte lyckats så väl med sina rekryteringar, det är väl det minsta man kan säga... Spionen dräller så att en rad varje natt når

@Myrten - ser ut att saknas ett ord på sista raden, antar att det ska vara ulvarna?
 
Hittat hit! Men blir alldeles snurrig av rollerna och antalet deltagare. :crazy: Jag älskar temat dock, fram för mer hästar på buke. :rofl:
 
Tänk att @cirkus fick en egen lek. :p Kan erkänna att när jag såg temat först, så tänkte jag på vanlig cirkus. :o Men hästkapplöpning är mycket bättre. :D
 
Hittat hit! :D

Spännande tema! (Försöker minnas något specialarbete jag gjorde om just CM i typ femman?:p)

Är @Myrten i Rom alltså? "Nyfiken i en strut och lite lagom avundsjuk" :)
 
Jag som trodde det var cirkus, nu blev det ännu bättre. Skulle skrivit ned med Kejsaren men vågar inte då är jag helt plötsligt misstänkt för att vara ond ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 857
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 224
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 124
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 765
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp